Mens storebror CR-V blir helt ny i år, får den smarte lillebroren HR-V, facelift med blant annet nye motorer.

Av David K Andersen

Ifølge salgstallene for første halvdel av året, er Honda HR-V verdens niende mest solgte bil med ikke ubetydelige 334 219 leverte eksemplarer. Så om ikke Norge helt har fått opp øynene for den sannsynligvis smarteste lille SUVen på markedet, er tydeligvis det problemet betydelig mindre andre steder.

LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV HELT NYE HONDA CR-V HER!

Plassforhold og fleksibilitet, gjør den kompakte SUVen til en god familiebil til tross for beskjedne ytre mål. God økonomi med høy driftssikkerhet og lavt forbruk tiltaler nok også mange.

Når den nå skal oppdateres, står blant annet nye motorer på programmet. Hondas velkjente 1,6-liters diesel, en av de mest sparsommelige motorene på markedet, har blitt oppdatert og vil dukke opp i nye HR-V til våren sammen med turbo bensin-motoren på 1,5 liter vi kjenner fra Civic.

Fra i høst derimot, når nye HR-V kommer på markedet, vil den ha en oppdatert utgave av dagens 1,5-liters sugemotor. 130 hestekrefter er tilgjengelig og forbruket starter på 0,53 liter pr mil. Manuell eller automatisk CVT girkasse blir tilgjengelig.

Utvendig blir fronten ny, med blant annet en bred krommet list. Dypere luftinntak og nye lykter med full LED er også på plass.

Bak blir det mer krom, og baklyktene blir mørkere i tillegg til at de får LED-lys. Eksosrøret får nytt utseende, og 17-toms alufelger med oppdatert design er tilgjengelig.

På innsiden blir forsetene nye, og du finner en del andre detaljer. Den smarte «Magic Seats»-løsningen for baksetet er naturligvis fortsatt til stede.

HER KAN DU LESE TEST AV 2017 HONDA HR-V