BMW SUV-modeller strekker seg fra X1 og hele veien opp til X6. Fram til i år har det vært et høl, men det er nå dekket med nye X2. Hva gir den som ingen av de andre BMW’ene har fra før? Litt mer sport og tøffere design?
Av Vegar Bjørge
Vil du ha SUV og har passe romslig økonomi, skal du være mer enn kresen om du ikke finner en BMW som passer dine behov. Er du alene eller har bare en liten familie, kan X1 være tingen. Skal du ha med deg litt flere, og trenger noe bedre plass er det X3 som gjelder. Om du skal være kongen på haugen, har litt mer enn gjennomsnittet stor familie, kan X5 være tingen, og den får du i tillegg som 7-seter. Om disse valgene ikke er sporty nok, kan X2, X4 og X6 lokke, men da må du ta til takke med litt mindre plass.
X2 er en sporty X1, som oppleves litt trangere i stedet for mer sportslig. X1 dekker nemlig sportsbehovet ganske greit tatt SUV-konseptet i betraktning. Dermed er X2 mer en nisjebil for de som vil skille seg ut, fremfor sportsbil for de som vil ha SUV.
Formen er tøff, selv om den oppleves fremmed i noen vinkler. BMW-nyrene i grillen er bredere enn på X1 og fronten virker lavere, bredere og mer barsk. Lyktene følger litt det samme mønsteret, for og opprettholde det sportslige inntrykket. Bakover langs sidene er det tydelig at man ønsker en coupe-form, om enn litt mer oppreist enn på X4 og X6. Bakenden er kanskje mest vellykket, og selv om bakvinduet er vanskelig å se ut av, er det slik en coupe skal være.
Innvendig er det BMW så det gjelder. Det er nyheter, men de er ikke veldig spenstige. Kontrastsøm i dashbord er standard, og skal bidra til mer sportslig preg. Ellers kjenner du deg godt igjen. Ikke noe feil med det, men veldig spennende blir det ikke. Likevel passer alt av hva BMW gjør føreren som hånd i handske, og det er enkelt å bli fornøyd bak rattet.
Interiøret bærer ellers preg av gode materialvalg, selv om man ikke trenger å leite for å finne hardplast. Brytere og knapper har fin touch, og sitter der føreren aller helst vil finne de. Skjermen er stor og fin, har meget god oppløsning og er enkel å betjene fra iDrive i midtkonsollen. Stemmestyring er også tilgjengelig. Selvfølgelig kan du styre underholdning, navigasjon, farger i interiøret og annet som er nødvendig under kjøreturen.
Seteplassen er litt mindre enn i X1, og voksne sitter helst ikke bak. Man får en for kort sittedyne, og ryggen blir for rett. Høyden til taket er også for liten, dette på grunn av coupe-formen på taket. Foran sitter man derimot bra. Sportstolene klemmer til så det holder, så her er det umulig å falle ut av plassen sin, uansett hvor svingete det måtte være. Sidevanger på stolen er mulig å stille etter hvor bred du er, men et sted går det en grense, og den er ikke særlig generøs.
Den trange kupeen er et resultat av at X2 er 8 cm kortere enn X1, og dette resulterer i litt trangere baksete, og noe mindre bagasjerom. Der X1 er romslig med sine 505 liter, er X2 litt mindre romslig med 470 liter. Dette er likevel bagasjerom som svelger en helgetur, ihvertfall for to.
På veien er X2 stivere enn X1, og med sportsautomat freser den av gårde i et greit tempo. Sprinten til 100 går unna på 7,7 sekunder, og selv om vi ikke synes den er særlig mer sportslig enn X1, fyker svinger også unna i et greit tempo. Selvfølgelig har dette noe med at X1 er ganske så god til å danse i svinger den også.
Skal man gå for bensin eller diesel i sin litt sportslige X2? Jeg har ikke prøvd 192 hesteren i X2 20i, men jeg lar meg imponere av kraften i diesel motoren jeg kjører. Draget fra bunn er meget bra. Man har 400 nm mellom 1750 – 2500 omdreininger, noe som gjør bilen startrask. Sprinten til 100 skjer på eksakt samme tid som bensinversjonen med 192 hk. Forbikjøringer skjer på imponerende vis, og dette må også den eksakte girkassa få en del av æren for. 8 trinns sportsautomat er testbilen utstyrt med, og dermed kan man få raske bevegelser nedover i girsystemet når det er ønskelig.
Som på BMW-vis er styringen tilnærmet perfekt. Uansett hvor du bruker bilen, får du en styring som gir gode tilbakemeldinger. I lave hastigheter er styringen lett, mens den strammer seg opp ved høyere hastighet. Setter du kjøremoduset i Sport, blir styringen optimert for aktiv kjøring.
Førerassistentsystemer, sikkerhetssystemer og annet nødvendige systemer er selvfølgelig på plass, og man trenger mye spalteplass for å forklare de alle. Skiltgjennkjenner, Adaptiv Cruisecontrol, Automatiske LED-lys, Lane-Assist og parkeringassistent er noe av det du får. Et intelligent firehjulsdriftsystem er også tilgjengelig på alle motorutgaver, og testbilen hadde selvfølgelig dette. Umulig å teste fullt ut på sommeren, men ganske nødvendig for de som bruker bilen aktivt på vinteren.
Selvfølgelig er du også tilkoblet via din mobiltelefon, og trådløs lading, Wifi Hotspot, Apple CarPlay og annet snacks er på plass for å gi deg best mulig komfort på turen. Real Time Traffic Information er også tilgjengelig, samtidig som man kan få Head-Up Display om man bestiller bilen med Navigasjon Plus.
For første gang tilbys Model M Sport X, som er en utstyrs pakke som inneholder 19″ alufelger, spesiell eksteriørpakke, spesielt interiør, BMW M sportsratt i skinn, senket BMW M sportsunderstell og BMW M sportsstyring, for å neven det viktigste.
Skal man da betale litt mer for en bil som er trangere, men ikke veldig mye mer sportslig? Ja, selvfølgelig kan man det, hvis man liker X2, og designen er spennende og mer vågal enn hos X1. Selv synes jeg det aller meste ser bra ut, og sideskjørtene i karosserifargen sammen med frostgrå innramming, gir et stilig særpreg.
X2 kommer med færre motoralternativer enn X1. Det svakeste motoralternativet er tatt ut, for å tydeliggjøre at X2 er et sportsligere alternativ. Man kan velge i bensin- og dieselmotorer på mellom 140 hk og 192 hk, og framhjulsdrift eller firehjulsdrift. Alle motoralternativene kan utstyres med automat, og man kan velge manuell på 18i og 18d. X2 finnes også med motoralternativene 25d og 28i, men de står ikke i den norske prislisten. Jeg tror likevel du får de levert hos en BMW-forhandler, om du ønsker det sterkt nok.
Skal man da trekke en konklusjon i noen få setninger, må det bli at BMW har klart det igjen. De kommer med en bil, som ikke dekker flere behov enn allerede eksisterende biler. Likevel er den så spesiell og stilig så de kommer til å selge en god del av den. På grunn av sin sportslige profil, trenger ikke X2 å være veldig mye mer sportslig enn resten av modellfloraen, men den må se annerledes ut. Det gjør den. Om det ikke er en innertier, så er det ikke langt unna.
Teknisk data:
Motor: Diesel R4, 1995 ccm
Effekt: 190 hk / 4000 omdr.
Dreiemoment: 400 nm / 1750 – 2500 omdr.
Lengde: 436,0 cm
Bredde: 182,4 cm
Høyde: 152,6 cm
Akselavstand: 267,0 cm
Bagasjerom: 470 – 1355 liter
Vekt: 1675 kg
Tilhengervekt: 2000 kg
0-100 km/t: 7,7 sek
Toppfart: 221 km/t
Forbruk: 0,47 l/mil
CO2-utslipp: 124 g/km
NOx-utslipp: 31,6 mg/km
Pris: Fra kr. 427 800,- (X2 sDrive 18i)
X2 xDrive 20d fra kr. 529 300,-