Nye BMW Z4 er en bil vi godt kunne fått presentert i god tid til hetebølgen som har slått ned over Sør-Norge, men vi må vente noen måneder før den er på plass hos BMW-forhandlerne. Men ikke fortvil, den har varmeapparat og kan leveres med vinterdekk.
Av Vegar Bjørge
Det er litt typisk at bilprodusentene ikke helt kjenner det norske klimaet. Få, om noen, modellfornyelser legges til rette så vi på det sentrale østlandet kan få maks utbytte av nykommerne.
BMW Z4 er uansett på veien i løpet av høsten i helt ny utgave. Den får stofftak, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift og to seter. Motorene spenner fra 2,0 liters firesylindrede til 3,0 liters sekssylindrede. M40i er i disse dager ute på testing, og er den vi skimter så vidt under kamuflasjefolien.
Det er mye nytt, og M40i får en ny rekkesekser på 3,0 liter med foreløpig ukjent antall hester. Tror likevel det blir nok, og dette blir foreløpig toppmodellen for BMW Z4. Forøvrig skal den dele mye teknikk med kommende Toyota Supra.
Sportsunderstellet har elektronisk styrte dempere, elektronisk sperre på differensialen på bakakslingen, og nyutviklet frontaksel. Dette skal gi en merkbart mer kjørbar bil, selv om den gamle var mer enn kapabel til å lokke fram smilet.
Vi må vente som sagt noen måneder på denne, men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, og kanskje neste sommer blir like fin som denne.
Foto: BMW