Av David K Andersen

BMW viste i går kveld den nye Concept Z4, en forsmak på produksjonsmodellen som kommer neste år. Designet er oppsiktsvekkende.

Etter en periode med små forbedringer og utvikling av samme designspråk, klemmer BMW for første gang på lenge til med virkelig dristig design.

Jeg ble rett og slett veldig glad da jeg i går kveld gikk gjennom dette bildematerialet. BMW har i visse perioder, spesielt under Chris Bangle på starten av 2000-tallet vært så skarpe, fremtidsrettede og skoledannende at en hel verden har fulgt etter. Z4 Concept viser at slike tider kan komme tilbake.

For se på denne bilen. Har du sett noe sånt før? Nei, nettopp. Ser den bra ut? Ja ikke sant, helt vanvittig rå, er den. Og midt oppe i alt det nye, kan naturligvis alle se at det er en BMW. Nei nå ble jeg helt gira jeg.

– Den uttrykker BMWs nye designspråk fra alle perspektiver og i alle detaljer, sier design-sjef Adrian van Hooydonk.

Bilen er helt ny tvers gjennom, til og mer proporsjonene er nye og annerledes sammenlignet med utgående Z4. Den er også større. – Kortere panser og tydeligere overheng sørger for at føreren sitter mer midt i bilen enn i tidligere roadstere, sier Hooydonk.

Det sies at BMW vil heve Z4 til et høyere nivå, de skal til og med ha vurdert å la bilen få et nytt navn.

Ryktene kan dessuten fortelle at nye Z4 kommer til å gå bort fra inneværende modells ståltak, og kun tilbys med stofftak.

Innvendig ser vi like store forandringer som på utsiden. For meg hinter faktisk det nye dashbordet bittelitt til E36, 3-serien fra starten på 90-tallet. Naturligvis helt uten sammenligning ellers, som du ser er det her fylt opp av moderne skjermer med skarpt design. Dette er betydelig mer førerfokusert enn dagens BMW-interiører, og jeg liker det svært godt.

Nye Z4 vil i likhet med 2-, 5-, og 7-serien, under skallet sitte på CLAR-plattformen. Tross økt størrelse, sier ryktene at den nye bilen vil starte på så lite som 1 400 kg i egenvekt.

Motorer har det ikke blitt sagt noe om offisielt, men ting tyder på at Z4 kan bli lansert sammen med oppdaterte versjoner av inneværende 2- og 3-liters bensinmotorer. Altså med litt økt effekt, slik BMW tradisjonelt serverer med jevne mellomrom. Det er naturlig å tro at toppmodellen fra start får M40i-motoren som lanseres i kommende X3, mens en ren M-versjon vil komme senere.

For øvrig er jo da dette bilen som omfattes av det mye omtalte samarbeidet mellom BMW og Toyota. Nye Supra vil være i slekt med Z4, og bilene skal produseres av Magna i Østerrike.

Z4 i produksjonsversjon vil ha premiere på Genéve-utstillingen i mars 2018, og produksjonen skal visstnok i gang allerede på nyåret.