Hjem Nyheter Audi Q8

Audi Q8

Det er nesten ingen grenser for hvor store SUVer kan være, og Mercedes har i mange tiår ledet an i kampen med sin Gelenderwagen, ihvertfall hos tyskerne. Nå skal både Audi og BMW komme med nye store SUVer, og Audi er først ute med sin Q8.

Av Vegar Bjørge

Audi Q7 har vært kongen i Q-familien hos Audi, men nå abdiserer den til fordel for nye Q8 som kommer på markedet i høst. Med sine 499 cm i lengde, 200 cm i bredden og 171 cm i høyden, er Q8 en ganske så stor SUV. Likevel er den 6 cm kortere enn Q7, noen cm bredere enn Q7, men litt lavere.

Forskjellen i størrelse er altså minimal i forhold til Q7, men designmessig er forskjellene større. Q8 er mer sportslig, modigere og moderne. Den har fått designelementer som fører tankene til ur-Quattroen.

Fronten er stor, og singelframe-grillen dominerer. Forsiktig utbygde hjulbuer og coupelignende bakende fører tankene til ur-Quattro. Q8 stikker seg ut, og skal være et blikkfang, noe bilen på bildene gjør i sin Dragon Orange farge.

– SUV-er står høyt i kurs i vårt marked, og allerede første gang bilen ble vist som konsept våknet interessen for Audi Q8 i Norge. Denne bilen er som skapt for norske forhold, og den kommer til å bli lagt merke til på veien, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.

Innvendig er det god plass for 5 der baksetene kan justeres i lengderetning for bedre plass til passasjerer eller bagasje. Legges de ned, har man 1755 liter å fylle med bagasje.

Midt foran føreren er en av to skjermer som styrer stort sett alt man trenger å styre, med unntak av bilen. MMI-systemet er innovativt og man kan tilpasse layout slik man ønsker. Navigasjon, tilkobling og underholdning er siste skrik slik det bør være i en slik type bil. Rattet man styrer bilen med er avrundet i bunn, og har knapper til det mest nødvendig for å styre radio, volum, telefon og den adaptive cruisecontrollen.

Q8 kommer med Audis mild hybrid-teknologi, basert på et 48 volt-batteri. Bilen regenererer strøm på opptil 12kW ved bremsing, og lar deg kjøre på ren strøm i lengre perioder i gitte kjøresituasjoner.

Quattro-systemet fordeler kreftenen 40/60 fram/bak eller etter behov ved mer aktiv kjøring. Q8 kommer med styring på alle fire hjulene (ekstra utstyr), og dette skal bidra til at den er ekstra smidig i trafikken, uansett om det er landevei, terreng eller by.

Bilen har hele 254 mm ned til bakken og dermed kan den også brukes i krevende omgivelser. Med adaptiv luftfjæring, som er ekstrautstyr, kan man justere bakkeklaringen med hele 90 mm, og dermed er det få hindrer den ikke kan forsere.

En slik bil har også alt av førerassistenter og sikkerhetsutstyr, noe du må bruke et helt år på å sette deg inn i, men den viktigste funksjonen kommer neste år. Garage Pilot gir muligheter til å parkere bilen i garagen mens man står utenfor. Den kjører også selv ut av garasjen. Alt styres via smarttelefon og appen myAudi.

Med alt av utstyr, som også innebærer et 3D lydsystem fra Bang & Olufsen og LedMatrix lys, så vil Q8 bli ganske så dyr. Hvor dyr får vi greie på nærmere lansering, men man kan ta utgangspunkt i Q7 og legge på litt ekstra. Da har man ihvertfall en pekepinn.