At Kia har truffet godt med Soul Electric er ingen hemmelighet, den er en av mange elbiler som selger godt her til lands. Vi tok en uke bak rattet på den elektriske boksen, for å se om den har en varm sjel når plussgrader blir til minus.
Tekst og foto: Vegar Bjørge
Kanskje det er stilen på Soul Electric som tiltaler? Eller er det rett og slett det brukervennlige infotainmentsystemet som er alt annet enn jålete? Eller er det komforten på langturen som gjør sitt? Eller kanskje det er den enkle bybruken som avgjør? Uansett er det mange elektriske sjeler der ute som har valgt Soul som sitt framkomstmiddel, og etter en uke skjønner jeg det godt.
Jeg, min kone og mine tre barn er enige i at denne bilen har sjel, og at det er en fornøyelse å bli kjent med den. Vi innreder faktisk garasjen for at den skal føle seg som hjemme denne uken. Kanskje vi innerst inne håper at den blir?
Det første som slår meg når jeg setter meg bak rattet er at jeg sitter veldig godt. Etter noen få minutter har jeg også koblet til telefonen, funnet de viktigste funksjonene, prøvd de fleste brytere og stilt inn varmen til behagelig nivå. Varmepumpen gjør at man når ønsket temperatur ganske raskt, uten å bruke for mye energi.
For det er energien jeg er spent på. Rekkevidden står på 148 km, for det er litt kaldt ute. Batteriet er fullt, så jeg tar det som en selvfølge at den går 200 km før jeg må lade. Målet er å komme seg de 105 km hjem og i tillegg ha nok til å levere unger dit de skal i løpet av kvelden. Helt sikkert en strekning på til sammen 180 km. Jeg er god til å kjøre sparsomt, men vil det holde?
Etter endt dag, er jeg fornøyd med dagens gjøremål. Det bør Soul’en, som står parkert i garasjen, også være. Den klarte sine 184 km i løpet av dagen, og det var fortsatt litt igjen på batteriet. Nå står den og lader opp til morgendagens gjøremål, og håper kanskje på et raskere tempo.
For selv om den tåler godt å sparekjøre på komfortabelt vis, liker den seg også når det går unna i svingene. Den understyrer lett, og har litt mer tyngde å bære på enn man kunne ønske, men likevel følger styringen godt på i høyt tempo. Bremsene fungerer også bra, men de også må stoppe flere kilo enn strengt tatt nødvendig.
Soul er rask, virker kjappere enn de 11,2 sekunder den bruker til 100 km/t. Forbikjøringer skjer enkelt, og den responderer fort når man tråkker inn gassen. Det forandrer seg om man setter den i ECO-modus. Da blir alt mer bedagelig, og Soul blir treg, men hva gjør man ikke for å komme fram dit man skal.
Kia Soul duger godt som familiebil, selv om plassen er litt begrenset. Bak sitter tre barn greit, og jeg sitter også helt ok bak meg selv. Bagasjen rommer mye av hverdagens gjøremål, slik som treningsbagger, handleposer, skolesekker og annet småtteri. 281 liter kan man pakke, og det holder til en del, men ikke til ferieturen.
Testbilen er utstyrt med skinnseter, kunstskinn på instrumentpanel og armlene foran, lys i høyttalerne foran og varmepumpe. Dette får man om man velger Exclusive som koster 266 900 kroner. Billigste Kia Soul Electric er Classic-utgaven som koster 229 900 kroner. Den dyrere utstyrsvarianten gir litt mer finfølelse, uten at man kan kalle det premium. Skinnseter kan være litt kalde om vinteren, særlig med en gang, men de er utstyrt med både varme og kjøling, som gir god komfort på varme sommerdager.
Duger den sjarmerende elbilen på vinterstid? Ja absolutt, og rekkevidden er mer enn bra nok til det hverdagslige. Vi fikk ikke testet den på ordentlig kalde vinterdager, men gradestokken viste -10 flere ganger, og med fullt batteri, var rekkevidden oppgitt til 180 km på det meste.