Av Vegar Bjørge
Foto: David K Andersen
Hyundai er en av de få som satser på hydrogenløsninger, og nå kommer Nexo, som er en SUV som er bygget på en dedikert plattform. Det vil nok si at Hyundai kommer til å satse på hydrogenelektrifiserte drivlinjer i tiden framover.
Hva som blir resultatet av Hyundai sin hybridsatsing vet man ikke, men de er i støtet og Nexo viser lang rekkevidde og mye ny teknologi. Autonom kjøring er nå ikke langt unna, og Nexo kan blant annet parkere selv uten at sjåføren sitter i bilen. Den holder seg også i riktig fil i hastigheter opp til 145 km/t. Den får også en blindsonevarsler med kameravisning i det fulldigitale instrumentpanelet.
Nexo skal kunne kjøres 800 km på en tank etter NEDC-standarden, noe som må sies å være veldig bra. El-motoren yter 163 hk og sprinten til 100 skal gå unna på 9,5 sekunder.
Utvendige mål er 467 cm x 186 cm x 163 cm (lengde x bredde x høyde), og akselavstanden er 279 cm, altså en del større enn dagens ix35 Fuel Cell.
Nexo ser bra ut og skal på markedet i 2018, men om Norge får bilen allerede i år, vet vi lite om. I 2017 ble det solgt 38 Hyundai ix35 Fuel Cell, og med satsingen på nye hydrogenstasjoner, kan det hende Norge blir prioritert.