Av David K Andersen
Tysk milliardær og rally-entusiast sørger for begrenset serieproduksjon av hyllesten til legendariske Lancia Stratos
Bertone hadde på slutten av 60-tallet ennå ikke designet noen bil for Lancia. Det ville de ha en slutt på, og siden de visste at Lancia trengte å erstatte Fulvia, tok de sjansen, bygde en kjørbar konseptbil, og kjørte den til Lancia for å sjekke interessen. Stratos Zero, het bilen og du kan forresten lese mer om den her.
På Lancia likte de bilen svært godt, og ble enige om å utvikle en rallybil sammen med Bertone. Marcello Gandini, mannen bak Lamborghini Miura og Countach, ble satt på saken.
Resten er historie: Lancia Stratos var den første rallybilen bygget bare for det formålet, og resultatene uteble ikke. Merke-mesterskapet i Rally-VM ble vunnet i 1974, 75 og 76. Hadde det ikke vært for at Fiat heller ville markedsføre 131 Abarth på skogen, hadde den helt sikkert vunnet flere. Den bittelille bilen hadde tross alt en midtmontert Ferrari V6 som i siste versjon hadde 320 hestekrefter.
Bare 492 Stratoser ble produsert. I årene etter, har det imidlertid blitt laget en rekke replikaer av originalen. I tillegg har mange ønsket en ny versjon, og flere forsøk har blitt gjort de siste 15 årene.
I 2010 kom den tyske milliardæren og rallyfantasten Michael Stoschek på banen med sin drøm, og det er denne vi ser her i dag og som det nå i helgen har blitt bekreftet at blir satt i produksjon.
Det er Manifattura Automobili Torino som skal lage opp til 25 eksemplarer av superbilen. Tre versjoner er tilgjengelige, en GT-racer, en Safari-versjon og en mer normal gateversjon.
Den nye bilen er selvfølgelig betydelig større enn originalen, denne er omtrent som en Audi TT, men betydelig bredere og lavere. Tyngre enn sin forgjenger er den også, men 1 247 kg er slett ikke galt.
Spesielt ikke med tanke på hva som befinner seg bak cockpit: En 4,3-liters Ferrari V8 med 550 hestekrefter og 519 Nm. 0-100 km/t går på 3,3 sekunder, mens den bruker 9,7 for å nå 200. Topphastigheten skal være opp til 328 km/t.
Kan jeg bare si at jeg elsker denne bilen? Som rallyfantast, er det vanskelig å ikke ende på den konklusjonen. Alt fra utseende, denne gangen er det forresten Pininfarina som står for det, til motorisering, frister som lite annet.
Prisen er på snaue 5 millioner kroner før norske avgifter, så nå skal jeg logge inn i nettbanken for å sjekke hvordan sparekontoen ser ut. Eventuelt selge huset og et par organer.