Hjem Tester Ford Fiesta i flere utgaver. Vi velger den beste for deg.

Ford Fiesta i flere utgaver. Vi velger den beste for deg.

dav

Av Vegar Bjørge

Ford Fiesta er en favoritt hos mange, og småbilen fikk store forandringer i fjor høst. I tillegg valgte Ford å tilby forskjellige utgaver. Vi har tatt en tur med de alle, og forteller deg hvilken du bør velge.

Forsiktig forandring
For å ta det mest synlige først; Selv om Ford Fiesta er helt ny, er det ikke vanskelig å se at det er en Fiesta. Ford er konservative og velger forandringer på designen som ikke stikker seg særlig ut. Man legger merke til både nye lykter og grill, i tillegg til en forandret sideprofil og sidelinje. Hjulene er litt større, og hekken mer elegant. Alt i alt meget bra, men ikke så mye annerledes enn forrige modell.

Ford har likevel gitt oss en helt ny småbil, med masse utstyr, og mye av det takket være mengder av sensorer, radarer og kamera. Alt dette bidrar nemlig til at førerassistentsystemene er mer omfattende enn noen gang tidligere på småbiler. Nå kan din Fiesta få det samme utstyret som Ford leverer til Mondeo-kunder. Dermed er sikkerheten et hakk opp, kjørekomforten to hakk opp uten at prisen har steget nevneverdig.

Vi har også kjørt Fiesta i Spania

Fire forskjellige utgaver
Ford Fiesta kommer i fire forskjellig utstyrsutgaver med hvert sitt særpreg. Trend er innstegsmodellen, og har mer utstyr enn man forventer seg og en rimelig startpris. Titanium er elegant med det utstyret man trenger og litt til, mens ST-Line gir deg sport til en fornuftig pris. Toppmodellen er Vignale, og da er setene trukket i skinn, interiøret fått mer softmaterialer og finishen utvendig blitt tildelt en del krom. Fire muligheter for å få en meget bra småbil, men hvem skal man velge hvis man ikke velger alle fire?

Vi har testet alle med unntak av Trend, som vi tror veldig få går for. Nordmenn er kresne og vi pleier å utstyre bilene våre litt mer enn man trenger, og derfor tror vi de fleste velger en av de tre andre. Vi kjørte Titanium med 100 hk og manuell gir, Vignale med 100 hk og automat og ST-Line med 140 hk og manuell. ST-Line manglet i tillegg to dører i forhold til de to andre, og som 3 dørs har Fiesta noen svakheter.

God plass, kompakte mål
Så la oss først gi deg noen plassbetraktninger hva gjelder nye Fiesta. Om man ser bort fra svakhetene med innsteg og store framdører som en 3-dørs Fiesta har, så er Fiesta en stor nok bil for de fleste. Om man ikke er alt for stor, finner man  seg en god sittestilling bak rattet, og passasjeren foran har det også komfortabelt.

Bak sitter 3 barn ganske bra, men det er bredden som kan bli en utfordring. Midterste plassen har noen svakheter og er hardere enn på de to sideplassene. To voksne kan også fint sitte bak, men man må huske på at dette er en småbil. Jeg får god plass bak meg selv, og høyden til taket er heller ikke noe problem. Ratt og stol er stilbare i posisjoner slik vi forventer, og undertegnede finner seg en god sitteposisjon i førersetet.

Med et bagasjerom på 292 liter, får du med deg det meste i hverdagen. Likevel er ikke dette drømmebilen å ha med seg til IKEA, men om du skulle ha behov for ekstra plass, kan baksetene deles i 40/60, noe som gjør at bagasjevolumet økes til 1093 liter. Jeg synes Ford har fått plass til mye innenfor den kompakte formen. Fra støtfanger til støtfanger måler den 406,5 cm, fra skjerm til skjerm er det 173,5 cm og fra bakken og opp til taket er det 147,6 cm.

Gode kjøreegenskaper
På veien oppleves ST-Line litt mer sporty enn de to øvrige, men det kan hende er mer en følelse fordi den ser mer sporty ut. Uansett hvilken av utstyrsversjonene du velger, får du en bil med meget god og presis styring, som både passer til bykjøring og aktiv landeveiskjøring.

Understellet, fjærer og dempere svelger godt ujevnheter, og Fiesta oppleves veldig fast og fin. Den er fast i fisken, godt mot det sportslig, men leverer også fint på komfort. Vignale er en tanke mer komfortabel, og oppleves som tung på en solid måte, uten at vekten er særlig høyere enn hos de andre utgavene.

Kjører du mye landevei eller bykjøring, kan EcoBoost-motoren med 100 hk sammen med automat anbefales. Automaten er komfortabel og gir veksler på en rolig måte. Man merker girskiftene, særlig ved gasspådrag, men det oppleves ikke slitsomt. Ved aktiv kjøring er manuell girkasse å foretrekke.

Her kan du lese om spesialversjonen Fiesta ST200

Lik sikker som toget
Sikkerheten er satt i høysetet i nye Fiesta, og nå kan du få det meste av førerassistentutstyr og sikkerhetsutstyr i Fiesta. Alle radarene, sensorene og kameraene rundt bilen, gir informasjon til alle systemene som Ford Fiesta kan utrustes med. Noe av det er standard på noen utgaver, mens noe kan bestilles i forskjellige pakker.

B&O Play
Premium lyd er viktig, og i Fiesta kan du nå få B&O lydanlegg fra Bang & Olufsen. 650 watt og 10 høyttalere er mer enn nok lyd, og det imponerende er hvor godt man har lykkes med lydbildet. Man får en klar og fin gjengivelse av nesten all musikk man hører på. Bassen er lett å stille inn, så man slipper og bombes med brommende og dirrende lyder. Mellomtonen er perfekt balansert, og med en lett og fin diskant, er dette et anlegg som kunne sittet i langt dyrere biler. Ford kommer til å utstyre flere modeller med B&O Play etterhvert som modeller fornyes. Lydanlegget koster er et must for lydelskere og koster kr 4 500,- ekstra.

Trend
Fiesta Trend starter på kr 201 900,- og er en innstegsutgave med mye utstyr, mens den dyre og påkostede Vignale starter på kr 256 400,-. ST-Line og Titanium starter på kr 226 000,- med Titanium noen hundrelapper dyrere enn ST-Line.

Trend har utstyr som DAB+ radio, manuelt klimaanlegg, Ford My Key, My Ford Dock, Midtkonsoll med to koppholdere, oppvarmede forseter, 16″ stålfelger og litt annet småtteri. Trend får du bare som 1,1 bensin med 85 hk og 5-trinns manuell girkasse, eller 1,0 liter EcoBoost 100 hk automat.

Titanium
Velger du Titanium får du i tillegg LED kjørelys og LED baklys, 16 » aluminiumsfelger, kromlist langs sidene, adaptive cruisecontroll, parkeringsassistent, blindsonevarsler, filskifteassistent, trafikkskiltgjenkjenning, SYNC3, automatisk fjernlys, automatisk regnsensor, akustisk laminert frontrute, automatisk klimaanlegg, og slik kunne vi fortsatt, for hoppet fra Trend til Titanium er ganske stort hva gjelder utstyr, og da er prishoppet til en Titanium ikke så ille. Titanium kan du få med samme motorer som Trend, men du kan også velge 1,0 liter EcoBoost med 125 hk, eller en 1,5 TDCi dieselmotor med 85 hk.

ST-Line
ST-Line har mye av utstyret du får i Titanium, men noe av utvendig og innvendig utstyret går mot det sportslig fremfor komfortable. Grillen er typisk ST-grill, man får egne aluminiumsfeger med egen design, skinntrukket girspak og sportstoler og sportsratt. Motorutvalget er 1,0 liter EcoBoost med 100 hk eller 140 hk. Man kan velge automat om man vil ha 100 hk. I tillegg er det også mulig å velge mellom 3 eller 5 dører.

Vignale
Vignale har mer krom enn de andre Fiesta-modellene. Den ser mer elegant ut, og man har noen egne farger som bare kan velges til Vignale-modellen. Innvendig er det skinntrukket dashbord med kontrastsøm, skinnseter og stoffmatter. Motorvalget er 1,0 liter EcoBoost med 3 forskjellige effektuttak. 100 hk, 125 hk og 140 hk. Automat kan velges på 100 hesteren. I tillegg har man  muligheter for å velge en 1,5 TDCi motor med 120 hk. Vignale kommer bare som 5 dørs-utgave. Alle motorer, med unntak av 1,1 literen, leveres med 6-trinns girkasse som standard.

Store forventninger
Etter flere hundre mil med den nye Ford Fiesta, så kan vi slå fast at dette er en av markedets beste småbiler, om ikke den beste. Ford Norge håper på at den vil være blant de tre mest populære i Norge, og det tror vi også. Den har ingen hybrid drivlinje, slik markedsleder Toyota Yaris har, men kan likevel skilte med utgaver som har like lavt forbruk. Den har ikke Volkswagen-merket i fronten slik Polo har, men kan i stedet vise frem sitt stolte og sportslige Ford ansikt.

Mange plusser, få minusser
Det som taler for Fiesta er gode priser, masse utstyr, forholdsvis god plass, høy sikkerhet og gode kjøreegenskaper. Om det finnes noen svake sider, så er de godt skjult, men kanskje kvalitetsfølelsen er noe bedre hos Polo, om man da ser bort fra det påkostede interiøret i Vignale. Man får også bare 1-sone klimaanlegg til Fiesta, og det er kanskje negativt for noen.

Valget er ditt
Hvilken utgave du velger av Fiesta vil bero på hva du vil ha. Den mer sportslige ST-Line eller en godt utstyrte Titanium, gir deg mer sport enn komfort. Du velger Titanium eller Vignale om du ønsker komfort. Vignale har et prispåsalg, men til gjengjeld får du flottere utstyr. Undertegnede tar to, en ST-Line i rød og en Vignale i hvit. ST-Line med 140 hk og Vignale med 100 hk og automat. Eller kanskje jeg venter noen måneder på nye Fiesta ST eller Fiesta Active…….