Tekst: David K Andersen
Standard spørsmål når man prater bil med noen er «hva slags motor har du?», og «hvordan går den?». Svaret er omtrent like standardisert: «1,6», og «den går helt greit, faktisk ganske bra». Kode rød: Feil svar!
En 1,6 går ikke bra. Ikke med mindre den sitter i en ola-bil. Jo, protesterer du, men den går jo ganske bra for å være en 1,6-liter! Og det har du jo rett i, men nøyaktig hvordan mener du det hjelper når den sitter i en bil som veier halvannet tonn?
1,6-literens forbannelse har hvilt over oss i 20 år. Først som bensin. Og så, når vi endelig trodde vi var ferdige med strikkmotoren, gjenoppstod den forsyne meg i diesel-form. Verst var det på 90- og førsten av 2000-tallet. En ting var jo at vi hadde 1,6-liters bensinmotorer i Golfer, Astraer, Focuser og Corollaer. Ytterligere forferdelig var det at du fant gressklippersøpla i Vectra, Passat, Mondeo, Avensis med flere.
Når motorblokka er mindre enn batteriet burde bjeller ringe
For 6-7 år siden begynte diesel virkelig å ta over, og selv de mest effektsvake motorene hadde 2-litere. Så nå, tenkte jeg, nå kommer bedre tider. Der tok jeg grundig feil for like etter kom PSA og Ford med 1,6 liters-dieselen sin. Og den sitter i så mange biler at jeg får skrivekrampe om alle skal nevnes. I 109 hesters form er den tilstrekkelig for vanlig kjøring uten passasjerer, bagasje eller motvind. Men ikke prøv å kjøre forbi noen i hastigheter over 100. I 90-hesters form er det helt mørkt. Etterpå kom VW og de fleste andre med 1,6 også.
Joda, det er fordeler. Lavt forbruk for eksempel. Og dessuten gjør dreiemomentet diesel-versjonen av mopedmotorene betydelig mer lettkjørt en bensin-versjonene. Men så er det engang slik at 100 hester er 100 hester uansett, så noe fortere opp i fart kommer man ikke. I 1980 brukte Ford Taunus ca 10,5 sekunder til 100. I 2012 bruker Focus et halvt sekund mer. Litt av en utvikling må jeg si.
Nei kjøp en bil som har gått 50 tusen mer eller er et par år eldre. Da får du skikkelig motor og det vil du sette pris på hver gang du vrir om nøkkelen. Alternativt kan du satse på noe med 1,2 eller 1,4 liters-maskin. Da har du ikke lenger noe annet valg enn å innrømme at bilen din går dårlig.
Men det er håp for fremtiden. Det staves bensin-1,6 + turbo = minst 150 hester. Ikke krutt i Mondeo/Passat-størrelsen, men i Focus og Golf får du faktisk en bil som går greit, faktisk ganske bra!