Hjem Klassikere Nye i 1982, nå er de veteraner

Nye i 1982, nå er de veteraner

Tekst: Vegar Bjørge
Mercedes 190 E 2,5-16

Våren er her og med den kommer også de fine bilene fram. De som ikke brukes på vinteren. Brukes knapt i regnvær. Og de fleste drømmer om en slik bil. Cabriolet kun for bruk på solskinnsdager, eller sportsbil til bruk på banetreff, eller kanskje en veteranbil til klubbtreffer. Jeg vil en gang ha en slik type bil og du også drømmer kanskje om det. En bil som kalles hobbybil. Helst veteran. Det skal denne lille artikelen handle om. Veteranbilen kan være nærmere enn du tror.

I år er det biler fra 1982 modell og eldre som er veteraner. Audi 100, Bentley Mulsanne Turbo, Citroen BX, Ford Sierra, Ford Thunderbird, Maserati Biturbo, Mazda 626, Mercedes 190, Opel Ascona C, Opel Corsa, Pontiac 6000, Renault 9, Toyota Tercel 4 WD og Volvo 760 GLE er noen av bilene som kom som ny modell eller som en fornying av eksisterende modell. Det er ikke så mange av disse som får noen klassiker status eller vekker noe habegjær hos meg. Tenker jeg etter er det bare 3: Maserati Biturbo, Mercedes 190 E og Volvo 760 GLE.

Maserati Biturbo

Maserati Biturbo er kanskje den værste bilen Maserati har bygget og de få som er å oppdrive er enten aldri blitt kjørt på våt vei eller byttet omtrent alt av karosserideler og elektronik. Den rustet og elektronikken var absolut tvilsom. Finner du et bra eksemplar så får du en morsom bil å kjøre med på veien og arbeidsledig blir du aldri med en slik bil.

Da er det annerledes med Mercedes 190. Den ruster som alle 30 år gamle biler, men den er ikke verre enn andre biler fra 1982. Går du på annonse sider på nettet er det mange Mercedes 190 til salgs. Gå for 190 E som har insprøytning og 122 hk. Det er ikke akkurat en racebil, men den følger trafikken og vel så det. Må du ha noe verre, så kom 190 E 2,3-16 i 1983. Volvo 760 GLE ble en viktig modell for Volvo og den ble levert med 3 motoralternativer fra start av. 2 bensin motorer og 1 diesel. Er nok mest sannsynlig at bensinalternativene blir mest etterspurt i fremtiden. Alternativene er da en 4 sylindret turbo maskin eller 2,8 L V6 som satt i GLE. Jeg ville hatt den siste i mørke blå med lyst velur intriør. Volvo produserte 221 309 av denne bilen og da er det kanskje mulig å finne en brukbar.

Volvo 760 Turbo
Foto: Volvo

Disse bilene med flere, kommer til å bli objekter for samlere om noen år. Det finnes også noen modeller av disse som allerede har blitt smykker for de som vil sette penger i bil. 190 E 2,5-16 Evo er en slik en, men den blir ikke vetran før om ennå noen år. Og jeg går og drømmer om en BMW 2002 Turbo fra 1975………