Tekst: David K Andersen

Kollega her på bloggen, Vegar, synes nok bilmesser er mer spennende enn meg, men denne Geneve-utstillingen synes jeg har hatt en del interessant å by på. Her er en liten oppsummering av det jeg har lagt merke til.

1. Premium C-segment.
Eller luksus-Golfklasse om du vil. Ny Mercedes A-klasse, Volvo V40 og Audi A3. Liten tvil om at Mercedes og Volvo vil ha hver sin del av denne voksende klassen. Mercedes har gjort helomvening og droppet det praktiske og litt prektige gamle A-klasse konseptet til fordel for en ren BMW 1-serie konkurrent. Kult synes jeg. Mindre kult synes sikkert den eldre garde som virkelig hadde begynt å okkupere kjøpsstatistikken til gamle A og B-klassen. Volvo på sin side er litt mer forsiktig, men nye V40 er til forskjell fra gamle C30, en skikkelig satsing og ikke bare en avkappet S40 med kul bakrute. Tror den kan funke for de som ikke vil ha en av de tre tyske, men likevel vil kjøre premium. Så får man se hvor premium den er når den kommer på veien. Nye Audi A3 er så lik den gamle at du må sitte i styret i Audiklubben for å se forskjell fra utsiden. På innsiden har det takk og lov skjedd litt mer; tommel opp for tøft interiørdesign. Blir spennende å se hvem som kan hamle (er hamle virkelig et ord?) opp med 1-serien når disse nyhetene treffer asfalten om ikke lenge. Les mer om disse bilene i eldre innlegg her på bloggen.

2. Ferrari vs Lamborghini
Det har vært tydelig en stund og etter denne messen er jeg sikker: Ferrari og Lamborghini går virkelig hver sin vei. Ferrari kjører stilsikkert, klassisk, velproporsjonert og elegant nyskapende om dagen. Først med 458 og FF. Nå med F12. Lamborghini derimot, går helt bananas. Først med Aventador. Nå, med en ennå mer bananas roadster ved navn Aventador J. De vinner lett plakat-på-veggen-til-en-trettenåring-konkurransen, men der i gården er den lille kjøpekraften som eksisterer allerede oppbrukt på kontantkortet, så dermed må Lamborghini sette sin lit til at Hollywood-rappere og andre som vil bli sett beholder vind i seilene.

Foto: Autocar 

Foto: Ferrari
3. Miljøkonsepter bla bla bla
Her var det virkelig lite nytt. Det er det samme på hver bilmesse. Diverse produsenter presenterer konseptbiler med hybridteknologi, den ene mer fantastisk enn den andre. Denne gangen er det Infiniti Emerg-e, Hyundau I-oniq og Toyota FT-BH. Sikkert vel og bra, og de har helt sikkert ny teknologi som etterhvert vil forbedre biler og miljø, men ganske så kjedelig synes nå jeg. Hva med superlette og rimelige sportsbiler og roadstere med siste generasjons små turbomotorer? Vel, sånn er livet, her er uansett de tre viktigste miljø-konseptene.
Infiniti Emerg-e (foto: Infiniti):
Hyundai I-oniq (foto: Hyundai)

Toyota FT-BH (foto: Autocar)

Dette var jo langt fra alt nytt og viktig fra Geneve, men det var det jeg har merket meg. Vi har ikke snakket om nye Ford Kuga, Bentley EXP 9 F, Ford Fiesta ST eller Opel Astra GTC, men tipper du vil kunne lese om dem her på bloggen om ikke lenge.