Av Vegar Bjørge
Før jul skrev jeg om utvelgelsen årets bil og de bilene som var med. Mer om det kan du lese her. Da fikk du en gjennomgang av alle bilene, men nå har det blitt stemt og vi har fått noen biler som går til finalen. Det er vanligvis 7 biler som er med videre fra runde 1, men denne gangen var det 2 biler som delte 7. plassen og derfor kan 8 biler være med videre, men vi finner 9 forskjellige modeller i finalerunden. Dette fordi både Toyota GT86 og Subaru BRZ er med. Dette er egentlig samme bil bare med forskjellige merker i fronten og små kosmetiske forskjeller.
Golf vant ikke tittelen årets bil før i 1992 med generasjon 3 |
Årets bil utvelgelsen startet i 1964 og da var det Rover P6 eller 2000 som vant den prestisje tunge prisen. England var på den tiden en stor bilnasjon og det var også en engelskmann på 3. plass. Hillman Imp, en liten kompakt bil som absolutt vekker oppsikt den dag i dag. I mellom disse 2 havnet Mercedes 600, og reglene var nok noe annerledes da enn nå. I dag skal forventet årsproduksjon være over 5000 enheter og bilen skal selges i minst 5 europeiske land. Mercedes 600 var ikke en bil som det gikk 5000 enheter i året av og på den tiden var det en svært sjelden bil og se på gatene. Bare de aller rikeste var forunt å kunne kjøpe en slik tysker, ja de som ikke valgte Rolls Royce da. Året etter var det også en engelskmann som tok hjem tittelen, denne gangen var Austin 1800 favoritten til europas journalister.
1966 var Renault sitt år, og den populære Renault 16 tok hjem årets bil tittelen. Mange skjønner nok at det ikke alltid var den beste bilen som vant. Det var viktig at den som kom øverst på pallen hadde noe mer enn bare popularitet og gi til folket. Spesiell, men fin form var viktig. Særegen på sin måte, men ikke stygg. Den burde også komme fra en av de store billandene. Det er nemlig slik at svenskene har aldri vunnet åretsbil tittelen, enda de har hatt nyvinninger som Saab 99 Turbo og flere Volvo modeller med nyvinninger i sikkerhetsspørsmål. Det bilmerket som har vunnet flest titler er Fiat med 9 foran Renault med 6 og Ford som har vunnet 5 ganger. Japanere har vunnet årets bil i Europa 4 ganger, sist med Nissan Leaf i 2011. Toyota Prius var første hybridbil som fikk prisen og det var i 2005.
USA har aldri vunnet denne prisen, men det er kanskje ikke så rart. Noen vil mene at fjolårets seier var amrikansk, og det kan nok jeg også være litt enig i. Det spørs likevel om den Opel Ampera/Chevrolet Volt hadde vunnet om den bare hadde vært amrikansk. Her i Europa blir bilen markedsført som en Opel, og det var nok derfor den vant. Det har vært med amrikanske biler i konkurransen, og både 1965 og 1966 var de på pallen. Ford Mustang i 65 og Oldsmobile Tornado i 66. Oldsmobile er nå lagt ned som bilmerke. Det er flere av vinnermerkene også som har blitt lagt ned, blant annet Austin, Rover, NSU og Simca.
Porsche har vunnet en gang denne prisen og det var tilbake i 1978 og det var siste gang vi fikk en litt eksotisk vinner. Dette er også siste gangen en sportsbil sto øverst på pallen. Mercedes SL var i nærheten i 1990 da den tok 2. plassen bak Citroen XM. For Mercedes SL var det en plass opp i forhold til 1972, da Dallas-Mercedesen tok en 3. plass. Det merket som har tatt flest 3. plasser er Ford med 7 plasserinnger nederst på pallen. Den som har flest 2. plasseringer er Fiat, Volkswagen og Opel. Seks ganger har disse merkene vært nære topplassering i utmerkelsen.
I år er det altså 8 forskellige biler som har muligheter til å vinne, og om det skulle bli Toyota GT86 og Subaru BRZ som vinner, vil dette være første gang som et samarbeidsprosjekt mellom to bilmerker går til topps. Favoritter må likevel sies å være VW Golf og Volvo V40. Svensken bør gå til topps på grunn av sitt høye sikkerhets nivå. Dette er til nå den beste bilen som er testet i Euro NCAP testen. Den har fotgjenger airbag som gjør at skade på fotgjenger reduseres betraktelig ved påkjørsel. Vinner Golf vil det også være en verdig vinner. Den står som det beste miljøalternativet, ettersom Volkswagen har klart å redusere vekten med opptil 150 kg på nye Golf. Resultatet har blitt sterkt redusert forbruk og europas populæreste bil har blitt enda bedre. I Geneve om 3 måneder vil vi få vite hvem som vinner og mine favoritter er som følger:
1. Volvo V40
2. VW Golf
3. Toyota GT 86/ Subaru BRZ
De resterende modellene som kan vinne er Ford B-Max, Hyundai i30, Peugeot 208, Mercedes A-Klasse og Renault Clio. Det er lett å forstå at vinneren kan også være blandt disse 5 bilene. Både Renault Clio og Peugeot 208 er populære biler i Europa og det kan også tenkes at de 2 tyskerne også kan melde seg på. Om Hyundai skulle vinne vil det være første gang Sør-Korea vinner en slik pris. De er på fremmasj men for meg er nok i30 bilen som har det dårligste utgangspunktet i denne konkurransen. Ingen nyvinninger å prate om på bilen i tillegg til at den er noe kjedelig i forhold til de andre 7 bilene. Vi kommer selvfølgelig med vinnerbilen i mars.
Min favoritt til årets bil 2013 er Volvo V40 |