Hjem BMB-BLOGGEN Web-tips: Jay Lenos Garage

Web-tips: Jay Lenos Garage

Av David K Andersen

Bil og internett er ikke lett. Det er så mange millioner sider om alt mulig rart, at det er nærmest umulig å orientere seg om hva som er bra og ikke der ute. For det er mye som er brukbart, men det er få sider som er virkelig bra og verdt å bruke tid på gjentatte ganger. Derfor tenkte jeg å kjøre en liten serie med tips om de sidene jeg jevnlig besøker og setter stor pris på.

Vi begynner med den beste av alle: Jay Lenos Garage. Sorry Top Gear & Co, men for en bilentusiast, er dere ikke engang i nærheten hverken på tv eller nett.

Lenos mest kjente bil blant folk flest: The Blastolene Tank Car, en hjemmelaget Hot Rod med 29-liters tanks motor med ettermonterte turboer. Bilen er med i Gran Turismo spillet.

De fleste vet hvem Jay Leno er. Komiker og programleder for The Tonight Show på NBC i 20 år. Tenk Skavlan, bare hver kveld med de største stjernene. Kanskje kjenner vi nordmenn konkurrentshowet Letterman på CBS bedre. Uansett, dette er USAs største talkshow. Men Leno er ikke bare komiker og kjendis, han er en ekte bilentusiast og sitter på det som antakelig er verdens mest spennende samling av biler og motorsykler.

Bugatti er et av favorittmerkene. Jay eier flere av de mest skjeldne modellene. her er han i en 1928 modell T37A

I Jays garasje finner alle noe de liker. Han eier lastebiler, busser, traktorer, veteranbiler, sportsbiler, superbiler, motorsykler osv. Det er to ring som skiller Leno fra alle andre. For det første, brukes bilene. Han kjører forskjellige biler på jobb og på turer hver dag. En Bugatti fra 20-tallet på mandag, en ny Lamborghini på tirsdag, en hot rod på onsdag, en Ducati fra 70-tallet på torsdag, en Lotus fra 70-tallet på fredag osv. Det andre som er så spesielt med samlingen, er at den er helt uavhengig av merker, tidsepoke og type kjøretøy. Dette er ikke en ren Lamborghini-samling, en ren muskelbil-samling eller en ren hot-rod-samling. Her finnes alt, og den eneste røde tråden man kan finne er at kjøretøyene på en eller annen måte har utmerket seg i sin tid.

En annen av Lenos mest kjente biler. En 1955 Buick Roadmaster som er 100% original i utseende og detaljer både utvendig og inne i kupeen. Under skallet finnes det siste av teknologi med moderne uavhengig sportsunderstell, ny Corvette-motor med mer. En av verdens råeste sleepere.

Det er usikkert hvor stor samlingen er, men det dreier seg om godt over 200 biler og motorsykler. I det enorme industrilokalet som utgjør garasjen, finnes ikke bare kjøretøyene, men et stort verksted hvor et antall fast ansatte arbeider med diverse restaureringsprosjekter, nybygg og vedlikehold av kjøretøyene.

1917 Fiat Botafogo Special. Urestaurert fabrikksracer fra Fiat med flymotor på 21,7 liter! Selvfølgelig blir den brukt jevnlig.

Greit nok kan man si, verdt å stikke innom websiden hans en tur å se hvordan det ser ut. Det er ok, men det er ikke det som er poenget her. Jay Lenos Garage er nemlig ikke en vanelig webside, det er en slags videoblogg. For noen år siden, fikk Jay med seg NBC på å lage denne siden. Det man gjør er at to ganger i uken legges det ut en ny film på mellom 10 og 20 minutter. I hver film, tar Jay for seg et av kjøretøyene sine. Han starter med en presentasjon av bilen inne i verkstedet hvor teknikk og bakgrunn gjennomgås, alltid ispedd morsomme kommentarer og ukjent trivia, og gjerne sammen med en av gutta fra verkstedet, eller fra bilprodusenten selv. Så er det opp med garasjeporten og ut på prøvekjøring så vi får et inntrykk av hvordan bilen eller motorsykkelen er å kjøre. Og det er ikke noe pusekjøring, her blir maskinene brukt for det de er gode for, enten det er en 1932 modell Bentley med turbo, eller en nyere superbil.

Leno har kanskje den viktigste Dusenberg-samlingen. Her testkjøres et chassis under restaurering.

Nettsiden har blitt så populær og har så mange seere at de senere årene har bilprodusentene fått opp øynene for den også. Dermed er ofte Jay Leno den første som får testet spesielle biler, og vi får være med. Nå for tiden tar gjerne sjefen for Ford, General Motors, Fiat eller Toyota med seg sine nye modeller bort til Jays garasje og lar ham kjøre bilene før noen annen og komme med sine kommentarer.

Den første utenfor McLaren som fikk kjøre den nye MP4-12C, og eieren av produksjonsmodell nr 1.

Så ta turen innom, enten du vil se hvordan en damp-bil fra 1902 startes og kjøres, eller om du vil se hvordan den nye Dodge Viperen er. Klikk deg inn på www.jaylenosgarage.com og velg bland hundrevis av filmer.

Verksmester Bernard Juchli: «Jay, just because it went 100 miles an hour when it was made, doesnt mean it’s a good idea to go that fast now». Det er ikke alltid så lett når motoren på en motorsykkel laget i ett eksmeplar i 1922 blåser.