Hjem Nyheter Billig 7-seter: Dette koster Peugeot E-5008

Billig 7-seter: Dette koster Peugeot E-5008

Norske priser for elektriske Peugeot E-5008 med 7 seter er klare – denne gjør både familien og lommeboka godt.

Tekst: David Kordahl Andersen/Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Er du blant dem som ivrig ventet på Kia EV9, men fikk bakoversveis av prisen? Da er løsningen antagelig på plass.

Det skal for ordens skyld nevnes at Kiaen er betydelig større, og byr på både ytelser, plassforhold og fleksibilitet denne Peugeoten ikke har.

Men uansett: Her er det endelig en elektrisk 7-seter til en pris mange kan leve med.

Dette handler om plass 

E-5008 tar respektable 259 liter bagasje når alle setene er i bruk, det er merkbart bedre enn den eneste andre elektriske 7-seteren til noenlunde samme pris, nemlig Mercedes EQB (les test av den her). Den tar 130, mens Kia EV9 rommer 333 liter (test her).

Mer interessant, er det nok at bagasjerommet tar 748 liter når du legger ned tredje rad. Det er veldig mye. Mange kommer nok til å bruke denne bilen i 5-seters konfigurasjon. I tillegg har du et stort rom under bagasjeromsgulvet.

Som Odd Erik fant ut da han prøvekjørte E-5008 tidligere i sommer, rommer bakerste rad en voksen med nød og neppe dersom andre rad skyves forover (den er justerbar), mens andre seterad ikke uventet byr på svært gode plassforhold.

Nyttelast på hele 700 kg lar deg utnytte all plassen.

Alle vet at plassbehovet for en norsk familie er nesten ubegrenset. Med E-5008 tar vi en stor elektrisk SUV og henter en rekke løsninger fra en superpraktisk flerbruksbil. Dagens 5008-eiere forteller oss hver dag hvor glade de er i bilen sin – nå har både de og alle andre virkelig noe å glede seg til, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot i Bertel O. Steen.

LES VÅR PRØVEKJØRING AV PEUGEOT E-5008 HER!

Peugeot E-5008 leveres fra starten av med forhjulsdrift og batterikapasitet på 73 kWt. Det gir rekkevidde på 502 km. Motoren yter 210 hestekrefter og gir bilen akselerasjon fra 0-100 km/t på 9,7 sekunder.

Senere kommer en utgave med batteri på 96 kWt og hele 660 km rekkevidde – fortsatt med forhjulsdrift, og så kommer utgaven mange antagelig vil ha her i landet – nemlig den med firehjulsdrift. Dog kun i kombinasjon 73 kWt-batteriet.

Priser og utstyr

Akkurat nå er det imidlertid forhjulsdrift og det mindre batteriet som har fått norsk pris, det starter på 468 900 kroner eks frakt og levering – for utgaven som heter Allure.

Alternativt kan du legge på til 498 900 for GT, og få mer utstyr med på kjøpet.

Tilvalgslisten er heldigvis verken lang eller dyr, men det kan nok hende du har lyst til å krysse av på noen av punktene.

Vi havner på 567 500 pluss frakt og levering for en GT med alt – da har du en lang liste luksus å glede deg over: Ventilerte forseter med massasje, varme i ratt, baksete og frontrute, ekstra støyisolerte ruter, åpningsbart panorama soltak, 360-kamera og LED Pixel helautomatisk matrix-lys.

Biler er på plass i Norge og på vei ut til kunder og forhandlere i disse dager.