Helt nye Peugeot e-5008 skal være designet fra innsiden ut. Det har de gjort helt rett i.
Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad
Hva er dette?
Peugeot e-5008 er kort fortalt en e-3008 med litt lengre og mindre skrånende hekk og en ekstra seterad satt inn bakerst for mer fleksibilitet.
e-5008 deler i praksis det meste foran B-stolpen med den mindre e-3008. Det vil si at den bygger på Stellantis’ nye STLA Medium-plattform. Her snakker vi to batteristørrelser – 73 og 96 kWt netto – tilgjengelig, hvor den største skal gi e-5008 en rekkevidde på voldsomme 660 kilometer.
Denne kommer litt senere i år, så vi har foreløpig bare kjørt bilen med det minste batteriet. Og for å si det sånn: Dette er mer enn stort nok for det aller, aller meste.
Mot slutten av året starter også salget av en firehjulsdreven utgave av e-5008. Denne blir kun tilgjengelig med det minste batteriet, av en eller annen grunn. Da snakker vi 320 hestekrefter og sannsynligvis over 450 kilometer WLTP-rekkevidde.
Med e-5008 etablerer egentlig Peugeot seg en egen nisje: Romslig, elektrisk syv-seters SUV som utfordrer momsgrensa for elbiler.
I dag er nok Mercedes EQB det nærmeste vi kommer, men den er noe snauere i både utvendige og innvendige dimensjoner. Tesla Model Y er bare 7-seter på papiret, og ikke mulig å bestille per i dag.
Klassiske flerbruksbiler som Maxis Euniq 5 og de forskjellige varebil-derivatene som Citroën e-Spacetourer et al., finnes også – men med begrenset rekkevidde og en helt annen kjørekomfort.
PS: Nye 5008 produseres også i to hybrid-utgaver, en ikke-ladbar og en ladbar (med 80 kilometer elektrisk rekkevidde). Disse kommer ikke til Norge. Fra og med 1. januar i år er Peugeots personbil-portefølje helelektrisk her til lands.
Er den praktisk?
Praktiske egenskaper er egentlig e-5008s forte. Peugeot selv sier at bilen er bygget fra innsiden og ut.
Uten å bli tutende i eget horn var jeg i sin tid på lanseringen av utgående generasjon Peugeot 5008 tilbake i 2017. Tittelen på saken min fra den gang var nettopp «Designet fra innsiden og ut».
«Great minds think alike», og den slags.
La oss starte bakfra. Med alle syv setene i bruk er det fortsatt overraskende god plass igjen i bagasjerommet – 259 liter, faktisk – til sportsbagger og annet rask man måtte ønske å ta med seg.
Bagasjeromstrekket får hendig nok plass under gulvet.
De bakerste setene er i hovedsak tiltenkt barnebruk. Med midterste rad skjøvet helt frem kan jeg så vidt sitte bakerst. Håret subber i taket, og kneplassen er helt på kanten – og jeg er 172 centimeter på fotballsokkelesten.
De bakerste setene legges flatt ned med å nappe i en stropp fra bagasjerommet, men kan ikke tas ut slik som i utgåtte 5008. Nye e-5008 kommer foreløpig kun som 7-seter i Norge.
Midtre seterad er derimot langt hyggeligere. De to ytterste plassene har skikkelige setevanger, og plassen er god – spesielt med setene skjøvet helt bak. Dessverre er det ikke tre individuelle seter her. Seteryggene kan legges ned 40/20/40, men sitteputene er delt 60/40.
Mekanismen for å vippe frem midtre seterad for tilgang bakerst er såre enkel, selv om selve innsteget er litt trangt for voksne folk.
Helt foran finner vi passe med hulrom og gjemmesteder. Trådløs mobillader er «skjult» like under den digitale knapperaden, dørlommene er passe store og i midtkonsollen er det et romslig rom under armlenet.
For de som trenger slikt er hengervekten 1.000 kilo – og nyttelasten på e-5008 er faktisk nesten 700 kilo. Sterkt.
Bagasjerom foran? Nei.
Hva synes vi om designen?
En ting er klinkende klart fra undertegnedes perspektiv: Denne bilen er penere enn e-3008. Forfra er de kliss like, men jeg har mye mer sansen for den rake SUV-profilen til e-5008. Lillebrors skrånende hekk sitter ikke helt i mine øyne.
Når det er sagt er ikke e-5008 perfekt. Forfra gir de slanke, høyt plasserte frontlyktene inntrykk av at bilen er høyere enn den er. De tre vertikale kjørelys-stripene (som Peugeot vil ha til skal være «løve-klør») på hver side forsterker inntrykket.
Ned langs sidene setter de stilige felgene i denne GT-utgaven et stilig preg på designen. Det kan minne litt om nye Renault Scenic – men hvem av dem som var først skal andre få krangle om.
e-5008 er også uten klassiske «krom-lister», slik vi har vært vant til å finne. Her går det i en slags børstet aluminiums-look, som jeg syns kler bilen bedre.
Et bittelite trekk får e-5008 også for ikke å ha integrert kjøreassistanse-sensoren i front i den store Peugeot-logoen i grillen. Frontkameraet er også asymmetrisk plassert rett over grill-løven. Grrr.
At modell-navnet står på panseret er dog kult – og et fint retro-nikk til klassiske Peugeot-modeller som 304, 404 og 504.
Er interiøret noe tess?
De som har vært borti Peugeot de siste årene vil fort kjenne igjen layouten i en e-5008. En stor midtkonsoll deler interiøret, mens et lite og kantete ratt sitter lavt plassert på førerens dashbordside.
Ideen er som den har vært før: Instrumentene skal sees over rattet, ikke gjennom.
Med seg fra e-3008 har e-5008 nå en stor, sammenhengende instrument- og multimedieskjerm. Den måler 21 tommer, og er sånn passe responsiv i grensesnittet.
Generelt syns jeg ikke grafikken – særlig i instrumentdelen av skjermen – er spesielt elegant. Det er mye som skjer, de forskjellige layoutene er ikke forskjellig nok til at det gir mye mening.
Derimot er jeg veldig glad i hvor konfigurerbar multimedieskjermen er.
Hjem-skjermen kan vise akkurat de snarveiene man ønsker, og selv om man kanskje kunne ønske at de forskjellige «flisene» kunne vært mer fleksibel i størrelsene, er det deilig å kunne sette opp en fokusert og ryddig hjemskjerm med så mye eller lite informasjon man selv ønsker.
Dette forsterkes av den lille skjermen nederst på dashbordet. Peugeot kaller det «i-Toggles», og er egentlig en liten knapperekke hvor man selv bestemmer snarveiene.
Favoritt-radiostasjon? Aktivering av varmeseter? Hurtigtast til Android Auto? Innstilling av favoritt-temperatur på klimaanlegget? Her er mulighetene om ikke endeløse, så i hvert fall meget tallrike. Jeg digger det.
En liten knapperekke med noen viktige klimaanlegg-funksjoner er også å finne på midtkonsollen, sammen med velgeren for kjøremodus og et hendig plassert volumhjul.
Materialkvaliteten er jevnt over god, og stoffmaterialet brukt gir en varm følelse, som også er en billig måte å skjule svart plast på.
Derimot er ikke passformen alltid like imponerende – ikke minst gjelder det i overgangen mellom dashbordet og dørene.
Hvordan kjører den?
Prøvekjøringen startet på danske og svenske motorveier, og det merkes godt at bilen har hele 2,9 meter i akselavstand. Dette er ingen bil man kaster inn i kurvene.
Selv om det lille rattet gir et ikke ubetydelig sportslig preg så fort man kommer inn i bilen, kveles det fort av den lette styringen og komfortable demperoppsettet.
En bil som dette, med plass til mange og med høy nyttelast, kan fort ende opp med en fjæringskomfort som skal være et dårlig kompromiss mellom ytterpunktene, men det syns jeg ikke er tilfellet i e-5008.
Kanskje er det fordi bilen veier nærmere 2,3 tonn i kjøreklar tilstand (og det er med det lille batteriet! 96-batteriet veier 54 kilo mer)? Uansett flyter det godt i e-5008, uten at det duver. Det er ingen båt, dette her.
210 hestekrefter? Akseptabelt – hverken mer eller mindre.
Støynivået oppleves som godkjent, men ikke framifrå. Derimot er setene foran av høy komfort, i hvert fall for denne kroppen.
Med instrumentene plassert i siktlinjen over rattet trenger ikke bilen noe head-up display, og ergonomien ellers er veldig god. Multimedieskjermen er dratt inn mot føreren, så passasjeren må strekke seg litt – men fra et fører- og kjøreperspektiv er det riktig prioritert.
Etter WLTP-målingene skal e-5008 med det minste batteriet klare rundt 500 kilometer. Vi opplevde snittforbruk på snaut 16 kWt/100 km med mye variert kjøring, inkludert en del motorvei.
I praksis tilsier det en praktisk rekkevidde på over 450 kilometer i gode forhold – og i norske forhold bør WLTP være fullt overkommelig når gradestokken viser tosifret plussgrader, i hvert fall.
Hva skal bør den koste?
Et lite forbehold må man ta ved denne prøvekjøringen. Siden bilen ikke kommer før godt utpå høsten er den ikke ferdig-priset.
Så hva bør egentlig en e-5008 koste?
Vi kan jo ta utgangspunkt i e-3008. Den har en startpris på 440.000 kroner, inkl. leveringsomkostninger.
Hvor mye ekstra bør den ekstra lengden, de to bakerste setene og den økte fleksibiliteten koste ekstra? Skal vi tippe 30-40 tusen?
Etter det vi forstår er i hvert fall målet til den norske importøren at e-5008 skal ha en startpris «godt under 500.000 kroner».
Det lover godt, for dette er mye bil til en halv million.
Konklusjon?
Dette er en sårt etterlengtet bil for Peugeot. Merket sliter med lave registreringstall om dagen – i likhet med importør Bertel O. Steen for øvrig.
Det er egentlig litt ufortjent, spør du meg. Porteføljen med elbiler fra Stellantis – som Opel Astra Electric Sports Tourer, Peugeot 308, og mange flere – kombinert med herlige doninger fra merker som Mercedes, Jeep og Fiat.
Heldigvis er det gode signaler fremover:
Mercedes kommer med oppgraderte modeller, Jeep har flere elbiler på vei, kommende Kia EV3 ser «smashing» ut, Citroën lanserer Norges billigste bil (en trivelig en, sådan!), Opel Grandland er en e-5008 i tysk drakt, Alfa Romeo har en særs spennende kompakt-elbil i Norge mot slutten av året, og Fiat nærmer seg lansering av en helt ny versjon Panda.
Og med en elektrisk 7-seter til under en halv million i på utstillingsgulvet bør flere lokkes inn i Peugeot-butikkene.
Det er ingen grunn til at Peugeot e-5008 skal bli en flopp. Tvert imot.
Tekniske data
Peugeot e-5008 | |
Pris fra | Ikke klar |
Motortype | Elektrisk |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
HK | 210 |
Nm | 345 |
Sek. 0-100 km/t | 9,7 |
Topphastighet km/t | 170 |
Egenvekt kg | 2.218 |
Tilhengervekt kg | 1.000 |
Bagasjerom liter | 259 / 748 / 2.232 (7-/5-/2-seter) |
Lengde mm | 4.790 |
Bredde mm | 1.890 |
Høyde mm | 1.690 |
Akselavstand mm | 2.900 |
Hurtiglading | 30 min 20-80 %, inntil 160 kW |
Batterikapasitet kWt | 73 kWt netto |
Rekkevidde WLTP km | 488-502 |