Skulle planen være en fossilbil før det er for sent, er den oppdaterte allrounderen Nissan Qashqai, et av få alternativer. Nye triks kommer på kjøpet.
Tekst og foto: David Kordahl Andersen
Det kan selvsagt hende verden raser om du gjør det, i alle fall ifølge enkelte kilder. Men det er altså fortsatt lovlig å kjøpe seg en ny fossilbil i Norge.
Et av få alternativer tilgjengelig for tiden, som ikke koster mer enn hva man til nød kan leve med, er denne bilen.
Veldig lenge til det er slutt også for denne modellen er det ikke – neste Qashqai, som burde dukke opp om tre år eller så, kommer kun som elbil.
Frem til det er det denne bilen, som ved siden av X-Trail (les test her), er valgene du har om bensin på tanken foretrekkes.
Kjent oppskrift
På finurlig vis er det den første generasjonens suksessoppskrift, som også denne gangen gjør Qashqai til et interessant fossil-alternativt.
Tilbake i 2007, oppfant Nissan denne klassen, bilen var litt mindre og billigere enn de første folke-SUVene Toyota RAV4 og Honda CR-V, men likevel stor nok til at en familie kunne leve med den.
Akkurat det, er nettopp hva som må til, om Nissan skal klare å selge noen biler i Norge nå. Det er en forutsetning for å holde prisen på et nivå folk faktisk har mulighet til å leve med.
For denne faceliftede utgaven er ikke norske priser klare riktig enda, men vi regner med et moderat påslag mot dagens utgave. En stubb under 600 000 kroner, skal det være mulig å plassere en Qashqai i garasjen for.
Ikke billig, men heller ikke ekstremt langt unna hva en elbil med lignende egenskaper koster.
Stor nok til familien
Det du får er en bil som utnytter plassen på sine tildelte 4,42 lengdemeter imponerende godt. Faktisk er det litt vrient å forstå hva elbilprodusentene mener med at den biltypen er så mye bedre på dette en fossilbiler.
Baksetet i Qashqai er riktignok ikke voldsomt sløsende med kneplassen, som elbiler tenderer til å være. På den annen side er det heller ikke nødvendig, siden gulvet ikke er høyt. Her er det altså både plass til voksne, og god sittekomfort.
Bagasjerommet på sin side, er kanskje enda litt mer imponerende, det tar avhengig av utgave, oppunder 500 liter under bagasjetrekket.
Takket være et smart gulv som kan plasseres i en rekke ulike posisjoner – fra avgrensning for å hindre mindre ting fra å seile rundt, til å maksimere plassen for større ting, høstes det ekstra plusspoeng.
Tilhengervekt på hele 1,8 tonn med mildhybrid-motoren er svært bra i klassen, mens fullhybriden vi kjører her, er begrenset til 750 kg.
Nøyaktig hvilke versjoner som kommer til Norge sammen med faceliften er vi ikke sikre på foreløpig, men du vil i alle fall kunne velge mellom en 1,3-liters turbomotor med 48V mildt hybridsystem og 158 hestekrefter, eller en fullhybrid med 1,5-liters turbo på 190. Sannsynligvis også en rimeligere utgave med manuelt gir.
Drivlinjene beholdes uendret i forbindelse med oppdateringen.
Dette er nytt
Den helt nye fronten tar Qashqai nærmere elbilen Ariya i stil, men fremfor tett grill, er den mønstret på en måte som visstnok skal minne om rustningen til en Samurai-kriger. Langt mer moderne enn før ser det uansett ut, og så får du nye LED-lys med bedre adaptivt fjernlys med på kjøpet.
Også bak er det nyheter å merke seg, spesielt lysene som er integrert i karosseriet på en måte som endrer bakendens uttrykk når de skrus på. Blinklysene er sekvensielle i begge ender.
Nye felger står på programmet – fra 18-tommere som er standard, opp til 20 som testbilen har. Det finnes også tre nye farger.
Innsiden, som innebar et betydelig løft med introduksjonen av denne tredje generasjonen Qashqai i 2021, er ytterligere forbedre både på materialkvalitet og byggekvalitet.
Spesielt den nye utstyrs-graden N-Design, gir et godt inntrykk. Den har hoveddelen av dashbordet kledd i Alcantara, og seter delvis i samme materiale. Det hele lyses opp av omfattende stemningsbelysning om du vil – i ulike farger.
Dette er smart
Google Maps, Store og Assistant er nå en del av infotainmentsystemet. Det er svært gode nyheter.
Ingen kartløsning er bedre, og nå er den en del av hovedskjermen. Dermed er det ikke nødvendig å kjøre navigasjonen gjennom telefonen, du logger deg på din Google-konto også med bilen. Tjenesten kommer da helt integrert med alle de fordeler det gir av intelligensen i systemet.
Og så byr Nissan på et par ekstra smarte nyheter på denne bilen. At ingen har tenkt på dette tidligere, er nesten rart.
Den første er en del av det nye og mer omfattende utvendige kamerasystemet som nå bruker hele 8 kameraer til å skape 360-visningen ovenfra. Som på en Land Rover, kan du også se bilens plassering i sanntid uten karossseriet, men bare med hjulene. Det er smart om du er usikker på hvor hjulene befinner seg når du kjører inn i vaskehallen, eller vil parkere nær kantsteinen uten å skrape opp felgene.
Det smarteste, er imidlertid det nye frontkameraet i grillen med 180-graders vinkel. Når du skal svinge ut på en vei med begrenset sikt, for eksempel på grunn av bygninger, hekker eller gjerder, vil du kunne se om det kommer noen fra den ene eller andre kanten på skjermen.
Og enda bedre: Funksjonen er koblet opp mot GPS. Den første gangen du kjører et sted med behov for kameraet, trykker du bare på en lagringsknapp, så vil visningen dukke opp på skjermen av seg selv neste gang du kommer til samme sted.
Den andre smarte nyvinningen gjelder de aktive sikkerhetssystemene. Som er oppgradert til å inneholde alle funksjoner du venter i dag. Men det er ikke poenget i denne sammenhengen.
For akkurat som at du i en rekke bilmodeller kan bygge ditt eget kjøreprogram og ha det liggende som et valg i tillegg til Sport, Normal, Eco osv, kan du i nye Qashqai bygge ditt eget program for sikkerhetssystemene.
For en elegant måte å løse irritasjonsmomenter som den nå obligatoriske fartgrensevarslingen eller en irriterende filholder-funksjon på: Her lager du bare ditt eget favoritt-oppsett, for eksempel med fartgrensevarsling og filholder avskrudd. Hver gang du starter bilen, velger du programmet med to enkle trykk på rattknappene.
Sånn er den å kjøre
Det nye interiøret gjør det lett å trives bak rattet allerede fra start. Dette kjennes mer påkostet, spesielt i N-Design-versjonen, enn vi er vant til. Og det gjør en avgifts-tung norsk pris mye lettere å leve med. Du får faktisk et ganske flott interiør for pengene.
Verdt å nevne er også setene, som er store og svært komfortable. Jeg tror faktisk jeg liker disse bedre enn Ariya sine.
Justeringsmulighetene er dessuten gode (også for rattet), sånn at riktig kjørestilling oppnås for alle.
Ute på veien er E-Power-hybriden sprek, den fikser 0-100 km/t på under 8 sekunder, og pedalfølelsen er omtrent som i en elbil. Som er muliggjort av at bensinmotoren i bilen kun leverer strøm til elmotoren som driver hjulene.
Bare når du brått gir full gass er ventetiden litt lenger enn på en elbil, før du merker full effekt: Da må bensinmotoren få bittelitt tid til å spole opp turboen før nok elektrisitet kan sendes til fremdriftsmotoren.
Siden det er snakk om en turbomotor, og den er uvanlig godt dempet, er ikke den begrensede rusingen ved maks pådrag verken sjenerende eller irriterende. Motorstøyen er langt mer dempet enn selv hos de nyeste Toyota-hybridene (som også har blitt veldig bra på dette).
Nytt nå, er at Nissan har montert tykkere sideruter med bedre støydemping og bedre lister rundt dem. E-Power-hybriden er nemlig så stille at vei- og vind-støy ble mer hørbart.
Resultatet er godt, bilen er svært stillegående.
Hva kjøreegenskaper og fjæringskomfort angår, er dette som du venter av en av de mest populære bilene i Europa. Det er et fint kompromiss mellom de to, som gjør at den leverer godt om ikke enestående, på begge deler.
Men den lavere vekten (25-30% lettere enn en tilsvarende elbil) gjør bilen forholdsvis skarp i svingene, og karosserikontrollen er svært god: Qashqaien lener seg ikke i det hele tatt når du drar på langs en svingete vei.
Superunderholdende å kjøre er den ikke, men det er sikkert ikke nødvendig heller på en sånn type bil.
Konklusjon
Det er og blir Qasqaiens totalpakke som selv i dag er trekkplasteret. Akkurat stor nok til en familie som kan leve med skiboks på taket når det er nødvendig. Som i sin tur gjør prisen grei. Eller i alle fall i nærheten av noe man fortsatt kan leve med etter norske avgifter er lagt til. Et flott interiør med ekstra gode forseter, i kombinasjon med smarte nyvinninger og god skjerm, er det som sammen med mer moderne utvendig design, gjør det verdt å vente på Qashqaiens ankomst til Norge over sommeren.
Galleri:
Data:
Nissan Qashqai E-Power | |
Pris fra | Ikke klar |
Pris testbil | Ikke klar |
Motortype | R4 bensin turbo + elmotor |
Drivlinje | FWD El. fremdrift, motor generator |
Motorvolum ccm | 1 497 |
Systemeffekt hk | 190 |
Systemmoment Nm | 330 |
Sek. 0-100 km/t | 7,9 |
Topphastighet km/t | 170 |
Forbruk blandet l/mil | 0,51 |
Utslipp CO2 g/km | 116 |
Egenvekt kg | 1 665 |
Tilhengervekt kg | 750 |
Taklast kg | 75 |
Bagasjerom liter | 455 – 1 440 |
Bakkeklaring cm | 17,5 |
Lengde mm | 4 425 |
Bredde mm | 1 835 |
Høyde mm | 1 625 |
Akselavstand mm | 2 665 |