Hjem Tester Test: Kia EV9

Test: Kia EV9

Hvis plass og praktiske løsninger er luksus for deg, er Kia EV9 din drømmebil. Hvorfor, og om den er verdt pengene, finner vi ut her.

Tekst og foto: David K Andersen

4 eller 5? Nei takk – det får holde med 3. Å kjøpe ny 7-seter i Norge har vært så dyrt at man skulle tro staten brukte bilavgiftene til å bestemme hvor mange barn en familie burde ha.

Sannheten er selvsagt at det bare er nok en konsekvens av norske politikeres spinnville bilavgiftspolitikk gjennom årtier.

Poenget i denne sammenhengen, er at elbilenes avgiftsfritak, skapte store forventninger hos familier med behov for 7 seter. Eventuelt de som bare trenger en 5-seter – med skikkelig god bagasjeplass.

Skal det bli mulig å kjøpe noe sånt uten at det koster flesk?

Så langt har ikke alternativene vært mange. Enten har de vært dyre, eller så har det vært biler hvor den tredje seteraden både har vært et nødsete, og stukket av med bagasjeplassen. Eller de har manglet et eller annet viktig. Som firehjulsdrift eller tilstrekkelig rekkevidde.

Derfor er forventningene til EV9 store. Endelig en som har alt.

Komplett

Faktisk er det vanskelig å savne noe som helst, om man tar en kikk på papiret.

Størrelsen er innenfor hva som kan sies å være noenlunde praktisk å leve med i hverdagen, EV9 er drøye 5 meter lang, og dermed bare en håndfull cm lenger enn en Volvo XC90 eller BMW X5.

Du kan velge 6 eller 7 seter, førstnevnte kommer med to lenestoler fremfor benk på andre rad. Og så tar den 828 liter bagasje under vinduenes nederkant med tredje seterad nedfelt, eller 333 liter når den er i bruk.

Legges alle seter ned, er det plass til gigantiske 2,4 m3, og foran er det frunk på 52 liter. Tilhengervekten på 2,5 tonn er like imponerende, og det er taklast på 100 kg.

Den elektriske siden skuffer heller ikke, batterikapasiteten på 99,8 kWt netto gir rekkevidde opp til 512 km for firehjulsdrevne utgaver. Med 800 volt system kan den hurtiglades med 210 kW effekt, som betyr 24 minutter fra 10 til 80 prosent, eller opp mot 25 mil rekkevidde på 25 minutter.

Utgavene

EV9 leveres i tre versjoner, som påvirker både pris, utstyr og ytelser.

Det starter med en bakhjulsdreven Exclusive-utgave med 204 hestekrefter til 739 900. Den har lengst rekkevidde med 563 km, men er ikke rask med 9,4 sekunder til 100 km/t.

Så har du Exclusive AWD som med motor også på forakslingen, oppnår 384 hestekrefter og akselerasjon fra 0-100 på 6 sekunder. Til 799 900, er dette kanskje versjonen de fleste vil velge.

Til slutt er det testbilen, som er en GT-Line. Her må du opp 100 000 kroner til for 7-seter, og ytterligere 20 000 for 6-seter. Alt utstyr er den største forskjellen, men den har også 100 ekstra Nm i dreiemoment, og fikser dermed 0-100 på 5,3 sekunder.

Laget for plass

De fleste som presenterer elbiler på dedikert plattform, skryter hemningsløst av hvor god plassutnyttelse det gir. I realiteten, og med unntak av Tesla, er det snakk om veldig god kneplass i baksetet (ikke bedre bagasjeplass). Som er fint, men ikke hjelper stort, når gulvet er så høyt at vinkelen på de knærne som har så god plass, blir ukomfortabel.

EV9 er helt motsatt. Her kjenner du virkelig på fordelene med elbil, og du merker raskt at Kia må ha hatt enestående plassutnyttelse inne i bilen, som hovedmål helt fra første linje ble tegnet.

Den firkantede formen, som også gir det tøffe utseendet, hjelper sikkert til, men faktum er at på innsiden, er denne bilen mer lik en flerbruksbil enn en SUV. Det føles som et stort firkantete rom der inne, hvor setene er plassert inn i etterkant.

SE ALLE BILDENE AV INTERIØRET I GALLERIET NEDERST

Med det, følger romfølelse, bredde, høyde og fleksibilitet.

Til og med bakerste seterad, som er elektrisk opp/nedfellbar med knapper i bagasjerommet, er ok å sitte i.

Og på denne 6-seteren, er plassen og komforten på andre rad, totalt suveren.

Stolene kan justeres forover og bakover, har justerbart ryggstød og eget armelene. I tillegg kan de svinges rundt. Dermed kan de plasseres mot kjøreretningen sånn at de fire som sitter bak, enklere kan snakke sammen.

Men kanskje viktigst er funksjonen hvor de svinges ut mot døra. Enklere å spenne fast et barn i en bil, har det aldri vært.

Bagasjeplassen trenger ingen ytterligere forklaring, den er helt konge. Verdt å merke seg, er at alle sitteplasser i bilen har egen ladeplugg, og oppbevaringsmulighetene er fantastiske på alle tre rader. EV9 har også to separate klima-anlegg – ett foran og ett bak – med egen kontroll i taket på andre rad.

Spesielt smart er konsollen mellom forsetene, som både gir steder å lege fra seg ting på for de som sitter foran, og de som er bak (en skuff kan trekkes bakover, og toppen av den kan fungere som bord).

Solid inntrykk

På første rad er det mer luksuriøst enn vi er vant til fra Kia. Forsetene er er store og betydelig mer komfortable enn noe fra dette merket tidligere.

Justeringsmulighetene er svært gode både for førersete og ratt, så alle finner fin kjørestilling. Men du sitter litt mer oppreist enn i en del tyske SUVer på samme størrelse.

Massasje både i seteputen og ryggen er på plass i førersetet, og begge forsetene har egen fotstøtte, og kan legges bakover til «lounge»-posisjon om du vil ta en blund mens du lader.

Kvalitetsfølelsen er generelt høy gjennom hele bilen, den kjennes og ser mer påkostet ut innvendig andre andre Kia-modeller. Spesielt høy premium-følelse, har du imidlertid ikke, men det er vel heller ikke poenget.

Det meste kontrolleres via skjermen i midten, som har fornuftige menyer og fin respons. Kia har truffet utmerket på hva de har valgt å legge på eksterne knapper og hjul: Temperatur, volum, kjøreprogram og en del andre ofte brukte funksjoner, har egne.

Ekstra pluss for utmerkede rattknapper, sånn Kia alltid har – det er superenkelt å bruke dem til å følge med på kjørecomputeren, eller skifte spor og justere volum.

Det som ikke er bra, er avstanden til skjermen. Både hurtigknappene under, som krever litt mer bestemt trykk enn du venter, og selve skjermen, er for langt unna, og du må strekke deg forover for å nå den.

Lettkjørt

Til tross for størrelsen, er EV9 mer lettkjørt enn du tror. Den er omtrent like stor som en Tesla Model X, men svært mye enklere å kjøre, enten du manøvrerer på trange plasser eller kjører på smale veier.

Årsaken er delvis det veldig firkantete karosseriet, som gir mye mer oversikt og kontroll enn Teslaens rake motsetning, der alt er rundt og diffust. Videre sitter du forholdsvis høyt, som ved siden av å gi samme kule følelse av å se ut over et enormt, flatt panser som på en Mercedes G-Wagen, også gir bedre kontroll over hvor du har bilen.

Og så har Kia utformet kjøreegenskaper og kjørefølelse på en måte som bidrar til det samme.

EV9 er ikke sportslig i det hele tatt, den innbyr ikke til frisk kjøring langs svingete veier og den slags, men den er likevel rask og presis i responsen og gir tilbakemeldinger om underlaget. Dermed føler du at du har kontroll over bilen og hva den holder på med – som i siste instans gjør den enkel og trygg å kjøre.

Støynivået er behagelig lavt, og fjæringen fin med tanke på at den til tross for størrelse og vekt, ikke har luft.

Flyten er ikke den samme som i lignende biler med det, ujevnhetene merkes inn i kupéen. Men de er stort sett godt dempet, så de blir ganske myke i opplevelsen. Det er fristende å forestille seg hvor komplett komforten hadde vært med luftfjæring, men med tanke på pris, er antagelig Kias valg smart.

EV9s største svakhet, er definitivt dårlig kalibrerte aktive sikkerhetssystemer. Den er ikke verre enn de fleste andre nye bilmodeller, men det er ingen unnskyldning. De beste premium-merkene får dette til uten at det rives i rattet i utide (og masse annet styr), og det må også Kia og andre merker få orden på.

Konklusjon

Det er lett å tenke at EV9 er dyr til å være en Kia, og at den etterlengtede, rimelige men romslige 7-seteren, fortsatt er for dyr. Og ja – 800 000, som er hva den firehjulsdrevne 7-seteren betinger, er mye penger. Men dette er ingen vanlig bil, det er ikke en forlenget mellomklasse-SUV eller en større versjon av en eksisterende modell. EV9 er revolusjonerende i måten den er bygget opp på, du har plass og fleksibilitet andre biler på samme størrelse bare kan drømme om. Og den er flere hundre tusen kroner billigere (og mer lettkjørt og fleksibel) enn Tesla Model X – den eneste virkelige rivalen. Sammen med de gode elektriske egenskapene, er den så lenge du trenger plass, mer av et kupp, enn for dyr.

Galleri:

Data:

Kia EV9 GT-Line Launch Edition
Pris fra 739 900
Pris testbil 919 900
Motortype Elektrisk x 2 4WD
HK 384
Nm 700
Sek. 0-100 km/t 5,3
Effekt elmotor foran/bak hk 192/192
Topphastighet km/t 200
Forbruk blandet kWt/mil 2,28
Egenvekt kg 2 573
Tilhengervekt kg 2 500
Bagasjerom liter 333/828 – 2 393
Lengde mm 5 015
Bredde mm 1 980
Høyde mm 1 780
Akselavstand mm 3 100
Bakkeklaring cm 17,7
Taklast kg 70
Ombordlader 10,5 kW 0-100% 545 min
Hurtiglading 210 kW 10-80% 24 min
Batterikapasitet kWt 99,8 netto
Rekkevidde WLTP 505