Hjem Nyheter El-GTI? VW ID.3 GTX får 326 hestekrefter

El-GTI? VW ID.3 GTX får 326 hestekrefter

Endelig kommer det en hottere versjon av Volkswagen ID.3, og når Golf GTI nevnes, blir forventningene til GTX-utgavene store.

Av David K Andersen

Har du ventet på firehjulsdrift i Volkswagens Golf-klasse-elbil, er ikke dette svaret. For GTX betyr ikke firehjulsdrift her, som det gjorde i ID.4. Den beholder bakhjulsdrift.

Men kanskje gjør ikke det noe, for det betyr sport. Volkswagen selv, drar frem Golf GTI når ID.3 GTX omtales. -Med suveren kraftleveranse, er nye ID.3 Performance for meg det elektriske svaret på vårt sportslige kompakte ikon, Golf GTI Clubsport, sier Kai Grünitz som er styremedlem med ansvar for «Responsible Development».

Det kan selvsagt hende at dette hovedsakelig dreier seg om akselerasjon, toppmodellen av ID.3 GTX får tilnavnet Performance og har 326 hestekrefter med tilhørende akselerasjonstid på 5,6 sekunder på sprinten til 100 km/t.

Men man går rimelig høyt ut når Clubsport-utgaven av Golf GTI trekkes inn i bildet. Forventningene i forkant av første test, blir ikke akkurat små av sånt snakk.

To utgaver

Nye ID.3 GTX kommer i en standardutgave med 286 hestekrefter, og altså i toppmodellen Performance med 326. I og med at bilene fortsatt er bakhjulsdrevne og ikke har trekk på alle fire, betyr dette at vi snakker Volkswagens kraftigste elmotor så langt.

Med førstnevnte motor fikses 0-100 km/t på 6 sekunder blank, mens toppmodellen altså er enda litt raskere. Topphastighetene er henholdsvis 180 og 200 km/t.

Sammen med GTXens ankomst, lander også en batteripakke med to nye kWt kapasitet, sånn at vi ender på 79 (netto).

Som vanlig identifiserer du en GTX på blanke, sorte detaljer utvendig. Tak, speiler og kanalskjørt er blant elementene med den fargen.

På innsiden er det flere ting som minner om GTI, dørsider, ratt og seter har røde sømmer. Setene er nye og selvsagt sportslige, med GTX påskrevet.

Kommer i år

GTX betyr også en oppdatering av andre elementer, for eksempel er skjermen enda litt større enn i den vanlige, faceliftede versjonen (les tes av den her). Der tar også stemmestyrings-assistenten IDA hjelp av ChatGPT for å svare på spørsmål.

Men viktigere enn det, er at du kan hurtiglade med effekt på 175 kW – et merkbart fremskritt.

Salget av ID.3 GTX starter i sommer, og de første bilene forventes til Norge i løpet av året.

Så får vi se da – med alt liggende til rette både hva effekt og hjuldrift gjelder – kanskje dette er elbilen som tar kjøreglede til kompaktsegmentet for utslippsfrie biler?