Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: BYD Seal U

Prøvekjøring: BYD Seal U

Den nye SUVen fra BYD har lyst til å bli familiens beste venn. Vi finner ut om Seal U har det som skal til.

Tekst og foto: David K Andersen

Havet er tema når BYD navngir nye modeller, de er allerede godt i gang med Dolphin – ID.3-konkurrenten som nettopp dro hjem Årets Bilkjøp i Europa-tittelen fra Autobest.

Så fikk vi sedanen Seal, som er større. Og nå denne: En helt ny, mellomstor SUV.

Som også heter Seal – litt rart siden utvalget i havet er betydelig. Den har imidlertid fått tilført bokstaven U, og tanken er nok at de to bilene befinner seg i noenlunde samme segment. Bare med ulik karosseriform.

Det er det for så vidt sense i: Vil du ha en lav og sportslig sedan med fokus på ytelser og kjøreglede, velger du sedanen Seal. Skal det være familie og komfort, er Seal U for deg.

Stor

Seal U har det BYD kaller X-design i fronten, med bølgende linjer langs sidene, og som trenden vil ha det til: LED-belyst rød stripe tvers over bak.

Bilen ser fin ut den, kanskje ikke utpreget fet, den fremstår som forholdvis smal og høy i stilen. At hjulene kunne vært plassert litt lenger ut, og gjerne fylt hjulbuene noe bedre, er ganske typisk, og bidrar til inntrykket.

Linjene er imidlertid fine, og typiske for kinesiske el-SUVer. Dette ser moderne ut, og du tar modellen enklest ved å se på nettopp fronten, med de litt sinte lyktene.

Hvor stor den er, spesielt tatt i betraktning at det nå finnes en lang rekke elektriske SUVer der ute fra mer eller mindre ukjente merker som man fort kan gå seg vill blant, er ikke så lett å skjønne før du tar en kikk på de utvendige målene.

Fasiten er 4,78 meter, altså omtrent som Tesla Model Y, eller midt mellom en Volkswagen ID.4 og Audi Q8 e-tron, om du vil. Eller som en BMW X3 om du vil måle i fossil.

Dette er omtrent der du ønsker å være om norske familier skal få med det de trenger, uten at bilen blir så stor at den er uhåndterlig på trange plasser.

Plassutnyttelsen er grei, uten å imponere. I alle fall hva bagasje gjelder, den tar 552 liter. Nok i en familiebil og bedre enn hakket mindre biler som Nissan Ariya og Ford Mustang Mach-E, men det finnes også de som tar mer uten å være større. Med baksetene nedfelt, er vi på fine 1 440 liter.

At det ikke er noen frunk å finne, er merkelig – all den tid Seal U både sitter på dedikert elbilplattform, og det åpenbarer seg et enormt rom uten noe i, hvis du åpner panseret.

Tilhengervekten er imidlertid bra med 1 300 kg, og du har 75 kg taklast. Nyttelast på 410 kg er på den annen side i grenseland.

Men baksetet er glimrende – BYDs mye omtalte Blade-batteri er ikke høyt, så avstanden til gulvet er grei, og benplassen enorm. Justerbart ryggstød gjør i tillegg at du kan lene deg godt tilbake og slappe av.

To batterier

Seal U kommer i to utstyrsversjoner, men forskjellene strekker seg også til det tekniske.

Innstegsversjonen heter Comfort og har 71,8 kWt brutto, mens Design-utgaven har 87. Det gir rekkevidde på henholdsvis 420 og 500 km – begge deler bra.

Du får imidlertid også bedre hurtiglading om du velger det større batteriet, det kan nemlig ta 140 kW, og lades fra 30 til 80 prosent på 28 minutter.

Comfort bruker omtrent samme tid på distansen, den har maks kapasitet 115 kW, men du lader naturlig nok da på færre km, på samme tid.

Det er antagelig verdt å merke seg at BYD har holdt på med batterier i en evighet, at de produserer alt in-house, og at Blade-teknologien/pakketeringen både medfører kompakte mål, og kanskje aller viktigst; lang levetid, høy driftssikkerhet og svært god sikkerhet ved kollisjon eller skader.

Som ikke nødvendigvis er enkelt å ettergå, men med denne gigantens fartstid, er det liten grunn til å tvile på akkurat dette.

Forhjulsdrift

Mens sedanen Seal er en skikkelig råtass med firehjulsdrift og 530 hestekrefter, er fokuset i Seal U, helt annerledes.

Den bakre motoren på 313 hestekrefter, er rett og slett tatt vekk. Igjen står du med frontmotoren og 218, og dermed også bare drift på den akslingen.

Det er litt forskjell på motorene i Comfort og Design, de har begge 218 hestekrefter, men versjonen med det større batteriet har 330 fremfor 310 Nm. Samtidig er den drøye 100 kg lettere, så med 9,6 mot 9,3 sekunder til 100 km/t, er den ørlite tregere.

Det spiller imidlertid ingen rolle, for har du kommet for en superrask elbil, er du på feil sted. Seal U går imidlertid mer enn bra nok i alle situasjoner, i alle fall så lenge du ikke har tenkt å kjøre forbi med fullastet bil i høyere hastigheter.

Den har dessuten fint avstemt gasspedal- og bremsefølelse. Akkurat her synes jeg den oppfører seg langt mer voksent og ferdigutviklet enn tidligere BYD-modeller som Dolphin. Selv om den litt hooligan-aktige stilen med spinnende hjul i den, også kan være ganske morsom.

Stort sett komfort

Kjøreopplevelsen ellers, domineres av komfort. Ikke helt gjennomført, men nesten.

Støynivået er behagelig lavt, så med gode seter og fin kjørestilling, cruiser du avslappende bortover veien. Et lite minus for fravær av høyde- og tiltjustering av passasjersetet foran. Her er du avhengig av å like BYDs fastsatte setevinkel og høyde, for å trives.

Styringen er ganske treg, men det gjør den også behagelig, og vektingen føles riktig. Dette passer familiebil-stilen finfint.

Men BYD ser ut til å slite litt med å håndtere den høye vekten, etter denne første prøvekjøringen på Portugisiske veier å dømme.

Det ønskes helt tydelig å levere myk og behagelig fjæringskomfort. Som er fint. Problemet er at det ikke helt fungerer.

Stabstag og fjærer må være ganske stive for å håndtere den høye vekten, mens demperne er svake, for å gi komfort. Resultatet er at små, skrape ujevnheter trenger gjennom i lave hastigheter, samtidig som Seaul U blir «huskete» over større ujevnheter oppe i fart. Spesielt bak.

Du får omtrent samme følelse av å komme ut på feil side av kompromisset et chassis alltid er, om du drar på i svingene. Da lener den seg og blir svampete og upresis.

Ikke noe går ut over sikkerhet eller trygghet, og akkurat denne problemstillingen er noe selv etablerte produsenter som Kia og Hyundai også har slitt med lenge og først nå begynner å få bedre kontroll med, på elbilene sine.

Ser man på Toyota og Volkswagens elbiler, er det imidlertid åpenbart at et elbilchassis er mulig å lykkes helt og fullt med, selv uten luftfjæring eller andre aktive hjelpemidler.

Ryddig og litt morsomt

Å befinne seg på førerplass er en flott opplevelse, tatt segment og ventet prisområde i betraktning.

Kvalitetsfølelsen er finfin, BYD sier målet (med alle modellene), er å levere premiumfølelse til god pris, og det lykkes de ganske bra med.

Ikke at vi er på tysk premium-nivå, som heller ikke er ventet i noe som antagelig kommer til å koste halvparten. Men det føles påkostet og fint inne i BYD Seal U.

Ikke bare er materialvalgene fine, det hele kjennes også godt sammenskrudd og bygget for å vare.

Den har dessuten noen små, ekstra fine detaljer. Som for eksempel girvelgeren og panelet rundt det. Det gir en eksklusiv touch.

Også verdt å merke seg, er at den temmelig utsvevende og overdesignede stilen du finner inne i Dolphin og Seal sedan, er helt borte i U. Linjene er rene, stilige og ryddige.

Det skaper større ro i interiøret og gir den avslappende følelsen du gjerne ønsker i en familiebil.

Den store skjermen i midten måler 15,6 tommer, og kan som i andre BYD-modeller gå fra vertikal til horisontal stilling via et knappetrykk. Mer morsomt enn nyttig, men hvorfor ikke.

Viktigere er det at førsteintrykket av brukevennlighet og respons er utmerket. Også det digitale førerdisplayet foran deg er tydelig og fint å lese av. I tillegg har du et supert head-up display i frontruten.

Det praktiske er dessuten ivaretatt med doble ladeplater for telefoner og bra med steder å legge fra seg ting på eller i.

Konklusjon

I og med at Seal U plasserer seg på akkurat den størrelsen de aller fleste norske familier ønsker, er det litt synd at den ikke har firehjulsdrift. Det hadde gjort bilen veldig komplett for Norge. På den annen side gir det kanskje importøren mulighet til å ordne en ekstra god pris – som mer enn veier opp. For det er mye å like her, spesielt når det kommer til rekkevidde, interiør, baksete og utstyr. For ikke å snakke om den tillitsvekkende følelsen bilen gir som totalpakke.

Galleri:

Data:

BYD Seal U Comfort Design
Pris fra Ikke klar Ikke klar
Pris testbil
Motortype Elektrisk FWD Elektrisk FWD
HK 218 218
Nm o/min 310 330
Batteri kWt brutto 71,8 87
Sek. 0-100 km/t 9,6 9,6
Topphastighet km/t 175 175
Forbruk blandet kWt/mil 1,99 2,05
Egenvekt kg 2 020 2 147
Tilhengervekt kg 1 300 1 300
Bagasjerom liter 552 – 1 440 552 – 1 440
Lengde mm 4 785 4 785
Bredde mm 1 890 1 890
Høyde mm 1 668 1 668
Akselavstand mm 2 765 2 765
Ombordlader kW 11 11
Hurtiglading 10-80% 115 kW/42 min 140 kW/43 min
Rekkevidde WLTP 420 km 500 km