Hjem Nyheter Ny konseptbil: Opel Experimental

Ny konseptbil: Opel Experimental

Opel liker å stake ut fremtidens retning med konseptbiler. Experimental skal vises for publikum under bilutstillingen i München.

Av David K Andersen

Det føles ikke som veldig lenge siden, at jeg kikket nærmere på konseptbilen GT X fra Opel (se den her), men nå er det altså tid for neste.

Og hos dette merket, betyr konseptbilene ganske mye. Ikke på den måten at de kommer i produksjon, men sånn designen setter standarden for hva vi kan vente fra Opel i fremtiden.

Som designsjef Mark Adams fortalte meg ved et besøk på designsenteret i Rüsselsheim i 2018, benyttes ikke bare konseptbilene til utstillinger eller lignende, den kanskje fremste oppgaven bilen har, er at den plasseres ved inngangen til designstudioene sånn at alle som jobber der går forbi den flere ganger hver dag.

Det påvirker måten de jobber på med fremtidens modeller, i tillegg til at de faktisk bare er noen skritt unna bilen om man skulle ønske å gå bort til den og kikke på en eller annen detalj man jobber med der og da.

For masse av det du ser her, kommer til å havne på kommende modeller.

Ny stil

Experimental er neste skritt i utviklingen av designfilosofien «Bold & Pure», som også var temaet på GT X. Men dette ser ganske annerledes ut.

-Vår nye Opel Experimental gir en mer ekstrem tolkning av vår dristige og rene designfilosofi. Den gir form til vår visjon om fremtiden. Mange av elementene i designet og tankesettet bak det vil være synlige i fremtidige modeller. Det ytre designet gir best mulig aerodynamisk ytelse i kombinasjon med en imponerende silhuett, mens interiøret kombinerer det funksjonelle med et brukergrensesnitt du har lyst til å bruke, sier Mark Adams.

Opel fremhever blant annet fraværet av krom. I stedet skal eksteriørlys og kontrast-skapende grafiske elementer understreke proporsjonene.

Under skallet er bilen basert på en av de nye, dedikerte elbilplattformene (STLA) fra Stellantis, og den har firehjulsdrift.

Den nye Opel-logoen lyser opp i fronten, og er plassert i et opplyst kompass. Nettopp kompasset, er det ledende elementet i designfilosofien.

Med dette blir fronten en 4D-tolkning av Opel Vizor (grillen som nå alle Opeler har). Fra den strekker det seg en lang, opplyst vingesignatur på den horisontale aksen. Det samme finner vi bak, der bremselyset som er skapt av kantbelysningsteknologi, kombineres med merkenavnet i stedet for Blitz-logoen.

Smartere på innsiden

Aerodynamikk er viktig, bilen har blant annet flaps og en nyutviklet diffusor. Sammen med resirkulerte dekk utviklet sammen med Goodyear, og spesialdesignede felger fra Ronal, skal effektiviteten økes ytterligere.

På innsiden skal den nye plattformen frigi plass, sånn at opplevelsen mer skal ligne den i segmentet over. Som betyr mellomklassen, siden Opel beskriver Experimental som en C-klasse-bil.

Arbeidet de siste årene med digital «detox» fortsetter, hvor hensikten er å ta fokus bort fra skjermer og konsentrere det om selve kjøringen. Her kalles det Pure Experience, hvor informasjon blir projisert fremfor å befinne seg på skjermer. Kunstig intelligens og talekontroll, skal ytterligere bedre brukeropplevelsen.

Foran midtarmelenet er det plassert noe Opel kaller Pure Pad, som kan programmeres i henhold til personlige preferanser, og gi tilgang til de mest aktuelle valgene raskt.

I starten av september vil Opel Experimental vises i München.