Hjem Klassikere Jubileumsfest: Goodwood Festival of Speed 2023

Jubileumsfest: Goodwood Festival of Speed 2023

Goodwood har alltid handlet om feiring av kult på to og fire hjul. I år sto imidlertid jubilantene i kø – med Porsche i spissen – festen ble deretter.

Av David K Andersen

Det er 30 år siden Goodwood Festival of Speed først ble arrangert, samtidig er det 75 år siden Goodwood Motor Circuit åpnet.

I tillegg tok Porsche med seg sin egen 75-års feiring, og var festivalens hovedattraksjon, blant annet med den enorme skulpturen foran hovedbygningen.

Det var imidlertid langt fra nok, for i år er 24-timersløpet i LeMans 100 år, NASCAR 75 år, og Lotus det samme. Dessuten er McLaren 60 og WRC (Rally-VM) 50.

Det satte selvsagt preg på en festival som feirer motorsport-historie!

Hva er Goodwood Festival of Speed?

Den ellevte Hertugen av Richmond, Charles Gordon-Lennox – mest kjent som Lord March – eier Goodwood Estate nær Chichester, sør for London. Hans farfar, den niende Hertugen av Richmond, overtok det enorme godset på 49 000 mål før andre verdenskrig, men var mer interessert i motorisert moro, enn hester.

Fortsatt arrangerer Goodwood flere gallopp-løp, blant annet Goodwood Festival, som er et av verdens mest eksklusive. Men nå ble det altså motorsport på en ny racingbane som åpnet i 1948.

Etter hvert som årene gikk, ble banen for gammeldags for moderne racingbiler, og nedlagt i 1966. Hopp frem til 1998, hvor Lord March arrangerte Goodwood Revival for første gang. Siden den gang har det blitt kjørt racing med historiske biler på banen, i september hvert år.

Hertugen av Richmond, Foto: Matt Alexander/PA Wire.

Men nå handler det altså om Goodwood Festival of Speed, som er et resultat av at Lord March etter å ha tatt over godset på starten av 90-tallet, ikke fikk tillatelse til å benytte racingbanen (den kom altså først i 1998).

Dermed stengte han av privatveien opp til Goodwood House, og arrangerte bakkeløp – i starten ment som en feiring av britisk bilsport-historie. Racingbiler av alle slag deltok, både gamle og nye: Selvsagt ble det suksess.

I dag har Festival of Speed vokst til et enormt arrangement med over 200 000 tilskuere, og ikke minst en variasjon i biler og motorsykler du ikke finner maken til noe sted.

Selvsagt er det også unikt at dette ikke bare er en bilutstilling eller er billøp, men begge deler samtidig.

Du finner racingbiler innen absolutt alle grener, fra drifting til Formel 1. Gamle og nye. I tillegg er i dag alle bilprodusenter med sportslige ambisjoner til stede, merker som Porsche, BMW, Jaguar Land Rover, Lotus, Kia, Hyundai, McLaren, Ferrari og mange flere har egne, til dels enorme, midlertidige installasjoner langs bakken det kjøres i.

Her kan du se de siste nyhetene, oppleve prototyper og verdenspremierer, få interaktive opplevelser og alt du kan tenke deg.

I tillegg er selvsagt alt som kryper og går av spesialfirmaer innen bil, klubber, eksklusive bilsamlinger, sports- og luksusbil-forhandlere og så videre, på plass.

Foto: Goodwood
Verdens råeste sted for et bensinhode

Etter å ha vært rundt i verden gjennom en del år, er det vanskelig å si noe annet enn at Goodwood, denne helgen, kanskje er det råeste en bilentusiast kan oppleve.

Samme hva du liker: Her er det. Og det står ikke bare på utstilling, det kjøres på full gass opp bakken.

Den eneste utfordringen er at det stedvis er i overkant mye folk, og at du trenger minst tre fulle dager for å rekke gjennom alt. Ja – legg til en dag til – for bruk på parkeringsplassene (jordene). For her er bensinhoder fra hele Europa på plass, og de kjører biler deretter.

Områdene rundt bakken er fylt opp av enorme antall entusiastbiler. Første gangen du ser det, vil du ikke tro at det en gang finnes så mange Porsche, McLaren, Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce, TVR, Bugatti, homologeringsmodeller, hot hatcher og sportsbiler på kloden – til sammen.

Årets utgave kom imidlertid med utfordringer: Lørdagen ble avlyst i sin helhet på grunn av kraftig vind. Det var første gang i festivalens historie. Søndag var heldigvis været bedre, og arrangementet fortsatte.

Foto: Porsche
Porsche dominerte

Det var Porsche, som i det store bildet, dominerte.

Ved siden av skulpturen foran Goodwood House, hadde fabrikken, museet og racingavdelingen tatt med seg et knippe helt unike biler. Som selvsagt både ble utstilt og kjørt.

356 no.1 fra 1948 var på hjula, akkompagnert av blant annet flere 917-biler, en av dem kjørt av Richard Attwood som vant LeMans i 1972. 935/76 var der, og Timo Bernard kjørte 919 Hybrid. Fabrikkførere som Nick Tandy, Kévin Estre, Michael Christensen og ikke minst Mark Webber var også blant førerne av de flere titalls Porschene.

I en egen konstruksjon ved siden av banen, som Porsche kalte Experience Stand, kunne du se det nye hyper-elbilkonseptet Mission R, og jubileumsbilen 357 Speedster hadde verdenspremiere.

Et kunstverk bestående av en 356 med «karosseri» av blomster, gjort av den digitale kunstneren Lusion, var også blant høydepunktene. I tillegg til en rekke ulike nye Porsche-modeller og mer.

Bilder fra Porsches Goodwood-feiring, alle foto: Porsche.

Andre høydepunker

Som rally-entusiast var det gledelig å se en rekke sjeldne fabrikkbiler fra ulike merker i aksjon. Petter Solberg kjørte både sin egen mesterskapsvinnende Subaru og en rekke andre klassiske rallybiler opp bakken de to første dagene.

Her var det mulig å se og høre sjeldenheter som Ford RS200, Lancia Delta Integrale (1992-bilen), Escort Cosworth, Peugeot 205 T16, Fiat 131 Abarth og en rekke andre. Til og med Ari Vatanens vanvittige Peugeot 405 T16 som satte ny rekord i Pikes Peak i 1988, dro opp bakken.

Alpine kjørte dessuten prototypen av racing-femmeren og viste konseptet for A290 (les mer her). Flere andre spektakulære elbiler ble også vist og kjørt, som Audi Hoonitron.

Apropos elbil: Hyundai dro sidelengs opp bakken med nye Ioniq 5 N, og kjørte også N Vision 74, WRC-bilene, TCR-Elantraen og i30en, samt en drifting-versjon av Ioniq 5 N.

BMW viste nye 5-serie/i5 for første gang for publikum, og hadde også med alle de kule M-bilene og konseptene fra det siste året. De sto forresten også for pace-car-kjøringen på banen – med M3-ene som brukes i Motor GP.

Og når vi er inne på Moto GP: Serien ble feiret med førere som Casey Stoner og Francesco Bagnaia (de kjørte hver sin VM-vinnende Ducati opp bakken). Kevin Schwantz, Wayne Gardner, Alex Crivillé, Kenny Roberts Jr, Randy Mamola og Freddie Spencer kjørte sine respektive VM-vinnende sykler. Helt spinnvilt.

Som det også var da Sebastian Vettel rattet Ayrton Sennas McLaren fra 1993 og Nigel Mansells Williams fra 1992. Inkludert donuts og tilhørende lyd fra Renault V10eren på 13 000 omdreininger. Mick Schumacher på sin side, tok sin fars Mercedes W02 Formel 1-bil opp bakken i et følelsesladet høydepunkt.

Rasket opp bakken i år, ble McLarens vanvittige V10-motoriserte Solus GT med Marvin Kirchhöfer bak rattet – på tiden 45.34.

Flere biler hadde verdenspremiere på Goodwood i år, enten ved å bli vist for første gang, eller å bli kjørt for første gang: Bentely Speed Six Continuation, Caterham Project V, Ferrari KC23, Lamborghini Revuelto, Mini Aceman, Singer DLS Turbo, MG4 XPower og Cyberster, Genesis GV80 Coupé Concept, Ineos Grenadier Qaurtermaster, HiPhi Z og Y, McLaren 750S og Porsche 718 Spyder. For å nevne noen.

Det var også morsomt å se NASCAR-biler fra hele epoken på full skur opp bakken. Og så er alltid lydopplevelsen fra sportsvogns-prototyper fra 60- og 70-tallet noe helt spesielt. Det samme gjelder enkeltmodeller som Ferrari 550 GTS og Orecas Dodge Viper-racer. Og selvsagt Lord March sin egen 1911 Fiat 76S med 28,5-liters firer på fri eksos.

Ved siden av muligheten til selv å kjøre en håndfull Porsche-modeller jeg aldri hadde trodd jeg skulle få mulighet til (kommer i egen artikkel), var mitt høydepunkt å være tilstede da Mazda startet LeMans-vinneren fra 1991, 787B med 4-rotors suge-Wankel på 900 hestekrefter. For så å gasse skikkelig på i bakken.

Har du bensin i blodet og har lest så langt, er det bare å bestille billetter til 2024-utgaven med en gang, for det du har lest om her, er bare en brøkdel av alt som skjer på Goodwood Festival of Speed.