Hjem Nyheter A290 kan ta Alpine til Norge

A290 kan ta Alpine til Norge

Renaults sportsbilmerke, som du kanskje kjenner fra Formel 1, er snart klare med sin første elbil. Med den vil sannsynligvis vil merket også dukke opp i Norge.

Av David K Andersen

Du som er bensinhode vet selvsagt godt hva Alpine er, og har sikkert drømt om en rallyspekket A110 fra 80-tallet, eller kanskje til og med 310 fra tiåret etter.

Etter å ha ligget mer eller mindre brakk siden GTA-modellene på 90-tallet, ble merket gjenopplivet i 2017, og da de viste produksjonsversjonen av nye A110 på Geneve-utstillingen.

En bil i klasse med Porsche Cayman, men lettere, billigere, og ifølge mange, enda morsommere å kjøre. Bilen har fint rukket å bli en legende allerede.

Alpine-navnet er dessuten i ferd med å dukke opp som utstyrsnivå på vanlige Renault-modeller. Tenk ST-line fra Ford, GR fra Toyota eller GT-Line fra Kia. Ikke ekte Alpine-modeller, men med sportsligere styling og interiør. Først ut var Renault Austral som du kan lese mer om i denne linken.

Nå skal det satses elektrisk også fra Alpine, og med det, kanskje vi endelig vil se merket i Norge.

A290 Beta

Som du kunne lese om nylig i denne artikkelen, har Renault en ny, elektrisk femmer på gang, med uvanlig kul design.

Det er denne bilen Alpine, som du gjerne kan se på som Renaults AMG eller M-avdeling, har tatt fatt på, og som bli den første elbilen fra sportsbilprodusenten.

A290 som konseptbilen du ser her heter, er en av bilene som ifølge Alpine skal fylle en 3-bilers «drømme-elbil-garasje».

Konseptbilen, som Alpine kaller A290 Beta, har to motorer på forhjulene og er kjørbar med FIA-godkjent racing-chassis.

Produksjonsbilen vil imidlertid sitte på CMF BEV-plattformen, i likhet med Renault 5. Alpine sier at de blant annet har jobbet med stabilitet under akselerasjon, samt å gjøre bilen med agil og rapp, også i lave hastigheter.

Som en del av det, får den blant annet dempere med hydrauliske endestoppere, ala Citroën. Jeg antar de her benyttes til å oppnå akseptabel komfort til tross for gode kjøreegenskaper, i motsetning til maksimal generell komfort, som hos Citroën.

To versjoner

Når A290 kommer i salg neste år, vil den ikke ha to motorer som konseptet, men én. Effekten er ikke offisiell foreløpig, men det antas å være snakk om en modifisert versjon av Megane-motoren med rundt 220 hestekrefter.

I tillegg bekrefter Alpine at en kraftigere versjon vil dukke opp senere. Detaljene er ikke klare, men det ser ut til å dreie seg om effekt på ca 270 hestekrefter.

Batteripakken antas å havne på drøye 50 KWt, som altså er mer enn Abarth 500e, og på nivå med nye Mini Cooper.

Hva interiøret gjelder, sier designer Joshua Reer at produksjonsbilen vil ha 1% til felles med konseptet, altså blir ting langt mindre radikalt enn det minimalistiske du ser på bildene her.

Det eneste som antagelig kommer til å følge med, er den Formel 1-lignende OV-knappen som gir 10 sekunders ekstra boost.

Prisen er selvsagt ikke klar foreløpig, men skal vi gjette, vil en startpris på drøye 400 000 kroner kunne være sannsynlig.