Courier blir elektrisk, større, og ikke minst ganske tøff i trynet. Her er de første bildene av den nye Ford-varebilen.
Av David K Andersen
Med størrelse hakket under Transit Connect, var Courier i minste laget for Norge. Denne helt nye utgaven vokser imidlertid med hele 18 cm, og blir bare 8,8 cm kortere enn storebroren. Når den i tillegg kommer som elbil, er selvsagt dette gode nyheter for Norge.
-Dette er en elektrisk varebil som vi vet det vil bli stor etterspørsel etter i Norge, spesielt i de store byene. Med plass til to europaller i lasterommet, mulighet for å trekke tilhenger, rask hurtiglading samtidig som den er helintegrert mot Ford Pros omfattende tjenestetilbud for økt produktivitet, er dette en elektrisk varebil vi har store forventninger til i det norske markedet. Ford Pro hever standarden i nok et nyttekjøretøysegment, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Større varerom
De større yttermålene, gjør seg selvsagt bemerket også i varerommet, som Ford-sjefen sier. 1,22 meter bredde mellom hjulhusene i kombinasjon med vareroms-lengde på 1,8 meter, betyr 25 prosent større lasterom. Og to Euro-paller går inn, siden de får plass på tvers.
Foran er det en frunk på 44 liter – det er smart.
I tillegg er det mulig å legge ned passasjersete-ryggen og åpne en luke – det gir lastelengde på 2,6 meter.
Også nyttelasten øker, til tross for at det er en elbil. 700 kg er tallet. Du kan trekke tilhenger med vekt opp til 750 kg.
Stor skjerm
På førerplass er alt like nytt som utenpå, dashbordet domineres av en stor 12-tommers infotainmentskjerm. Trådløs oppkobling av mobilen med Apple Carplay og Android Auto er mulig, og systemet er på nett. Det betyr at navigasjonen har oppdatert informasjon om trafikkforhold og at bilen kan lete opp ledige ladestasjoner.
Praktisk, skal det selvsagt også være på førerplass, med en rekke lommer og rom hvor du kan legge fra deg små og store ting. Midtkonsollen er fleksibel og kan bygges om etter ditt behov, og så kommer Courier med et oppfellbart PC-bord for deg som trenger å ha den oppe i løpet av arbeidsdagen i bilen.
Sikkerheten skal være godt ivaretatt, Courier er utstyrt med de fleste førerassistent-systemer du venter av en ny bil i dag. For eksempel finner du adaptiv fartsholder, autobrems, blindsone-assistent og automatiske lys.
Litt om det elektriske
Den positive overraskelsen må imidlertid sies å være designen. Varebiler i dette segmentet pleier ikke å være spesielt kule å se på, men her er Ford inne på noe.
Courier er designet hos Ford i Köln, og henter inspirasjon fra SUVer. I alle fall i fronten, den har tøff grill og høyt, rett panser. Sånn sett passer den for så vidt også inn i Fords nye designspråk som vi har fått et smakebit av med elektriske Explorer nylig.
Med på å gjøre utseendet vellykket er plasseringen av hjulene ute i hjørnene, og LED-lys-designen på hovedlyktene. Tverrgående LED-stripe øverst i grillen er også med.
Og så var det selvsagt spørsmålet alle lurer på: Hvor stort er batteriet, og hvor langt går den?
Det får vi ikke vite riktig enda, men Ford sier den kan hurtiglades med effekt opp til 100 kW, og at 10 minutter vil kunne gi 87 km rekkevidde. 10 til 80 prosent skal gå på under 35 minutter.
Motoreffekten er også klar: 136 hestekrefter og 290 Nm.
Produksjonen av elektriske Courier starter sent i 2024, men allerede i år kommer bensin- og diesel-utgavene.
Galleri: