Hjem Nyheter Verdens raskeste: Dodge Demon tar sprinten på 1,66 sekunder

Verdens raskeste: Dodge Demon tar sprinten på 1,66 sekunder

Du trodde kanskje elbiler hadde raskest akselerasjon? Feil. Nye Dodge Challenger SRT Demon 170 har over 1000 kompressormatede hestekrefter og er så rask at den er forbudt å bruke i dragracing.

Av David K Andersen

Muskelbilene fra 60-tallet ble legendariske. I en tid der de fleste doninger ville ha mer enn 20 sekunder på å nå 100 km/t, om de i det hele tatt kom så langt opp, kunne du kjøpe amerikanske familiebiler som klarte sprinten på ned mot 5 sekunder.

50 år senere topper det seg igjen: Den andre muskelbilæraen går mot sin slutt, men før det skjer, skal alle rekorder sprenges.

Dodge har frontet denne herlige galskapen de siste årene. Som om ikke de Hemi-motoriserte Challenger-bilene var raske nok i utgangspunktet, lanserte merket Hellcat-utgaven med vanvittige 707 hestekrefter i 2015. Så kom Demon i 2018 – med 840 gamp. Spinnvilt.

Men bare frem til nå. En ny mester er klar, den heter Challenger SRT Demon 170, og har 1 025 hestekrefter og 1 281 Nm.

Bilen som skal lages i 3 300 eksemplarer er fullt lovlig for gatebruk, og kan kjøpes i USA og Canada for en drøy million kroner.

Den tvangsforede Hemi-motoren får ekstra effekt ut fra 3-liters kompressoren via større innsug og mindre drivhjul. Bilen har også et spesielt system som bruker interiørets aircondition-system til å kjøle motoren samtidig som kald luft sendes mot intercooleren.

Alle viktige elementer i motoren bortsett fra kamakslingen er oppgradert. For eksempel har innsprøytningen evne til å levere 656 liter bensin til motoren i timen!

Drivakslingen er 30 prosent kraftigere og bakakslingen er oppgradert. Kreftene settes i asfalten via 315/50R17 Mickey Thompson ET Street R drag-dekk. De er påmontert karbonfelger.

Sammen med flere andre vektbesparende tiltak, er bilen nærmere 100 kg lettere enn en Challenger SRT Hellcat Redeye Widebody.

Blant flere kjøreprogram finnes Drag Mode som optimaliserer alt, inkludert demperne, mot å få de eksplosive kreftene ned i asfalten.

Resultatet er forbløffende. 0 til 60 mph (96 km/t) går på bare 1,66 sekunder. Glem Tesla Model S Plaid. Til og med Rimac Nevera, Lucid Air Sapphire og Pininfarina Battista må gi tapt.

Ikke mindre imponerende er tallet for kvartmila, den klassiske dragracing-distansen: 8,91 sekunder og 242 km/t.

Det gjør det ulovlig å bruke bilen til dragracing: NHRA krever at alle biler som tar 402 meter på under 9 sekunder, må ha veltebur og fallskjerm. Som Demon 170 selvsagt ikke har – det er jo en gatebil… Akselerasjonskreftene gir 2,004 i G!

Det sier alt, om det som er den villeste muskelbilen noen gang. Dessverre er det også den siste. Dodge sier dette er den syvende «Last Call»-modellen – flere blir det ikke.

Galleri:

MER KOMPRESSORMATET HEMI? LES VÅR TEST AV RAM TRX HER!