Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Nio ET7 og EL7

Prøvekjøring: Nio ET7 og EL7

Første smakebit av Nios to 7-ere skjer på isen, men komfort og sikkerhet står foran moro.

Tekst: David K Andersen/Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Skulle du være usikker på hva som er hva blant alle de nye merkene elbil-eksplosjonen har gitt oss, gjelder sannsynligvis ikke det Nio. Med egne stasjoner som kan skifte ut tomt batteri med fulladet på minutter, og kule lokaler midt på selveste Karl Johan, har merket klart å skille seg tydelig ut allerede fra startgropa.

Så langt har det vært mulig å kjøpe den store SUVen ES8 – du kan lese mer om den her.

Neste skritt er 7er-modellene vi kjører for første gang nå. Det er en snakk om en SUV-utgave som heter EL7, og en sedan med navnet ET7. Med det kan vi også slå fast at om Nio er gode på å bygge varemerket sitt, er det langt fra like enkelt å huske hvilken av dem som er EL og ET.

Teknologien i de to bilene har i alle fall store likheter, men som vi skal se når kjøringen starter, er også 7erne ganske ulike.

EL7

Selv om denne SUVen er mindre enn ES8, er det ikke med mye. Den slås for eksempel av BMW X5 med bare 1 cm på lengden. Dette er altså en stor bil.

Så får du også svært gode plassforhold innvendig, i baksetet er det enormt, og bagasjerommet tar 570 liter. Men du skal vite at det tallet ikke inkluderer plassen under bagasjeromsgulvet, som hos alle andre. Det sammenlignbare tallet er derfor hele 658 liter.

Med tilhengervekt på 2 tonn, er det altså null feil hva det praktiske gjelder.

Ser vi på drivlinjen, er også tallene imponerende. 653 hestekrefter (254 foran og 408 bak) og 850 Nm sørger for lynrask sprint til 100 km/t, vi snakker bare 3,9 sekunder. Også topphastigheten er høy for en elektrisk SUV, EL7 skal klare 200 km/t.

Batteriet er enten på 75 eller 100 kWt. De aller fleste som kjøper Nio velger å leie det, fremfor å kjøpe. Det koster deg 1 399 kroner per måned for det lille, og 1 999 for det store. Vil du kjøpe batteriet selv, koster de henholdsvis 90 og 160 000 eks mva.

Rekkevidden er 391 km med 75 kWt og 509 med 100. Førstnevnte kan hurtiglades med effekt opp til 140 kW, mens 126 gjelder for den andre. Eller du kan selvsagt bare skifte batteri på en swap-stasjon om du ønsker det. I alle fall så lenge du er i nærheten av en.

EL7 kommer med luftfjæring og adaptive dempere som standard, og har doble bærearmer foran og multilink bakstilling. Den er dessuten utstyrt med 4-stemplede Brembo-bremser foran for å håndtere voldsomme ytelser og høy vekt.

Du kan velge mellom syv eksteriørfarger, hvorav fire betinger 12 000 kroner ekstra, samt hvitt, brunt eller sort interiør. 20-tommers felger er standard, mens 21 kan velges til. Oransje kalipere er også et tilvalg som betinger 4 000 kroner ekstra.

ET7

Her snakker vi virkelig stor sedan – du må opp på Mercedes S-klasse for å matche. Erkerivalen Tesla Model S, er 8 cm kortere.

Så dreier også dette i likhet med EL7 seg om plass, premium og luksus. Til og med baksetene i disse to bilene har ved siden av varme, også massasje og ventilasjon. Luftputesystem er dessuten å finne både foran og bak.

Bagasjerommet lider imidlertid, ET7 tar beskjedne 363 liter. Sammenligner vi med referansene over, tar S-klasse 550, og Model S hele 793. Tilhengervekten er heldigvis like bra som på EL7.

Komponentene i drivlinje og chassis er lignende de på SUVen, men dette er jo en lavere bil. Da blir den både raskere, og får bedre rekkevidde.

Akselerasjonen er det ikke så stor forskjell på, denne er 0,1 sekund raskere til 100 km/t. Men rekkevidden er merkbart bedre – vi snakker opp til hele 580 km. Det ryktes dessuten om et kommende batteri på 150 kWt. Det vil gi utrolige langtur-egenskaper.

Absolutt alt utstyr du kan tenke deg (og litt til), er inkludert i prisene, og ET7 er 77 500 kroner rimeligere enn ELen. Prisen er 619 000 kroner.

I forhold til hva som står på papiret, får du med andre ord mye for pengene hva begge modellene gjelder.

Dette er ikke en normal prøvekjøring slik jeg pleier å gjennomføre, i stedet hadde Nio reservert isbaner på Tisleifjorden. Hvordan disse bilene er å leve med til daglig, kommer jeg derfor tilbake til i en vanlig test senere på våren.

Men noen timer på en frossen innsjø gir ikke bare et førsteinntrykk, sjansen bys til å teste ut vinteregenskapene, og spesielt sikkerhetssystemer, balanse og kraftfordeling.

Å slå av noe som helst er ikke mulig på 7erne, så sidelengs action var det dårlig stilt med, men informativt, kan det være likevel.

Og for å ta det først som sist: Du kommer ikke til å oppleve overraskelser på vinterføre med ET og EL.

Assistentsystemene griper inn akkurat der de skal for å redde deg ut av vriene situasjoner på glatta – enten de er selvforskyldte eller ikke.

Dessuten er bilene godt balanserte, både med tanke på vekt, og mating av krefter. Den høye vekten vil selvsagt alltid være hemmende, men utenom det er de nøytrale i oppførselen – med hang mot bakakslingen.

Det fremsto dessuten enkelt å føle hva bilen holdt på med til enhver tid. Om enn ikke via rattet, som ikke avgir spesiell følelse med underlaget, så via bak og rygg som de fleste andre nye biler i dag.

Dermed kan du vente deg en trygg og avslappende tur langs vinterveier.

Ulike

Med det sagt, oppleves de to bilene heldigvis ganske ulike å kjøre. Sånn skal det også være – fordelene ved å velge lav fremfor høy bil, skal være mer enn bedre rekkevidde.

For selv om EL7 leverer mer enn gode nok kjøreegenskaper, er det når du kommer over i ET7 at du virkelig kommer i kontakt med bil og underlag. Den lave kjøreposisjonen gjør sammen med noe lavere tyngdepunkt at du er langt mer i ett med maskin og vei.

Det gjør ikke bare kjøringen morsommere langs krevende veier, men også enda mer avslappet. Du vet hele tiden hva bilen holder på med, altså har du også alltid bedre kontroll.

Jeg må jo også si, at når vi snakker virkelige luksusbiler som dette, er det alltid mer eksklusivt å sette seg ned i en stor sedan, enn å gå inn i en SUV.

Ren design

På innsiden føles bilene påkostede. Det er myke materialer mer eller mindre over alt – du slipper å lure på om du sitter i en premium-bil eller ikke.

Den rene og enkle designen støtter opp om det, og siden du har en del morsomme og litt annerledes detaljer, blir det ikke kjedelig selv om utseendet på ting er ryddig.

Eksempelvis er vippebryterne for vindusheisene både stilige og funksjonelle – hvorfor gjør ikke flere sånne ting for å sprite opp litt?

Hvor funksjonell førerplassen er, blir en annen sak – det kommer jeg nærmere tilbake til i en kommende test.

Men det noteres gode detaljer, som kvikk respons i skjermer og smart gir- og kjøreprogramvelger (du har 10 å velge mellom!), og andre ting som ikke virker like gjennomtenkt – eksempelvis den elektriske rattjusteringen som fordrer trykking på skjermen for å aktiveres.

Ellers er selvsagt Nios hjelper Nomi på plass, i form av en kule med to øyne midt på dashbordet. Den både følger med og passer på at du er konsentrert om kjøringen, og er selvsagt et hjelpemiddel for deg.

Setene virker for øvrig svært komfortable i begge bilene, og justeringsmulighetene greie sånn at kjørestillingen blir bra for de fleste.

Det er mye som skal utforskes mer før jeg kommer med endelig konklusjon. Men vi kan slå fast at EL7 og ET7 gjør jobben som de skal på glattisen.

Og så er det jo noen klare hint her som vekker interessen i forkant av mer grundig testing. Da snakker vi spesielt komfort, luksus og plassforhold – ikke bare for de foran, men for alle fire (eller fem).

Bilene er ikke billige isolert sett, men kikker du på hva som faktisk er med på kjøpet, enten vi snakker bilstørrelse, utstyr eller premium-følelse, fremstår dette attraktivt.

Og så kan du selvsagt bytte batteri i stedet for å lade om du vil – det lokker nok også mange.

Galleri:

Data:

Nio EL7 (SUV) ET7 (sedan)
Pris fra 696 500 + batterileie 619 000 + batterileie
Pris testbil 696 500 + batterileie 619 000 + batterileie
Motortype Elektrisk x 2 Elektrisk x 2
HK 653 653
Nm o/min 850 850
Batteri kapasitet kWt 75 eller 100 75 eller 100
Sek. 0-100 km/t 3,9 3,8
Topphastighet km/t 200 200
Forbruk blandet kWt/100 km 21,6 19,0
Egenvekt kg 75/100 kWt 2 346/2 366 2 359/2 379
Tilhengervekt kg 2000 2 000
Bagasjerom liter 570 – 1 545 363
Lengde mm 4 912 5 101
Bredde mm 1 987 1 987
Høyde mm 1 1720 1 509
Akselavstand mm 2 960 3 060
Ombordlader kW 11 11
Hurtiglading 140 kW 0-80% 33/45 min 75/100 kWt 33/45 min 75/100 kWt
Rekkevidde WLTP 75/100 kWt 391/509 445/580