Hjem Nyheter Førsteinntrykk: Mercedes EQE SUV

Førsteinntrykk: Mercedes EQE SUV

EQE SUV kommer til å være den åttende elbilen modellprogrammet til Mercedes. For veldig mange, også det mest attraktive alternativet.

Tekst og foto: David K Andersen

EQE SUV er innom Norge på en snarvisitt i forkant av modellens ankomst til sommeren. Vi har sett og sittet i, for første gang.

Med så mange Mercedes-elbiler å velge mellom kan man kanskje lure på hvor enda en modell skal plassere seg blant dem vi allerede har.

Svaret er imidlertid enkelt: Det er denne veldig mange kommer til å strekke seg etter, drømme om, eller faktisk kjøpe.

Forklaringen ligger i de fire siste bokstavene i modellnavnet EQE SUV.

Vi snakker rett og slett elektrisk SUV i den klassen Mercedes kaller E, som betyr at tilsvarende modeller med fossil-motor heter GLE. Eller X5 om merket er BMW. For eksempel.

Og akkurat den klassen av SUV, er vel nettopp det du antagelig ønsker deg, om du er en noenlunde gjennomsnittlig nordmann, men kanskje tjener litt mer.

Nå finnes jo allerede storebroren EQS SUV, men den er ikke bare så stor at livet ikke uten videre er enkelt på trange plasser, det er tross alt en S, med pris deretter.

Med dimensjoner noe bedre tilpasset norske forhold, og betydelig lavere pris, blir selvsagt EQE SUV den nye favoritten.

Kommer i to utgaver først

Grunnmodellen 350+ med bakhjulsdrift kommer ikke til Norge, Mercedes har valgt å holde seg til firehjulsdrevne utgaver.

Dermed er det 350 4Matic som starter ballet, den koster fra 882 625 kroner, og kommer med batteripakke på 90,6 kWt netto og 558 km rekkevidde. 292 hestekrefter og 765 Nm, leverer fremdrift.

Vil du ha mer trøkk, er det 500 4Matic som gjelder. Med startpris på 953 625 kroner, følger motoreffekt på 408 hestekrefter og dreiemoment på 858 Nm.

Begge bilene har bra med standardutstyr, vi snakker blant annet varme i rattet, tilhengerfeste med mulighet til å trekke 1 800 kg, 360-graders kamera og masse annet.

Men du vil også kunne legge til spennende og avansert utstyr som firehjulsstyring, luftfjæring, adaptive dempere og MBUX Hyperscreen (hele dashbordet kledd i skjermer, inkludert passasjersiden).

Litt senere vil det også komme Mercedes-AMG-versjoner, det er snakk om både 43 og 53-utgaver. Her snakker vi 476 eller 626 hestekrefter, med opp til 687 og 1 000 Nm i sistnevnte med AMG DYNAMIC PLUS.

0-100 km/t tar henholdsvis 4,3 og maks 3,5 for disse to. Akselerasjonstall for 350 og 500, er imidlertid ikke klare foreløpig.

Proporsjonene stemmer

Ikke alle er like begeistret for resultatene av iherdig arbeid med å få ned luftmotstanden – EQ-modellene fra Mercedes er myke og runde i kantene og derfor også ganske «snille» og lite aggressive i fremtoningen.

Nå synes jeg imidlertid dette virkelig begynner å dra seg til, EQE SUV leder så langt mot søsknene sine hva utvendig design gjelder.

De store stigtrinnene ødelegger selvsagt litt, og er for øvrig upraktiske: Veien inn til førersetet er lang om du skal unngå kontakt med buksebenet. Men bortsett fra det, stemmer dette virkelig godt.

Selvsagt avhjulpet av en hvitfarge som står godt mot de sorte detaljene, men først og fremst synes jeg proporsjonene stemmer bedre her enn på andre elektriske Mercedeser.

EQE SUV er lav og derfor også sportslig i stilen – i alle fall til SUV å være. Og så er det liksom som om formene kommer ekstra godt sammen her.

Småting som lyktedesignen foran og bak, D-stolpe-designen og de ganske fete linjene over bakskjermene kompletterer.

Utmerket baksete

På innsiden er eksemplaret vi titter på her utstyrt med MBUX Hyperscreen – den tar alene interiøret til et nytt nivå.

Men materialbruken er fin i paneler og dashbord, du har en miks av skinn, Alcantara og MB Tex (føles som en mellomting mellom de to andre). Det hele har en eksklusiv fremtoning.

Både ratt og forseter har svært gode justeringsmuligheter, så sammen med hva som fremstår som utmerket sittekomfort ved dette første møtet, lover alt godt for mange timer på veien.

Like imponerende, er det å sette seg inn i baksetet. Det har justerbart ryggstød og benplass skorter det ikke på.

Dessuten makter Mercedes å utnytte karosseriformen til å plassere seteputen bak såpass høyt at gulvet som er fullt av batteri, ikke blir for høyt. Eller sagt på en annen måte: Dette er en av få elbiler hvor du slipper å sitte med knærne i taket fordi gulvet nesten er like høyt som seteputen.

Legg til 520-liters bagasjerom (580 om baksetets ryggstød rettes opp), og maksvolum med nedfelte seter på 1 675 liter, så blir dette mer en nok for familien.

Skulle du reagere på at jeg karakteriserer 520 liter som bra i en bil på nesten 4,9 meter, så husk at plassen under bagasjeromsgulvet alltid er inkludert i oppgitt volum. For elbiler er rommene der betydelig redusert/helt fraværende. Da blir ikke forskjellen så stor i praksis sett opp mot fossilbiler med større oppgitt volum.

Dette virker med andre ord lovende, så da er det bare å følge med når Mercedes åpner ordrebøkene om ikke lenge, i forkant av modellens ankomst Norge i sommer.