Hjem Nyheter Peugeot Inception Concept

Peugeot Inception Concept

Inception Concept viser hva vi kan vente av neste generasjon, fullblods elbiler fra Peugeot.

Av David K Andersen

Basert på den nye STLA-plattformen som skal utgjøre grunnlaget for neste generasjon elbiler fra Stellantis (hvor Peugeot er ett av mange merker), er Inception første tydelige hint om hva vi har i vente.

STLA kommer i fire versjoner, liten, mellomstor, stor og ramme (for nyttekjøretøy), med fem meters lengde er Inception basert på den store utgaven. Med høyde på bare 134 cm, er for øvrig bilen lav som en sportsbil.

Batterikapasiteten er på 100 kWt, og med forbruk på bare 1,25 kWt pr mil, vil den ha rekkevidde på 800 km. Lading skjer med induksjon, og ikke bare det, siden Inception har 800V-system skal den lade lynraskt. Det er snakk om 3 mil på ett minutt eller 15 mil på fem minutter. Hvor reelt det er når det om ikke veldig lenge begynner å komme produksjonsbiler på denne plattformen, gjenstår å se.

Elektriske motorer foran og bak gir firehjulsdrift. Samlet effekt på 680 hestekrefter skal sende bilen fra 0-100 km/t på under 3 sekunder.

Ny design-skole

Konseptbilen minner ved en kjapp titt om fantastiske E-Legend fra 2018, men kikker du litt nærmere, er forskjellene store.

Trenden med langt og dominerende panser og langt tilbaketrukket kabin, droppes til fordel for større vindusflater og mer fokus på innvendig lys og plass (7,25 m2 glassflater), i dette som er den første konseptbilen under Peugeots nye designsjef Matthias Hossann.

Det skjer altså samtidig som den stilige silhuetten beholdes. Og kompletteres av fortsatt fokus på LED-lys-signatur som skal minne om løvens klør.

Også på innsiden er dette radikale greier, legg merke til rattet, som ifølge Peugeot ikke er et ratt men Hypersquare kontrollpanel. Det har ingen mekanisk kobling, men er helt digitalt. Styre- og kontroll-løsningen planlegges introdusert i produksjonsbiler innen 2030.

Inception skal ha selvkjøring på nivå 4, og når det aktiveres, erstattes «rattet» av en stor skjerm.

Intelligent teknologi er selvsagt på plass og skal blant annet kunne kjenne igjen fører og passasjer allerede når de er på vei mot bilen, og justere seter og andre innstillinger deretter idet du setter deg inn.

Selv om denne bilen antagelig er noe lenger frem i tid, kjører Peugeot på med fem nye elbiler de neste to årene. Lanseringen av STLA-baserte biler skal starte allerede i år.