Trodde du Urus var den perfekte Lamborghinien for Norge? Tro om igjen – det er Huracán Sterrato du skal ha!
Av David K Andersen
Til tross for at verden aldri har vært bedre asfaltert enn nå, er det offroad som gjelder i stadig større grad. Skal du ha en familiebil? Selvsagt skal det være en SUV med firehjulstrekk. Skal du ha en coupé? Selvsagt skal det være en SUV med firehjulstrekk. Hva med en småbil da? En bybil, liksom? Joda, den skal ha bakkeklaring og i det minste se ut som en offroader.
Klodens befolkning gjør seg tydeligvis klare til ekskursjon i skogen, alle mann. Rart.
Men, det har sine sider. Som de heiste stasjonsvognene, du vet Allroad, All-Terrain, Cross Country og så videre. Glimrende biler for norske forhold, jeg digger dem.
Og så sprer jo denne offroad-moten seg til de mest spesielle segmenter – som gir spennende alternativer å drømme om. Ala nylig presenterte Porsche 911 Dakar.
Men hva gjenstår når til og med sportsbilene er tatt av trenden? Jo selvsagt: Superbilene.
Og det er selveste Lamborghini som er ute først. Sterrato ble vist i Miami nylig, og er den siste versjonen på dagens Huracán.
Ifølge merket, skal den kombinere superbilens egenskaper med rally, og dermed være noe av det kuleste du kan kjøre. Å være enig, oppleves ikke som spesielt vanskelig.
Bakkeklaringen øker med 44 mm, som i ærlighetens navn ikke er all verden tatt i betraktning at dette er en lav superbil i utgangspunktet. Men den har forsterkede kanaler og bukbeskyttelse i aluminium, så det er kanskje ikke så farlig om du skraper oppi her og der.
Sporvidden, økes også, og den får beskyttende skjermbreddere – som seg hør og bør på en sånn type bil.
Kjøreprogramvelgeren (som heter LVDI på hos Lamborghini), kommer med nye modus, hvorav Rally, er det som skal gi mest moro på løst underlag.
Motoren er den velkjente 5,2-liters V10eren vi nylig testet sidelengs i Audi R8 V10 (les om den her). Med det friskt i minne, er det ikke vanskelig å se for seg hvor moro det hadde vært å håndtere dette 610-hesters beistet på en grusvei.
Girkassen har 7 gir, og Sterrato har selvsagt firehjulsdrift med låsbar bakdiff. 0-100 km/t tas på 3,4 sekunder, mens topphastigheten er begrenset til 260 km/t. Jeg antar de aerodynamiske egenskapene ikke er helt de samme som på de vanlige utgavene.
Og så er det ikke sikkert AT002-dekkene fra Bridgestone er spesielt glade i 300 km/t. De er spesiallaget for bilen og kommer i dimensjonene 235/40-19 foran og 285/40-19 bak. AT, står selvsagt for All-Terrain.
Interiøret er trukket i eksklusive Alcantara Verde Sterrato, og instrumenteringen byr på offroadrelatert informasjon som stigning, vinkel på bilen, kompass og styrevinkelindikator.
UNICA er navnet på appen som følger bilen, den kan blant annet brukes til å kontrollere hastigheten (kjekt om du har lånt den bort). Den gir deg dessuten full telemetri, dersom du vil analysere hva bilen holdt på med, mens du raste rundt i skogen. Det er også mulighet til å la den filme sekvenser av kjøringen.
Vil du ha en Huracán som ikke ligner noen andre, kan bilen skreddersys gjennom Lamborghinis Ad Personam-program, hvor du eksempelvis kan velge mellom 350 eksteriørfarger og 60 nyanser på skinninteriøret.
Sterrato skal lages 1 499 eksemplarer og produksjonen starter i februar. Vil du sikre deg et eksemplar av den perfekte Lamborghinien for Norge, er det antagelig smart å kontakte den rykende ferske norske importøren Brooklands Motor på Billingstad (også offisiell importør av Bentley og Aston Martin til Norge), snarest mulig.
Galleri: