Hjem Nyheter BMW XM

BMW XM

Når BMWs M-avdeling lager sin helt egne bilmodell, er det en stor ladbar SUV – med 4,4-liters V8 under panseret.

Av David K Andersen

Jubilerer

Det er 50 år siden BMW bestemte seg for å organisere motorsport-satsingen sin, og etablerte M-avdelingen. Det runde tallet feires med flere spennende nyheter, som M4 CSL, M3 Touring og en ny M2 som er rett rundt hjørnet.

Den største begivenheten, kanskje ikke i sportslig retning sammenlignet med modellene nevnt over, men i alle fall i fysisk størrelse, er denne: XM. At det er den første bilen M-avdelingen på egenhånd har bygget i sin helhet siden M1 i 1978, forsterker det hele.

XM er imidlertid noe ganske annet enn M1 var. Mens klassikeren er signert Giugiaro og delvis utviklet av tidligere Lamborghini-ingeniører hos Italengineering, og er en midtmotorisert homologerings-racer, er XM en SUV på drøye 5,1 meter.

Kjente linjer, ny design 

Linjene er kjente, ingen kommer til å lure på hva slags merke XM kommer fra. Men den byr også på en rekke design-nyheter – spesielt på detaljnivå. Regn med å se mer av det du ser her, på andre kommende modeller.

Den dominerende grillen vi kanskje begynner å venne oss litt til, sitter bedre på XM enn på en del annet vi har sett. I alle fall synes jeg det, og jeg tror det har å gjøre med at proporsjonene står bedre til resten av bilen, sånn at det oppleves som et mer helhetlig design.

Også på innsiden er det spennende å kikke, du har enkelte kjente elementer som den brede, buede skjermen. Men så har du også materialer, overflateteksturer og farger som må kunne sies å være radikale. Om enn som en videreføring av designskolen vi kjenner fra andre nylig lanserte BMW-modeller.

V8 pluss strøm

Under panseret finner du en M Hybrid drivlinje som består av den velkjente 4,4-liters V8eren med turboer, og en elmotor på 197 hestekrefter. Systemeffekt er oppgitt til 653 hestekrefter, mens dreiemomentet er på 800 Nm.

Det skal sørge for akselerasjon til 100 km/t på 4,3 sekunder. Som ikke egentlig er helt ekstremt, sett i lys av at iX M60, som langt fra er enn fullblods M-bil, klarer det på 3,8 sekunder.

LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV BMW IX M60 HER!

Problemet, i den grad det kan kalles det, vil imidlertid løses med en kommende versjon av XM med hele 748 hestekrefter og 1000 Nm.

Som hybrid ser XM ut til å gjøre bra fra seg, den leveres med batterikapasitet på 25,7 kWt, sånn at du kan kjøre 82-88 km på strøm, før V8eren hamrer i gang.

Du vil altså kunne kjøre det aller meste av tiden på strøm, i alle fall i hverdagen. Selv synes jeg dette høres ut som en utmerket idé: Elektrisk når du vil, sint V8 når du vil – i samme bil.

Merk deg at man ikke har falt for fristelsen til nedskalering – de kunne sikkert fått til denne bilen med lignende fartsressurser via bruk av en rekkesekser.

Spennende men kostbar

Sammen med et chassis BMW lover skal levere varene, og med biler som dagens X5 M (les test her) passe frisk i bakhodet, blir det svært spennende å se hva BMW M har fått til med denne store SUVen.

Av andre opplysninger nå tilgjengelige, kan vi opplyse om bagasjevolum mellom 527 og 1820 liter, 2,7 tonn tilhengervekt, Bowers & Wilkins Diamond Surround lydanlegg med 20 høyttalere, konturbelysning av grillen, M-Sport bakdiff som er helt variabel og egne offroad kjøreprogram.

BMW XM kommer til våren, og kan straks bestilles hos BMW i Norge. Startprisen er estimert til 2,1 millioner kroner med dagens avgiftssystem.

Galleri:

Forrige artikkelCitroën Oli
Neste artikkelTest: Skoda Enyaq Coupé iV RS