Hjem Nyheter Citroën Oli

Citroën Oli

Citroën ser på nye løsninger for fremtiden, konseptbilen Oli er lett, gjenbruksvennlig, enkel og billig. Men også skikkelig tøff!

Av David K Andersen

Det er selvsagt betimelig å stille spørsmål om retningen dagens biler er i ferd med å ta. De vokser stadig, og spesielt etter elbilenes inntog, har de blitt sjokkerende tunge. Er det egentlig bærekraftig at alle skal kjøre rundt i monstre på 2,5 tonn – selv om de er elektriske?

Citroën mener åpenbart nei, og prøver i samme slengen å løse et annet problem: Ikke alle har råd til å kjøpe store og flotte elbiler.

Konseptbilen Oli, som forresten også debuterer Citroëns nye logo, sikter mot lav vekt, lav pris, enkle løsninger og økt gjenbruk. Samtidig skal den være tøff og morsom, og selvsagt dekke alle behovene som forventes av en bil.

Listen er altså lagt høyt. Men den er i alle fall lagt.

Og jammen er den ganske tøff – nesten som en mini-Hummer i linjene. En av grunnene til det, er bygge- og vedlikeholdskostnader. Den lave, rette frontruten, er som den er for å holde kostnadene ned – både i produksjon og den dagen du må skifte ruta på grunn av steinsprut.

Den bakre delen er minst like spesielt, her går det mer på det praktiske – dette er en slags mini-pickup med svært fleksible løsninger for frakt av ulike ting.

Legg også merke til detaljer som dekkene – også de «konsepter», og levert av Goodyear. De er produsert av resirkulerte materialer, og har tøft mønster.

Store deler av Olis paneler er produsert i resirkulert papp med honeycomb-struktur, og kan også enkelt og billig skiftes ut. For eksempel når du skal selge bilen og vil friske den opp – meningen er nemlig at den skal kunne vare lenge. Igjen: Bærekraft.

Bilen er 4,2 meter lang, og altså mellom småbiler og kompaktbiler i størrelse. Citroën lover imidlertid at den skal være pakket så smart at den kan løse alle transportbehovene du måtte ha.

Vekten er bare på 1 000 kg, og med forbruk på 1 kWt pr mil, skal rekkevidden være ca 400 km. Topphastigheten er på bare 110 km/t, men kanskje er det like greit? Det er ikke ofte du ser en elbil kjøre raskere enn det uansett…

Oli er utstyrt med både V2G og V2L – sistnevnte gjør at du kan bruke den til å drifte eksterne elektriske ting.

På innsiden lyser skjermer med sitt fravær, den har prosjektor som viser nødvendig informasjon, og resten tar du via egen mobil. Igjen kuttes det der det kan, og igjen må vi innrømme at du sannsynligvis klarer deg uten en diger skjerm.

Målet er altså å tilby elektrisk mobilitet for alle, med lavest mulig innvirkning på miljøet.

Spørsmålet om vi noen gang får se denne bilen på veien. Foreløpig strekker Citroën seg til å si at vi kommer til å se løsninger fra Oli på produksjonsbiler de kommende årene.

-Citroën «oli» er et eksempel på mobilitetsoppdraget vårt: ansvarlig, og rimelig for hverdagen din, samtidig som den er optimistisk og underholdende. Det er vår retningslinje å skape løsningen kundene ønsker som det eneste kjøretøyet familien trenger om ti år, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

Så får vi se om også den spennende nye design-stilen når fremtidens Citroën-modeller.