Vi har prøvekjørt den, men det var en kamuflert prototype. Nå har Skoda vist den ferdige produksjonsbilen.

Av David K Andersen

Enyaq Coupé iV er hva Volkswagen ID.5 er for ID.4 – altså en coupé-utgave av vanlige Enyaq. Men den har litt mer å by på enn bare fallende taklinje og mer designfokus.

For det første har mange vært ekstra spente på nettopp denne bilen – kanskje mer enn på en vanlig Enyaq. Det er naturligvis fordi det var denne coupé-utgaven Skoda først viste tilbake i 2019 – som konseptbilen Vision iV.

Og selv om konseptets ekstreme detaljer og interiør er tonet betydelig ned, er designen – de store linjene – svært like.

Litt av grunnen til Vision iVs enorme oppmerksomhet, følger også produksjonsbilen: At Skoda lager en coupé, eller egentlig noe som helst annet enn en bil hvor design først og fremst følger funksjon, som for Skoda er praktiske egenskaper, er nytt. I alle fall på denne siden av hekkmotorbilene fra 70- og 80-tallet.

Med det sagt, tar ikke plass og praktiske egenskaper særlig skade av den lekrere designen. Bagasjerommet rommer 570 liter, og bakseteplassen er som alltid glimrende. Ikke en gang hodeplassen skal ta skade – delvis fordi Enyaq Coupé har et stort glasstak med blending – som betyr at plasskrevende, mekanisk solskjermingssystem ikke er nødvendig.

HER KAN DU LESE PRØVEKJØRINGEN AV SKODA ENYAQ COUPÈ IV
RS

Den andre tingen som er verdt å merke seg med nyheten, er at den kommer i RS-utgave. Så langt har du nemlig ikke fått Skoda Enyaq med samme effektuttak på 299 hestekrefter og 460 Nm, som Volkswagen ID.4 GTX. Men det gjør du her. Dette er altså opp fra 265 hester i Enyaq 80X iV.

Resultatet er 0-100 km/t på rimelig spreke 6,5 sekunder, og topphastighet økt til 180 km/t.

Du kjenner RS enkelt igjen på flere sorte detaljer og rød reflektorstripe i full bredde. Dette er dessuten eneste versjon du får i Mamba Green (se bilder under). Sideskjørtene er i bilens farge, du har egen støtfanger foran, og så leveres RS med 19 til 21-tommers hjul.

Flere valg

Enyaq Coupé RS kommer selvsagt også med andre drivlinjer, her er det snakk om en bakshjuldrift med 180 hestekrefter og 58 kWt batteri, eller 204 hester med 77 kWt. Og så får du 80X med firehjulsdrift og 265 hester med samme batteri.

Lavere luftmotstand gir økt rekke sammenlignet med vanlige Enyaq, Coupé-utgaven får inn til 545 km i 80-utgave med 204 hester og bakhjulsdrift.

Tilhengervekten er som før inn til 1 200 kg.

Design Selections gir ulike valg for interiøret, hvorav RS-utgaven kommer med to nye alternativer bare tilgjengelige for den.

Prisene er foreløpig ikke klare, men Skoda lover at de som venter seg mye for pengene, ikke vil bli skuffet. Ved salgsstart kommer også mer informasjon om hvilke varianter som blir tilgjengelige i Norge. Det skjer for RS i april, den kommer først.

Galleri:

 

Forrige artikkelMercedes-AMG EQS 53 4Matic+
Neste artikkelTest: Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+