Porsche er klare med GTS-utgave av Taycan, den gir også en tredje karosseri-variant.

Av David K Andersen

De tre bokstavene har etter hvert blitt legendariske i Porsche-sammenheng. GTS betyr mer krefter og sportslighet enn S og 4S-versjoner, men samtidig ikke like voldsomt motorisert som Turbo-versjonene, eller banefokusert som GT2 og GT3.

Det har vist seg å fungere midt i blinken på andre modeller – du får det beste fra alle utgaver – i én bil. At det skal bli annerledes når Taycan for første gang kommer i GTS-versjon, er det ingen grunn til å tro.

GTS plasserer seg med andre ord mellom Taycan 4S (les test her), og Taycan Turbo (les test her). Med opp mot 598 hestekrefter i Launch Control-modus, klarer Taycan GTS 0-100 km/t på 3,7 sekunder og har topphastighet på 250 km/t.

Sammenlignet med de første utgavene av Taycan, får GTS oppdateringer som gjør bilen mer effektiv. Rekkevidden for GTS er derfor helt opp mot 504 km (WLTP, blandet kjøring).

Den adaptive luftfjæringen, og PASM adaptive dempere, er begge oppdatert for å passe sportslige GTS. Også programvaren for bakhjulsstyringen er egen, og skal være skarpere.

Porsche sier videre at bilen får et «rikere lydbilde» via Porsche Electric Sport Sound.

På typisk GTS-vis, sitter stylingen bedre enn på de fleste andre varianter, den får flere sorte kontrast-detaljer utvendig. På innsiden har du de typiske Black Race-Tex-materialene og børstede, sorte alu-paneler.

Taycan Sport Turismo

GTS-nyheten gjelder også Cross Turismo, bare at den ikke heter det. I stedet får vi Sport Turismo, som er en lavere versjon enn «Allroad»-aktige Cross. Derav altså det Porsche kaller Taycans tredje karosserivariant.

Målet er å tilby de som ønsker plassen Cross Turismo byr på, de samme kjøreegenskapene som en vanlig, lav Taycan.

Alle offroad-elementene i designen er fjernet, men du beholder selvfølgelig den 45 millimeter større hodeplassen i baksetet, og lastekapasitet opp til rundt 1 200 liter.

Ytelsene for Taycan GTS Sport Turismo tilsvarer vanlige GTS.

En annen nyhet som kommer med GTS er glasstak med Sunshine Control. Det inneholder en elektrisk styrt flytende krystall-film som gjør det mulig å skifte farge fra klart til matt. Passasjerene blir beskyttet mot sollyset, uten at lys stenges ute fra interiøret.

Taket er delt inn i 9 segmenter som kan justeres hver for seg – Porsche sier de er først i verden med løsningen.

Galleri: