Nytt utseende og større skjerm med flere funksjoner står på programmet når Ford Focus midtlivs-oppdateres. Her er bildene og nyhetene.
Av David K Andersen
Praktisk, rimelig, velutstyrt, ofte stilig og alltid med glimrende kjøreegenskaper og komfort: Ford Focus har levert velkjørende hverdagstransport til veldig mange siden 1998.
Det gjør den fortsatt i de fleste andre land, mens elektriske Norge nå prioriterer biler som dette ned.
Det hindrer selvfølgelig ikke Ford i å oppdatere dagens generasjon når den nå er omtrent midt i livet, introdusert i 2018. Vi regner med den fortsatt vil utgjøre et glimrende alternativ for de som ikke har fått fossil-skrekk også her i Norge, de neste årene.
Som vanlig ved facelift, er det nyheter å finne på utseendet. Endringene følger ikke overraskende de vi så på nye Fiesta for litt siden (les mer om den her).
Den nye fronten domineres av panseret som er høyere i framkant, og en stor ny grill i ren design. Ford-logoen flyttes samtidig tilbake til midten. Den har også nye LED-lys foran, mens baklyktene får mørkere glass.
Bilen kommer som 5-dørs kombi eller stasjonsvogn, som ut over stort bagasjerom byr på praktiske inndelinger av rommet med blant annet egen sone for våte og skitne ting. Smart.
Ellers er det en ny stor infotainmentskjerm på 13,2 tommer som dominerer nyhetene på innsiden.
Systemet heter Sync 4, og inkluderer nå styringen av klimaanlegget. Du får trådløs Apple Carplay og Android Auto, og så har systemet blitt intelligent, sånn at det lærer dine vaner og lettere tilbyr valg på skjermen som er relevante for deg.
Selv om ikke Focus er en elbil, er den like fullt på nett, og kan faktisk nå oppdateres trådløst av Ford. Det vil blant annet redusere behovet for verksted-besøk.
Å være på nett betyr også app-styring, hvor du kan følge med på bilens status. Tyverisikring er dessuten koblet opp, slik at du får varsel i appen om noen forsøker å komme seg inn i bilen.
De aktive sikkerhetssystemene er oppdatert på flere områder, og inkluderer nå også full funksjon ved kjøring med tilhenger. Du kan taste inn hengerens størrelse, hvorpå eksempelvis blindsone-assistenten tilpasser seg bilen og hengerens totallengde.
Nye Focus leveres i tre varianter, med ulik styling og stil. Det starter med ST-Line X fra 365 500 kroner, fortsetter med SUV-inspirerte Active X som har 40 mm høyere bakkeklaring fra 367 000.
Toppmodellen Active Vignale er en Active X med enda mer utstyr, denne toppmodellen starter på 415 800 kroner.
Du kan velge mellom tre motorer, to av dem 1-literen på bensin med effektuttak på enten 125 eller 155 hestekrefter. Begge er milde hybrider, og kan for første gang leveres med automatgir. Det er en 7-trinns dobbeltclutch automat.
Vil du ha diesel er det mulig, da får du 1,5-liters motor med 120 hester og 8-trinns automatgir.
Oppdaterte Ford Focus er på plass i Norge på nyåret.