Renere design, elektrifiserte drivlinjer og bedre kjøreegenskaper. Men mest av alt mer luksus, komfort og raffinement. Dette er femte generasjon Range Rover.
Av David K Andersen
La oss starte med å holde tunga rett i munnen, så vi skjønner hva dette er snakk om. For dette er ikke en Ranger Rover Sport, Velar eller noe annet, dette er Range Rover.
Originalen, som nå representerer den absolutte toppen av modellrekken, heter nemlig fortsatt bare Range Rover. På 50 år har den kun kommet i helt ny utgave 4 ganger – her er den femte.
Utseendemessig er det lett å se hva det er snakk om, den endres ikke mye i profil sammenlignet med utgående generasjon. Men på detaljnivå er forskjellen stor.
Designen er renere enn noen gang, taket flytende og lyssignaturen foran noe for seg selv. Mest karakteristisk med den nye bilen er helt klart bakenden, med smale stående lykter som er en del av linjene som skaper hele utseendet. Alle baklysene er sorte og usynlige når de ikke er i bruk.
Mange drivlinjevalg
I 2024 kommer denne bilen også i helelektrisk versjon, den sitter på en ny arkitektur kalt MLA Flex, som tillater alle typer drivstoff. Men enn så lenge må du klare deg med delvis fossile drivlinjer. Utvalget er imidlertid stort.
De ladbare hybridene P440e og P510e har batteri med brutto/netto-kapasitet på voldsomme 38,2/31,8 kWt. Dermed skal den kunne kjøres 10 mil på strøm før Ingenium-rekkesekseren trenger å våkne.
En elmotor på 105 kW er integrert i ZF-automaten med 8 trinn (som sitter i alle motoriseringer), og sørger blant annet for elektrisk topphastighet på 140 km/t. P510e-versjonen klarer 0-100 km/t på 5,6 sekunder.
Er du mindre interessert i strøm finnes mildhybrider med 48 Volt system i bensin med P360 og P400, samt dieselene D250, D300 og D350. Alle er seksere, og tallet indikerer motoreffekten.
På toppen av skalaen ruver P530 Twin Turbo V8, som deler 4,4-literen med BMW. 0-100 km/t tas på 4,6 sekunder.
Komfort
Dette er en luksusbil som både skal være lettkjørt , og naturligvis ekstremt komfortabel. Luftfjæring med adaptive dempere står selvsagt på programmet sammen med de nye hjulopphenget, men nå er også systemene koblet til navigasjonen slik at de kan tilpasse seg veien i forkant.
Elektriske, adaptive stabstag er på plass, og så får bilen bakhjulsstyring slik at den blir mer hendig.
Bilen er med sine 5,05 meter omlag 5 cm lengre enn forgjengeren, og 10 cm lengre enn eksempelvis en Volvo XC90. Men det er den korte.
Den lange rekker enda 20 cm til, de er i sin helhet tatt ut mellom akslingene.
Rent foran, overdådig bak
Akkurat som på utsiden, er designen også fra førerplass ekstremt ren og stram. Det nye infotainmentsystemet Pivi Pro kommer her med sin største skjerm så langt, den måler 13,1 tommer og er svakt buet. Blant høydepunktene er god brukervennlighet via haptiske tilbakemeldinger.
Instrumentskjermen er selvsagt også digital, den måler 13,7 tommer. Den kommer med en rekke valgmuligheter for oppsatt, styrt via rattknappene.
Baksetepassasjerene har hver sin helt uavhengige 11,4-tommer med HD oppløsning for film og annen underholdning, mens en 8-tommers berøringsskjerm mellom setene kontrollerer baksetets funksjoner.
Og mens designen er ren foran, er det desto mer overdådig bak, du får ikke bare vanvittig benplass om du velger den lange utgaven, men fascinerende detaljer som motorisert midtbord som kommer opp av konsollen.
Liker du god lyd, har du sannsynligvis kommet rett, Range Rover kan leveres med et Meridian-anlegg på 1 600 Watt som blant annet har 20 høyttalere plassert i de fire hovednakkestøttene for omsluttende lyd. Tredje generasjons Active Noise Cancellation-system benytter systemets 35 høyttalere til å skape stillhet.
Praktisk luksus
Du finner materialer og byggekvalitet helt utenom det vanlige, eksempelvis kan enkelte utgaver levers med flere betjeningsorganer som girvelgeren, i keramikk (på de bildene med hvite betjeningsorganer). Legg også merke til mønstre og detaljfinish på ulike overflater.
Ranger Rover skal samtidig være både praktisk og innovativ. Den leveres nå som 7-seter om det er ønskelig, og byr dessuten på noen smarte innovasjoner.
For eksempel kan den nedre delen av bakluken omgjøres med sitteplasser for utendørsbruk, samtidig som den øvre delen av luken står for passende lys og lyd-opplevelse.
Er du fristet, kan nye Range Rover bestilles allerede nå, for levering neste år. Prisene starter på 1 889 900 kroner for en D250 i SE-utgave.
Galleri: