Mercedes E-klasse får elektrisk bror: EQE 350 har 66 mil rekkevidde, 292 hestekrefter og er inspirert av luksusbilen EQS.
Av David K Andersen
Det er bilutstilling i München, Mercedes er på plass, og nå begynner nyhetene å komme. Først ut blant mange, er det nye elektriske E-klasse-alternativet, EQE.
Bildene du ser her viser bilen slik den er i ferdig produksjonsform. I første omgang dreier det seg om 350-utgaven, som har 90 kWt batteri, rekkevidde på 660 km, hurtiglading med effekt opp til 170 kW, og bakhjulsdrift.
Senere kommer også utgaver med 4Matic firehjulsdrift, og motoreffekt opp mot 680 hestekrefter.
Som vanlig er hos Mercedes, er mye inspirasjon hentet fra flaggskipmodellen, i dette tilfellet ikke S-klasse, men nylig lanserte EQS. Det gjelder alt fra designskole til teknologi.
Dermed får også EQE «cab forward»-design, oppfunnet av Chrysler på tidlig 90-tall. Det dreier seg om at kupéen flyttes noe lenger forover enn normalt, i tillegg til at frontruten er slak og trekkes ned over panseret.
Denne måten å designe biler på bryter kraftig med de siste årenes trend, hvor høyt og langt panser og tilbaketrukket kupé er benyttet som verktøy for fett utseende.
Mercedes-løsningen gir imidlertid et par fordeler. For det første, og dette er jo ekstra viktig på en elbil, blir luftmotstanden lavere. I likhet med EQS har også EQE ekstremt lave verdier her, også avhjulpet av spesielle tiltak som egne hjulvinkler, unike kjølesystemer (luftinntak) og ekstra tetninger i karosseri-skjøter.
Det andre momentet kommer sammen med lang akselavstand. Resultatet er et svært romslig interiør.
For øvrig vil ikke lang akselavstand skape problemer: EQE har firehjulsstyring og vender i følge Mercedes som en bybil.
Den har for øvrig også adaptive dempere som henter data fra svært omfattende systemer som registrerer vei og føre, og tilpasser deretter.
EQE er selvfølgelig på nett hele tiden, som ikke er uvanlig i dag. Ved siden av å holde bilen oppdatert, gi deg live-info om ulike forhold og kunne styres via app, kommer det imidlertid til å tilbys en stor mengde opsjoner som kan kjøpes i Mercedes Me-systemet. Det kan være alt fra andre støybilder til opplåsing av ekstrautstyr, eller spill. Her dreier det seg både om kjøp og leie.
Hyperscreen, igjen inspirert av EQS, kommer også i EQE. Den består av tre skjermer, sømløst integrert i dashbordet. På passasjersiden er skjermen dedikert den som sitter der, har egen styring og flere alternativer for tidsfordriv. For å sørge for at fører ikke blir forstyrret, holder et kamera øye med hvor fokuset er, for å forhindre at det eksempelvis smugkikkes på filmen passasjeren ser på.
Andre nyvinninger kjent fra EQS, er det unike luftrensesystemet i klimaanlegget, de digitale frontlysene med 2,6 millioner pixler og komfortdører foran som åpner seg automatisk når du nærmer deg.
Nye Mercedes EQE ventes på veien neste sommer.