Dette er bilen Volvo egentlig ikke vil at du skal kjøpe (men som du likevel får lov til om du har lyst).

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Da Volvo slapp bildene av nye C40 Recharge – eller bare C40, for enkelhets skyld – tidlig i våres fikk jeg en umiddelbar tanke om at dette like gjerne kunne kommet fra en viss annen svensk bilprodusent, nemlig Saab.

Alle de viktigste elementene var der: Kombi-karosseri, kul lyssignatur, Android-basert multimedieløsning og spennende drivlinje.

Alt dette var elementer Saab drev med for ti år siden, da de viste konseptet for det som skulle bli den nye 9-3 – men som dessverre aldri ble noe av.

Nå har vi fått anledning til å ta en sniktitt på den nye C40-en. Står jeg fortsatt for det jeg mente da?

Ja, med forbehold:

C40 er umiskjennelig en Volvo, fra alle vinkler. «Tors hammer»-lyktene, sideprofilen, interiøret, baklysene som strekker seg opp langs bakruta – alt er i god Volvo-ånd.

Deler mye med XC40

Har du erfaring med XC40 er det lett å tenke at dette bare er en XC40 med kul knekk i hekken.

Og det er jo for så vidt riktig – Volvo legger heller ikke skjul på at denne bilen deler veldig mye med XC40, til og med samlebåndet på fabrikken i belgiske Gent er det samme.

Men den skiller seg på ett annet punkt enn det åpenbare visuelle: Drivlinjen.

Dette er nemlig Volvos første rene elbil. Det er bare å glemme tanken om en ladbar hybridløsning her, eller – grøss grøss – en dieselmotor oppi «frunken».

Drivlinjen er ikke overraskende identisk med elektriske XC40 – og Polestar 2, som de to Volvoene deler CMA-arkitektur med.

Det betyr et batteri på 78 kilowattimer – nok til å gi bilen en foreløpig estimert rekkevidde på rundt 420 kilometer – som gir energi til en motor på hver aksling. Motorene yter respektable 204 hestekrefter hver, så her er det 408 hestekrefter tilgjengelig under høyrefoten.

Henger-entusiastene kan glede seg over trekkevne på solide 1.800 kilo. Det er 300 kilo mer enn dagens el-XC40, men den er typegodkjent på nytt, så XC40-er produsert fra uke 46 vil også kunne formelt trekke 1.800 kilo.

Innvendig finner vi mye det samme som i XC40. Det er i praksis bare detaljer som et nytt ratt og dekoren på listene i dashbord og dører, som skiller de to, samt muligheten for å få dørtrekk og gulvmatter i «Fjord Blue» på C40. Det er ellers den samme fargen som lakken på bilen du ser på bildene her. Fargen er ny til C40, og er egentlig ganske lekker.

Hekk-profil

Hva er det egentlig som skiller de to modellene, da?

Vel, det åpenbare er som nevnt det visuelle. Den skarpe skråningen på hekken er selvsagt helt i tidsånden, hvor coupe-SUV-er (som egentlig knapt er SUV-er, og definitivt ikke coupeer) stadig tar større plass i lanseringsfloraen.

Jeg syns C40 så bra ut på bildene i våres, og jeg syns den ser enda bedre ut med egne øyne. Fronten er «glattet» ut litt sammenlignet med XC40, og den blanke grill-platen harmonerer bedre nå som den ikke trenger bytte plass med en tradisjonell grill for bensinmotorer.

Lyktedesignet bak syns jeg også er særdeles vellykket, med detaljer som pulserende blinklys. Det er kanskje barnslig, men jeg digger pulserende blinklys.

Litt kontrovers kan kanskje de to «humpene» oppå bakruta skape. Om de er der for aerodynamikkens skyld eller utelukkende et designvalg skal jeg ikke si for sikkert, men sannsynligvis en kombinasjon.

En liten spoiler ytterst på hekken har også Volvo funnet plass til. Den er diskré – men spiller ifølge Volvo en aktiv rolle aerodynamisk.

Skråningen på bakluken har ikke voldsomme konsekvenser for de praktiske egenskapene, i hvert fall ikke på papiret. 452 liters volum i XC40-bagasjerommet er redusert til 413 liter i C40.

I baksetet sitter folk opptil 180 centimeter komfortabelt nok med tanke på takhøyde. Sitter det noen som er særlig høyere enn det kan man fort risikere hår-gelé i taktrekket.

Leie, ikke eie

En annen viktig forskjell på C40 og XC40 er salgsmodellen Volvo har valg. For med valget om å kun lage C40 som elbil kommer også konseptet Care by Volvo inn for fullt.

Care by Volvo er produsentens egen salgskanal, som utelukkende er å finne på nett.

Gjennom Care by Volvo tilbys det to former for abonnement:

Fixed: Med tre års bindingstid minner dette om leasing, men her er det ingen innskudd. Forsikring, service, slitedeler og dekk er inkludert i månedsprisen. Pris: 6.890 per mnd.

Flex: Det vi kanskje tradisjonelt forbinder med bil-abonnement. Samme pakke som Fixed, men med tre måneders oppsigelsestid. Pris: 7.890 per mnd.

I begge tilfeller garanteres prisene i tre år, slik at man ikke får endringer i rentekostnader eller forsikringspremie.

Det betyr at C40 kun kan bestilles på nett.

For de som ønsker å se og prøvekjøre biler før kjøp – og de er det heldigvis mange av enda – vil det være mulighet å se bilen hos forhandler fortsatt. I tillegg til å ha demobiler skal forhandleren ogs kunne assistere ved bestilling av bilen, selv om det likevel gjøres gjennom Volvos egen salgskanal på nett.

Pruting? Glem det. Her er prisene skrevet «i stein».

For å gjøre det enklest mulig er C40 kun tilgjengelig med den største utstyrspakka. I hvert fall er det slik nå ved lansering. Det betyr at de eneste mulige tilvalgene er sotede ruter, hengerfeste og 20-tommers felger (19-tommere er standard).

Helårsdekk som standard

En pussig vri som introduseres med C40 er at bilen ikke lenger leveres med tradisjonelle sommerdekk. Nå er det såkalte helårsdekk som er standard.

Det betyr at de teknisk sett er lovlig å bruke om vinteren, men det er selvsagt ikke anbefalt. Bare så det ikke skal være noe tvil: Ikke bruk helårsdekk om vinteren!

Hvordan disse dekkene fungerer på sommerføre er vanskelig å si per nå.

Produksjonsstart for Volvo C40 Recharge er nå i høst, og Volvo håper å kunne gi noen kunder en hyggelig julegave i form av de første utleveringene før jul.

Så til det innledende spørsmålet: Kunne dette egentlig vært en Saab 9-3 – eventuelt en Saab 9-3X? Vel, Volvo har gjort mye riktig med C40. Proporsjonene er tøffe, detaljene kule og drivlinjen helt frempå teknologisk.

Nei, dette er nok definitivt en Volvo, og det lever vi godt med.

Tekniske data:

Volvo C40 Recharge
Pris fra 554.900
Motortype Elektrisk
Drivlinje Firehjulstrekk, 1A
Effekt 300 kw (408 hk)
Dreiemoment 660 Nm
Sek. 0-100 km/t 4,9 sekunder
Topphastighet km/t 180
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 2.185
Tilhengervekt kg 1.800
Bagasjerom liter 413
Lengde mm 4.431
Bredde mm 1.850
Høyde mm 1.582
Akselavstand mm 2.701
Ombordlader 11 kW
Hurtiglading 150 kW maksimalt
Batterikapasitet kWt 87 kWt
Rekkevidde WLTP 420 km*
*: Endelig WLTP-tall ikke beregnet. 420 km er anslag fra produsent.