Fords elektriske familie-SUV er blant de mest populære bilene i Norge for tiden – snart kommer også GT-utgaven som klarer 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

Av David K Andersen

Den voldsomme akselerasjonen kommer fra motoreffekt på 487 hestekrefter og dreiemoment på 860 Nm. Ikke ille i en familiebil på denne størrelsen.

Det er gjort flere tiltak for å holde raketten på veien, og samtidig gi føreren en dynamisk og underholdende kjøreopplevelse.

Mach-E GT har to elmotorer (som gir firehjulsdrift) og blant annet MagneRide adaptive støtdempere. Kraftigere bremser leveres av Brembo. For å gjøre kjøreopplevelsen best mulig, sender GTen mer effekt til bakhjulene enn en vanlig Mustang Mach-E med firehjulsdrift.

Den får også et banemodus kalt «Helt Utemmet», som altså går utenpå dagens «Utemmet». For øvrig sendes stadig mer krefter bakover idet du velger kjøreprogram fra «Stille» til «Aktiv» og videre til «Utemmet».

Kreftene settes i bakken via Pirelli-dekk i dimensjonen 245/45-20.

Fullutrustet

Ford Mustang Mach-E GT starter på 635 000 kroner, og kommer da mer eller mindre ferdig utstyrt med alt. Du velger i praksis bare farge og eventuelt panorama glasstak.

De første bilene som kommer til Norge vil være ferdig utstyrte med det, og kommer i fargene Grabber Blue, Cyber Orange eller Dark Matter Grey. Prisen på dem er 658 000 kroner.

Utvendig ser du forskjellen på egen design på felgene, hjulbuer lakkert i bilens farge, røde bremsekalipere og en rekke detaljer som tak, speil, luftinntak og frontsplitter lakkert i sort.

På innsiden har Mach-E GT Ford Performance sportsseter med ekstra sidestøtte og mer gripevennlig ratt med mykere skinn.

Intelligent cruisekontroll, B&O lydanlegg med 10 høyttalere, 360 kamera og 15,5-tommers skjerm inngår i standardutstyret.

-Lanseringen av den helelektriske Mustang Mach-E har vært en suksess i Europa, både når det gjelder salg og hvor mange utmerkelser vi har mottatt. Med nye Mustang Mach-E GT vil dette forsterke seg. Dette er en bil som for alvor vil ta Fords DNA til nye høyder når det gjelder kjøreglede inn i den helelektriske fremtiden, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

De første bilene vil komme til Norge på slutten av året eller i starten av 2022, men bestillingen er allerede åpnet, så vil du sikre deg et eksemplar, er det mulig nå.