Audi ser mot fremtiden og skal presentere tre konseptbiler de kommende månedene. Først ut er Skysphere, med ekstrem design og spennende teknologi.
Av David K Andersen
Bilen du ser på bildene skal vises på Monterey Car Week i Pebble Beach om kort tid, mens Grandsphere dukker opp på bilutstillingen i München i starten av september. Deretter kommer også Urbansphere.
Skysphere er designet under ledelse av Gael Buzyn på Audis designstudio i Malibu. Han sier målet var å redefinere gran turismo. Det gjør den blant annet gjennom å ha variabel akselavstand, hvor den kan kortes inn (foran frontruten) for sportslig kjøring, og forlenges for bedre komfort og stabilitet på langtur. På maks lengde er den nesten 5,2 meter lang.
Formene skal representere Audis fremtidige designspråk, så her er det nok hint du kommer til å kjenne igjen på kommende gatebiler om noen år. Den har flere kule design-detaljer, som for eksempel grillen, som består av LED-dioder kapable til å kjøre omfattende lys-sekvenser.
To-seterens interiør viser hva slags muligheter som ligger i selvkjøring fremover. Det er designet med inspirasjons fra 30-tallets Art Deco-arkitektur, og har ratt og pedaler som kan forsvinne inn i dashbordet.
Den elektriske basen gjør det mulig å skape stor variasjon i kjørestillingen og for setene, tilpasset om man skal på langtur eller bedrive mer sportslig kjøring på svingete veier.
Dashbordet har en 1,41 meter bred berøringsfølsom flate, som inkluderer kontroll av alle bilens funksjoner. Dersom sportslig kjøring velges, tilpasses flatene for å gi mer cockpit-aktig følelse og fokus på de viktigste parameterne.
Audi sier bilen ikke sitter på noen spesiell plattform, men hinter til mulighetene Volkswagen Groups kommende SSP-plattform gir.
Skysphere har bakhjulsdrift, batterikapasitet på minst 80 kWt og 632 hestekrefter. Med i elbilsammenheng lave 1 800 kg egenvekt, skal 0-100 km/t gå på rundt 4 sekunder.