Groupe PSA og Fiat Chrysler Automobiles har blitt Stellantis. Nå har den nye bilgiganten lagt frem planene for de kommende årene. Det blir mye elektrisk.
Av David K Andersen
Stellantis, som nå er verdens sjette største bilprodusent, består av en rekke merker. Italienerne på Fiat, som har merkene Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Lancia og Maserati, tok over Chrysler, med merkene Chrysler, Dodge, Jeep og RAM under finanskrisen. I Stellantis har de gått 50/50 sammen med PSA, som har Citroën, DS, Opel, Peugeot og Vauxhall.
Etter at mange av store bilprodusent-konglomeratene de senere årene har presentert elektrifiserte strategier for fremtiden, var det etter delvis stillhet siden etableringen, Stellantis sin tur nå.
Også den fransk-amerikansk-italienske alliansen byr på betydelige elektriske ambisjoner.
Så langt er det PSA som har kommet lengst på elektrifisering, men Carlos Tavares, som leder Stellantis, har safet, ved å bruke plattformer som både håndterer fossil- og elbiler.
Fabrikkene er i dag satt opp slik at de kan produsere el-, bensin- og dieselbiler i samme fasiliteter og på samme linjer. På den måten har de safet sammenlignet med eksempelvis Volkswagen Group som har utviklet dedikerte elbilplattformer. Produksjonen kan enkelt justeres i henhold til veksling i etterspørselen etter elektrisk og fossil i markedet.
Noen få år etter at den strategien ble lagt, vet vi at dedikerte elbilplattformer er løsningen på sikt – de gir ganske enkelt de beste elbilene, vil etter hvert bli de mest lønnsomme, og dermed også kunne produsere biler til lavest mulig kostand for kunden.
4 varianter av STLA
Det var derfor ikke overraskende at også Stellantis vil veksle over på dedikerte elbilplattformer.
Det vil komme én for små biler med rekkevidde inn til ca 480 km. Neste på STLA-stigen, som plattformene kalles, er Medium, også beregnet på premiumbiler, og med rekkevidde opp til 700. Så har du STLA Large, som skal brukes på firehjulsdrevne høyytelsesbiler og muskelbiler.
Den fjerde og siste plattformen, STLA Frame, skal som navnet angir være base på pickuper, store SUVer og diverse nyttekjøretøy.
Begge de to største plattformene skal kunne leveres med batterikapasitet opp til 200 kWt og rekkevidde opp til 800 km.
Dessuten skal alle fire kunne leveres med for-, bak-, eller firehjulsdrift.
Tre drivlinjemoduler, inkluderende motorer, girkasser og inverter, skal utvikles.
Opel
Det varierer foreløpig en del mellom hvert merke når det kommer til mengden informasjon om fremtidige produkter, andel elektriske biler levert innen hvilket år, og så videre. Men Opel er ett av merkene vi vet litt mer om.
De skal innen 2028 kun produsere rene elbiler, og vil dessuten lanseres i Kina, hvor potensialet naturligvis er betydelig.
Videre ble det bekreftet at Manta kommer tilbake som elbil. Opel viste jo en elektrisk konseptbil som mest var en resto-moddet Manta A, men nå har de også offentliggjort et bilde av en SUV-aktig sak, litt i samme gate som den elektriske Lexus-konseptbilen LF-Z.
Bare elbil på Fiat, og muskler til Dodge
Fiat på sin side lovte allerede for noen uker siden at de skal bli helektriske innen 2030, og understreket nå at de kommer til å ha fokus på folkebiler til attraktive priser og med smarte løsninger. En ny elbil på dedikert plattform skal komme i 2024, vi regner med det vil være en produksjonsversjon av konseptbilen Centoventi fra 2019.
Dodge vil komme med elektriske muskelbiler i 2024, mens RAM 1500e blir en elektrisk konkurrent til F-150 fra Ford. Jeep skal beholde ekstra fokus på firehjulsdrift og fremkommelighet når de fortsetter elektrifiseringen fremover.
Om Alfa Romeo og Lancia ble det sagt mindre, men førstnevnte vil bli til Alfa e-Romeo, og Lancia skal «beskytte planeten på den mest elegante måten du kan tenke deg».
Må vinne priskrigen
Et viktig mål for Stellantis er å klare å levere elbiler til samme totalkostnad som fossilbiler. Det skal de via investeringer på 300 milliarder de neste fire årene, klare innen 2026.
Carlos Tavares sa etter strategi-fremleggelsen, under et videomøte der Bil og Motorbloggen deltok, at det blir essensielt å klare å produsere og selge elbiler rimelig nok. Den som klarer det, kommer ut som vinneren på andre siden etter at elbilrevolusjonen nærmer seg gjennomført.
Han poengterte også at mange av merkene i Stellantis er biler for folk flest, og at det er grunnleggende for gruppen å tilby moderne, spennende og gode nullutslippsbiler som gir gode mobilitetsløsninger også til de som handler i de rimeligere prissegmentene.
Tavares, som tidligere har vært sterkt kritisk til EU-politikernes tidsfrister for utslippsreduksjoner fordi det medfører større avhengighet av Asia, og flytting av betydelige mengder produksjon og arbeidsplasser dit for å klare fristene, hadde også interessante synspunkter på de nyeste, ekstremt strenge EU-kravene.
-Det er helt i orden for oss, vi skal levere nullutslippsbiler – ikke noe problem, sa han, og la til: -Så nå som vi bilprodusenter etterhvert har gjort vår jobb, er vi spente på hva politikerne selv skal gjøre for å fjerne resterende utslipp, som totalt sett er langt større enn de vi har stått for.