Hjem Nyheter Rimeligere Audi Q4 e-tron quattro

Rimeligere Audi Q4 e-tron quattro

Ny Audi Q4-variant gir firehjulsdrift til en rimeligere penge – i bytte for noen hestekrefter.

Av David K Andersen

Bredden utvides stadig i Audis Q4 e-tron-program. Nå fylles rommet mellom den bakhjulsdrevne varianten og den så langt tilgjengelige firehjulstrekkeren med en ny versjon som heter 45 quattro.

Q4 e-tron er Audis versjon av mellomstor elektrisk SUV med base i MEB-plattformen, som deles med blant annet Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq. Mens Hyundai Ioniq5, som vi nylig kjørte, Ford Mustang Mach-E og kommende Kia EV6 begynner å skape reell konkurranse blant de mer folkelige merkene, er Q4 e-tron foreløpig nokså alene om å tilby en sånn type, dedikert elektrisk familie-SUV med firehjulsdrift i premium-segmentet.

Når de nå senker prisen på quattro ved å tilby denne nye utgaven, blir den en stadig større trussel for sine mer folkelige konkurrenter også.

Fra før finnes Q4 i en innstegsversjon som heter 35, har 52 kWt (netto) batteri, 170 hestekrefter, bakhjulsdrift og rekkevidde på 335-340 km. Neste trinn på stigen har også bakhjulsdrift, heter 40, og har 34 hester mer. Den har også batteri på 77 kWt, sånn at rekkevidden nærmer seg 500 km.

Frem til nå har vi vært nødt til å gå opp på 50 quattro for å få firehjulsdrift, det er en kvikk bil med 299 hestekrefter og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder. Rekkevidde 470-80 km avhengig av utstyr.

I nye 45 derimot, beholdes batteriet og firehjulsdriften, mens motoreffekten senkes til 265 hestekrefter. Med 0-100 km/t på 6,9 sekunder, er den imidlertid mer enn kvikk nok – skulle man tro.

Rekkevidden er opp til 490 km, og prisen på en Business-utgave er 495 300 kroner. Velger du en Business Plus, er det oppe på 528 400 kroner. Det gir temmelig bra valuta for pengene, vil vi tro.

Audi kan samtidig med modellnyheten, fortelle at Q4 produseres karbon-nøytralt. Med det, menes at netto totalt utslipp, inkludert produksjon av både bil og batteri, havner på null CO2.

«Karbon-nøytralt produkt»-stempelet som er gitt av uavhengige TÜV i Tyskland, har blitt oppnådd via blant annet dokumenterte utslippsnivåer i hele forsyningskjeden, energi fra fornybare kilder og mer.

Så sant bilene lades med fornybar energi, vil de forbli karbon-nøytrale gjennom hele livssyklusen.

Audi har nå åpnet for bestilling av den nye varianten, som vi regner med kommer til å bli den mest populære i Norge på sikt.

STØRRE E-TRON? HER ER TEST AV AUDI E-TRON 55 QUATTRO