Hjem Nyheter Renault 5 Turbo 3

Renault 5 Turbo 3

Verden har fått et nytt alternativ i kategorien «biler vi har så lyst på at vi holder på å dø». Dette er Renault 5 Turbo 3 fra Legende Automobiles – den har 400-hesters midtmotor og er bygget i karbon.

Av David K Andersen

Restomod har vært en greie en stund nå – en greie som gjerne får oss bilentusiaster til å sikle så mye at lommetørkle er en fordel å ha. Et klassisk karosseri, med akkurat passe mye styling og modernisering, med heftige, men mekaniske komponenter under skallet.

Singer tok det hele til et nytt nivå med Porsche 911 for noen år siden, og nå dukker det stadig opp nye alternativer fra rundt om i verden som kommer opp med lignende, nærmeste sjokkerende attraktive alternativer.

Denne gangen er det franske Legende Automobiles som har tatt for seg Renault Turbo – den midtmotoriserte utgaven.

Originalen var en vanvittig bil – R5 Turbo ble lansert i 1980, og var et svar på Lancias suksess i rally-løypene med Stratos. Bare at i stedet for som Lancia – å konstruere en helt egen bil – tok Renault en femmer, puttet en turboladet motor i baksetet, og breddet den vilt.

Mest kjent er forresten etterkommeren, som heter Renault Turbo 2, men det er faktisk ganske stor forskjell på de bilene. Den første var langt mer ekstrem, med utstrakt bruk av aluminium, og et vanvittig interiør signert Bertone og Marcello Gandini.

Ingen hadde råd til den, så med en gang de hadde produsert mange nok biler til å oppfylle homologeringen, lanserte man Turbo 2, som brukte mer stål i karosseriet og hadde interiør hentet fra forhjulsdrevne R5 Alpine. Den ble billigere, og fikk flere kunder.

Det Legende Automobiles har gjort, er å spørre seg hva som hadde vært resultatet om kroner og øre ikke var et tema, og man kunne produsere den absolutt feteste midtmotoriserte femmeren det er mulig å forestille seg.

Og så har de laget den.

Her er det både omfattende bruk av karbonfiber i karosseriet, og selv om tekniske detaljer foreløpig er sparsommelige, skal den ha 400 hester plassert der baksetene egentlig skulle vært.

Selvfølgelig koblet til en manuell girkasse. -Vi ville ha en old-school mekanisk girkasse som gir fører full kontroll over turbo-motoren, sier Legende. Jeg kunne ikke vært mer enig.

Så mye mer vet vi ikke foreløpig, men se på bildene og legg merke til detaljene. Interiøret er nærmest sjokkerende forseggjort. «Ha-begjæret» makses virkelig hvis du tør å begynne å tenke på hvordan det vill vært å kjøre denne bilen.

For øvrig er det ikke bare denne som skaper blest rundt Renault 5 om dagen – Renault selv er i ferd med å utvikle en elektrisk, og helt ny utgave – les mer om den her.