Modellutvalget hos det franske, designdrevne luksusmerket, har ikke vært det største. Nå tettes gapet mellom DS 3 Crossback og DS 7 Crossback – av DS 4.
Av David K Andersen
Og nei: Denne heter ikke Crossback – bare DS 4. Crossback angir som kjent at det er snakk om en SUV, eller i alle fall en crossover. Og det er DS 4 ikke.
Eller, jo litt, men ikke helt. For som Citroën gjør med nye C4, legger også DS inn noen crossovertrekk i nye 4. Den blir på ingen måte noen SUV av den grunn, men du ser jo den er litt høyere, og kanskje litt barskere enn si, en Audi A3.
DS sier de håper tilnærmingen vil gjøre DS4 til et spennende alternativ både for de som ser etter en bil ala BMW 1-serie, og de som ønsker å komme litt opp, og eksempelvis vurderer Mercedes GLA/EQA.
Som vanlig står design sentralt når DS lanserer en helt ny modell. Heftige LED kjørelys setter standarden allerede i fronten, og så klemmes det til med en bakende som er av det stiligere jeg har sett i det siste. Se hvor bred den fremstår, og den fine kombinasjonen av spennende linjer og detaljer.
Appropos detaljer, kan man ikke unngå hovedlysene foran – her er det også LED Matrix å få. De har uvanlig nok ulike program etter hva slags forhold du kjører i. Også felgene, som er opp til 20 tommer store, er tøffe. De er inspirert av hjulene på konseptbilen Aero Sport Lounge.
DS 4 er ikke bare i seg selv en helt ny bil, den er også først ut med en ny generasjon interiør som merket vil presentere på flere kommende modeller.
De digitale løsningene er flere og større enn tidligere, dette er jo PSAs ypperste merke, og det som skal være først ute med ny teknologi. Blant annet finner du en ny 5-tommers skjerm sammen med girvelgeren i midtkonsollen.
For å få enda større spillerom med designen, er luftdysene for klimaanlegget skjult. Bilen har dessuten et Focal Electra lydanlegg 14 høyttalere og 690 Watt.
Interiøret kan spesifiseres i en rekke eksklusive materialer som skinn, Alcantara, tre og karbon.
Komforten er ikke uventet sentral på DS 4, den er ved siden av et interiør som tiltaler den som bruker mye tid i bilen, blant annet en scanner som leser veien foran og tilpasser de adaptive demperne kontinuerlig deretter.
De aktive sikkerhetssystemene er på plass alle sammen – nytt sammenlignet med eksisterende biler fra konsernet, er bedre funksjon på start og stopp i rushtrafkk, og bedre posisjonering i veibanen. Den adaptive cruisekontrollen er dessuten helt ny, og utfører forbikjøringer, tilpasser hastigheten i svingene og følger om ønskelig fartsgrensene.
Head-up display som bruker hele 21 tommer av frontruten er virkelig noe annet enn plate som vippes opp på toppen av dashbordet. Det nye infotainmentsystemet med 10-tommers skjerm, lar seg via DS IRIS System, styres både via stemme og gestikuleringskontroll.
DS 4 blir ikke ren elbil i denne omgang, den sitter på EMP2-plattformen. Her kommer den velkjente forhjusldrevne ladbare løsningen med 1,6-liters 180-hesters bensinmotor i kombinasjon med elmotor og 8-trinns automat.
Systemeffekten er 225 hestekrefter, og batteriet på 12,4 kWt skal gi over 50 km elektrisk rekkevidde.
Når DS 4 kommer til Norge i oktober, blir det tre nokså ulike varianter å velge mellom. Hovedmodellen har ikke noe tilnavn, den vil representere den typiske, elegante DS-kvaliteten.
Så vil det komme en DS 4 Cross, med som navnet antyder flere hint av SUV. Den får andre støtfangere, detaljer i matt svart og takrails. Utstyr som avansert traction control og hill decent control vil være på plass i denne.
Så er det DS 4 Performance Line, som er det sportslige alterntivet med sort interiør og flere sorte detaljer utvendig.
MER DS? HER ER DEN NYE INNSTEGSUTGAVEN AV DS 7 CROSSBACK!