BMW henter frem den klassiske bokstavkombinasjonen «ti», og stiller siktet mot Golf GTI: Dette er 128ti.

Av David K Andersen

105 hester i en 960 kg lett BMW 1600 var krutt i 1967 – ikke rart bokstavene «ti», som den avsluttet modellnavnet med, raskt ble synonymt med heftige biler. Mest kjent, er kanskje etterfølgeren 2002ti med 120 hestekrefter, eller kanskje sjeldne 2002tii, med innsprøytning – fra tidlig 70-tall.

Etter en pause, dukket ti-benevnelsen opp igjen på sportslige utgaver av 3-serien Compact på 90-tallet, før de igjen forsvant etter 2004 og nedleggelsen av den.

Når de nå igjen dukker opp, er det i en sammenheng som for BMW egentlig er helt ny. Tredje generasjon 1-serie, lansert i 2019, er som du sikkert har fått med deg forhjulsdreven, og plutselig åpnes en mulighet til å virkelig ta opp kampen i GTI-klassen.

Nye BMW 128ti er rett og slett en vaskekte hothatch, plassert mellom 120i og den langt mer kostbare, og firehjulsdrevne M135i xDrive (du kan lese vår test av den her).

Så kan man jo spørre seg om hvorfor det er noe å snakke om – en bil med mindre effekt enn allerede eksisterende toppmodell – er det noe kult da?

Ja, det tror jeg absolutt det kan være. Lavere vekt (minus 80 kg), samme motor, men nedtrimmet til 265 hestekrefter, og et skikkelig lekent chassis: Kanskje er det akkurat der oppskriften til den kuleste 1-serien ligger? Personlig mener jeg jo at en Golf GTI er kulere på tørr asfalt enn en Golf R, det er ingen grunn til at nye 128ti kan spille en lignende rolle sammenlignet med M135i.

Motoren leverer altså 265 hestekrefter, og ikke minst 400 Nm i dreiemoment. Det gjør at den klarer 0-100 km/t på 6,1 sekunder, som er ørlite kjappere enn nye Golf 8 GTI. Den har riktignok 20 hestekrefter mindre, men er også 57 kg lettere.

8-trinns Steptronic-automat er standard (vi hadde gjerne sett en manuell opsjon her), og kreftene settes i asfalten via en limited-slip Torsen-diff.

I likhet med alle BMWs modeller som starter med M, sorterer denne under M Performance-linjen, som betyr at det er mer enn bare stor motor på programmet.

128ti sitter 10 mm lavere og har eget oppsett på chassiset, spesifikt innrettet mot en engasjerende kjøreopplevelse. Ved siden av fjærer og dempere, er det gått løs på blant annet styringen, og det er montert stivere stabstag. Foringene er også tøffere – for mer kontant feedback.

M Sport-bremser med røde kalipere hviler bak nye 18-tommers felger, som om ønskelig kan utrustes med Michelin Pilot Sport 4-dekk.

Røde detaljer i stylingen avslører lett at det ikke er snakk om en vanlig 1-serie, og sort grill, sidespeil og elementer i bakenden sørger for ytterligere sportslig kontrast.

Både «ti»-bokstavene, og en rekke røde detaljer, preger som du ser på bildene, også interiøret – du trenger ikke være i tvil om at du sitter i noe litt utenom det vanlige.

Og så blir prisen sammenlignet med M135i xDrive langt mer spiselig, idet firehjulsdrift og ekstra hestekrefter droppes. BMW 128i koster fra 493 900 kroner eks levering. Det er ikke bare drøye 125 000 kroner rimeligere enn M135i xDrive, men temmelig nøyaktig samme pris som Volkswagen forlanger for nye Golf GTI.

Vi kommer tilbake med test så snart vinteren slipper taket og hothatchens hjemmebane, nemlig bar asfalt, returnerer!

Galleri: