Med nye elektriske ë-C4 angriper Citroën kompaktklassen med komfort og lav pris. Hvor bra er den?
Tekst: David K Andersen, Foto: @shotbyedvin
Her skjer det egentlig ganske mye. For det første, er Citroën tilbake i kompaktklassen, eller Golf-klassen om du vil. Forrige generasjon kom i 2010, men ble faset ut for tre år siden. I mellomtiden forsøkte de seg med C4 Cactus som erstatter i segmentet – en fantastisk annerledes bil, til svært attraktiv pris.
Men kanskje ble den for enkel i konkurransen med stadig bedre klassekamerater, og nå er altså Citroën tilbake for fullt med helt ny C4. Som strategien er hos PSA for tiden, kommer også nye C4 både med bensinmotor og som elbil.
Elektrisk kompaktklasse
Alle drivlinjene er kjent fra tidligere, det dreier seg enten om en 1,2-liters turbo bensinmotor på 130 hestekrefter med manuell girkasse eller 8-trinns-automat, eller 136-hesters elmotor. Forhjulene setter kreftene i bakken.
Batterikapasiteten denne elbilen er på 50 kWt, men Citroën later til å ha klart å lage nye C4 mer effektiv enn søsknene, den har oppgitt forbruk på lave 1,43 kWt per mil, og dermed WLTP-rekkevidde på 350 km.
Hurtiglading med effekt på inn til 100 kW er mulig og den kan leveres med ombordlader på 11 kW, som gjør at du kan komme ned mot 5 timer fra null til full – om du har ladeboks hjemme.
Sammenlignet med det vi for tiden ikke kan unngå å kalle klasselederen, nemlig Volkswagen ID.3, er C4 omtrent 10 cm lenger. Antagelig som følge av at IDen bare er en elbil og dermed kan utnytte lengden bedre, er imidlertid bagasjerommene omtrent identiske i størrelse.
380 liter er mer eller mindre som i en hvilken som helst bil i denne klassen, og om baksetene legges ned tar den totalt 1 250 liter fortsatt at du laster til taket.
Baksetet, som sammen med rattet og frontruten, mot et symbolsk pristillegg får varme, er komfortabelt å sitte i og greit å komme ut og inn av. For lange personer kan hodeplassen, som følge av taklinjen, bli snau, og det finnes konkurrenter med bedre benplass – også her ligger C4en omtrent på snittet for biltypen.
Moderne Citroën
Siden SUV og crossover er populært for tiden, har Citroën latt nye C4 få en dose fra den leiren, litt i form av styling, og litt i form av bra bakkeklaring på 15,6 cm. Også fra SUV-coupé-trenden er det hentet inspirasjon, den har slakt fallende taklinje bak.
Resultatet synes jeg er et av de bedre fra PSA på en stund, C4 er både moderne, stilig og har mange tøffe detaljer som eksempelvis lykteoppsettet foran. Den skiller seg akkurat passe ut fra mengden til at du både ser den, og identifiserer den som en Citroën, samtidig som den neppe støter en levende sjel.
Innsiden er på mange måter designet på samme måte som utsiden. Dette er definitivt noe eget, du trenger ikke lure på hvilken bil, fra hvilket merke, du sitter i. Samtidig er det ingen større ting som irriterer eller på noen måte er like «crazy» som i Citroëner fra gamle dager.
En oversiktlig og ganske liten skjerm rett foran deg erstatter konvensjonelle instrumenter, mens en 10-tommers berøringsfølsom skjerm er plassert i midten og tar seg av alle de vanlige tingene som radio, navigasjon og diverse justeringer. Apple Carplay er selvfølgelig på plass.
Etter å også ha plassert styringen av klimaanlegget i skjermens funksjoner gjennom en generasjon, er nå et kontrollene for det flyttet tilbake ned i et eget panel. Meget bra, dette fungerer bedre.
Holderen for nettbrett som er integrert i dashbordet på passasjersiden er en smart oppfinnelse som mange sikkert vil sette pris på under langturen.
LES OGSÅ: TEST AV PEUGEOT E-2008
Kvalitetsfølelsen, enten du måler i sammensetningsarbeid eller materialbruk, er overraskende bra. Følelsen av å sitte i en premiumbil er ikke tilstede, men dette er blant de bedre i klassen, og tydelig mer påkostet enn VW ID.3.
Forsetene fortsetter i samme stil, de er av siste generasjon fra Citroëns «Advanced Comfort»-program, med ulike materialer i lag på lag nedover i sitteputen. 15 mm tykkere memoryfoam enn tidligere, er blant nyhetene.
Det betyr utmerket sittekomfort, og i tillegg er justeringsmulighetene for sete og ratt svært rikelige, slik at du både kan sitte lavt og langt bak, eller høyt og rett opp og ned, om det skulle passe bedre.
Beste Citroën-komfort på lenge
Etter at det tradisjonsrike hydrualiske fjærings-systemet forlot oss da siste generasjon C5 personbil ble lagt ned for noen år siden, har Citroën forsøkt å erstatte det med en ny type støtdempere. Teknologien er hentet fra WRC, og går ut på at hydrualiske endestoppere hindrer harde slag om fjæringen skulle gå helt i bunnen. I sin tur gjør det at demperne kan være mykere i hovedarbeidsområdet, og bilen således levere høyere fjæringskomfort.
Flere andre merker har siden innført samme demperteknologi, men Citroën virker nå til å ha fått skikkelig dreisen på dette. For riktignok er det velfungerende i biler som C5 Aircross, men denne nye C4en tar gamet ett steg videre.
Sammen med lang fjæringsvei, leveres nå, i alle fall slik jeg opplever det, for første gang komfort som virkelig står ut i mengden og tydelig oppfattes som bedre enn hos konkurrentene.
Flyten langs alle typer veier er svært god, og sammen med den ekstra støydempingen som er lagt i rutene og en rekke andre steder, og de gode setene, er virkelig totalkomforten en paradegren for denne bilen. Bedre enn dette, til en sånn pris, eksisterer ikke.
Så får det være at dette ikke er verdens mest sportslige bil, verken målt i kjøreegenskaper eller akselerasjon. Begge deler er imidlertid mer enn tilstrekkelige, bilen ligger stabilt og trygt på veien, og tåler fint å kastes inn i svingene uten å miste fatningen.
Og selv om 136 hestekefter (du må velge Sport-modus for å få alle, den har 109 i normalmodus) ikke er all verden i en bil som veier over 1,5 tonn, sørger det umiddelbare dreiemomentet for at den både kjennes ekstra kvikk fra start av, og de gangene du brått trykker gasspedalen i gulvet oppe i fart.
Siste delen av en forbikjøring som ender i tresifret hastighet, er imidlertid ikke bilens sterkeste side, men igjen: Dette er mer enn tilstrekkelig for vanlig kjøring. Den noe begrensede motoreffekten bør også ses opp mot at C4, basert på størrelse og at den er elektrisk, faktisk er relativt lett.
Forbruk, rekkevidde og lading ble ikke testet inngående denne gangen, men vi kjørte på typisk 1,7 – 1,8 kWt per mil i en håndfull minusgrader. Som en pekepinn, er det i henhold til hva som ventes under gjeldende forhold.
Konklusjon
Få passer bedre med helelektrisk drivlinje enn Citroën. Hele merket er tuftet på høy komfort, og når nye ë-C4 leverer knallsterkt på fjærings- og støykomfort, passer den elektriske motoren perfekt inn i bildet, og gjør det hele bare enda bedre. På andre områder er bilen på linje med konkurrentene, så når den svært lave prisen legges til, blir dette en virkelig fulltreffer for Citroën. For ikke å snakke om for svært mange nordmenn, som vi regner med kommer til å flokke til.
Data:
Citroën ë-C4 Shine | |
Pris fra | 284 900 (Feel) |
Pris testbil | 359 200 |
Motortype | Elektrisk FWD |
HK | 136 |
Nm | 260 |
Sek. 0-100 km/t | 9,7 |
Topphastighet km/t | 150 |
Forbruk blandet kWt/mil | 1,43 |
Utslipp CO2 g/km | 0 |
Egenvekt kg | 1 541 |
Tilhengervekt kg | 0 |
Takvekt kg | 75 |
Bagasjerom liter | 380 – 1 250 |
Lengde mm | 4 360 |
Bredde mm | 1 834 |
Høyde mm | 1 520 |
Akselavstand mm | 2 670 |
Ombordlader kW | 7,4/11 |
Ombordlader, tid 0-100 | 5t 15min |
Hurtiglading 50 kW 0-80% | 30 min |
Batterikapasitet kWt | 50 brutto |
Rekkevidde WLTP | 350 |
Bilder fra Citroën: