90 år etter at den forrige ble bygget, er første eksemplar i Blower Continuation Series ferdig. 12 til kommer.
Av David K Andersen
De mest legendariske modellene fra Bentley stammer fra 20-tallet, hvor merket gjorde suksess blant annet i 24-timersløpet i LeMans. Bilene var ekstremt avanserte for sin tid, og kom allerede i 1929 med kompressormatet motor. Derav Blower.
Bilene ble bygget i få eksemplarer, og har de siste årene mildt sagt vært kostbare å skaffe seg. Siste solgte eksemplar jeg kjenner til, gikk for drøye 50 millioner kroner.
Nå bygger Bentley selv opp 12 nye biler fra grunnen av, det er Mulliner-avdelingen, den som til vanlig tar seg av de helt spesielle bestillingene for nye biler, hvor håndarbeid og tradisjonell bilbyggerkultur på enda høyere nivå enn i vanlige Bentleyer, kreves.
SE HVA MULLINER OGSÅ HOLDER PÅ MED: BENTLEY BACALAR
Dette er altså ikke restaureringer av eksisterende biler, eller ombygging, her er bygges alt på nytt fra grunnen av. Tegninger fra arkivet, og en av originalbilene, er benyttet i prosessen.
Det er ikke vanskelig å la seg imponere av arbeidet bak konstruksjonen av 1 846 deler. I det tallet inkluderes motoren, som igjen har flere tusen separate deler i seg.
Bilen du ser her er Blower Car Zero, som er utviklingsmodellen. Nå som den er bygget, skal den testes, videreutvikles og justeres til perfeksjon.
Konstruksjonen er som på originalen delvis i treverk, og har blitt bygget av teamet i Crewe i samarbeid med Lomax Coachbuilders. Karosseriet er håndbanket av erfarne karosserimakere fra Bentley selv.
Som på originalbilene er setene kledd i okseblod-rødt skinn, hvert fylt med 10 kg hestehår.
4,5-liters motoren som da den kom for 90 år siden på mange områder holdt samme nivå som racingmotorer fra 70-tallet, har stempler i aluminium, fire ventiler per sylinder og twinspark system. Og akkurat som på originalen er den utstyrt med roots-kompressor. Også veivhuset er bygget i magnesium – som før.
Samtidig som den nye motoren har blitt bygget, har Bentley renovert motortestbenken de bygde i 1938 og som endte opp som test-verktøy for Merlins V12 flymotorer brukt i Spitfire og Hurricane-jagerne under andre verdenskrig.
Her testes motoren ved hjelp av moderne datastyrt dynamometer. Effekten oppgis foreløpig ikke, men originalbilene leverte 175 hestekrefter i gateversjoner og opp mot 240 i raceversjon. I 1930 var det vanvittige tall for en bil og spesielt for en firesylindret motor.
Så langt har Bentley lagt ned 40 000 arbeidstimer på utvikling og bygging av denne første bilen, og om ikke det skulle si noe om hvor seriøst folka på Crewe tar bil, skal den nå testes 36 000 km på landevei og 8 000 km på bane, før de 12 kundebilene, som alle er solgt, skal bygges.
På et personlig nivå, er nettopp disse Bentleyene, sammen med Bugattiene og Alfa Romeoene fra samme æra, den absolutte bildrømmen, så hadde det ikke vært for at salg av hus, biler og organer antagelig ikke er i nærheten av å dekke innkjøpsprisen, hadde jeg gjerne vært en av de 12 lykkelige kjøperne.
Galleri: