Den kinesiske revolusjon skjer rett foran våre føtter. Møt «det røde flaggskip»

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Er dette kommunistenes egentlige våte drøm? Hongqi betyr enkelt og greit «rødt flagg» på kinesisk, og var i mange år hoffleverandør av limousiner til de kinesiske statsoverhodene.

Nå skal Hongqi erobre verden, og veien til verdensherredømme går via Norge.

Som første land i Europa får vi ta del i Hongqis ekspansjonsplaner, og det er jaggu ikke småtteri de bringer til torgs.

Opprinnelig skulle vi få en kompakt, elektrisk SUV døpt E-HS3. Denne har Hongqi bestemt seg for å droppe.

I stedet får vi flaggskipet: E-HS9.

E-HS9 er svær – over 5,2 meter lang.

En elektrisk SUV på over 5,2 meter, med seks eller sju seter (avhengig av utstyrsnivå) og inntil 450 kilometers rekkevidde.

Og la meg bare si det med en gang: Ja, dette er en bil som kommer til å bli lagt merke til.

Men med egne øyne ser ikke bilen fullt så skremmende opulent ut som man kan få inntrykk av på bilder. Ja, den er stor, og både grill og lyktedesign har høy flytt-deg-faktor når de dukker opp i bakspeilene, men det henger i hop på en måte som bildene ikke helt klarer fange opp.

Det jeg prøver å si: Jeg liker den faktisk.

De to bilene som nå er i Norge, er begge prototyper. Det vil si at de ikke er bygget helt med den finishen og utstyret som de endelige bilene skal ha.

Men jaggu om ikke dette er det beste jeg har opplevd av biler fra Kina likevel.

Plassert bak rattet hadde ikke jeg automatisk assosiert dette med en kinesisk bil, om ikke det var for myriaden av kinesiske tegn og symboler på skjermene (dette håper importøren å få på norsk, i verste fall engelsk, til lanseringen neste år).

Materialkvaliteten, finishen og den generelle helheten er imponerende. Bedre enn noen annen kinesisk bil jeg har opplevd, bedre enn de aller fleste koreanerne (med unntak av Genesis, i hvert fall) og står heller ikke tilbake for bedre japanske merker.

Og det beste er at jeg ikke automatisk ser hvor alle knapper og detaljer er «knabbet» fra. Som i MG ZS, hvor instrumenthuset er så åpenbart kopiert fra Audi, og rattet fra Volkswagen, for eksempel.

Materialkvalitet som ligger langt over det vi normalt forbinder med kinesisk bil.

Utstyr og priser
Hongqi E-HS9 blir i Norge tilgjengelig i tre utstyrsvarianter: Comfort, Premium og Exclusive. I korte trekk er dette forskjellene mellom variantene:

  • Comfort: 85 kWt batteri, 436 hk, 400 km rekkevidde*, 0-100 på 6,5 sek., syv seter
    • Pris: 620.000 kr
  • Premium: 99 kWt batteri, 551 hk, 450 km rekkevidde*, 0-100 på 4,9 sek., syv seter
    • Pris: 700.000 kr
  • Exclusive: 99 kWt batteri, 551 hk, 450 km rekkevidde*, 0-100 på 4,9 sek., seks seter
    • Pris: 780.000 kr

*: Rekkevidden er foreløpig bare estimert WLTP-rekkevidde, siden bilen ikke er ferdig typegodkjent.

Blant forskjellene kommer også ting som nappa-skinn og luftfjæring (kun på Exclusive), LED-matriselys (Premium og Exclusive) og litt andre godsaker.

Derimot er alle bilene utstyr med firehjulsdrift, og kan lade med inntil 120 kW effekt med CCS-kontakt.

Og når jeg ser på hva som finnes av elektriske syv-setere på markedet er det ikke mange å ta av. Tesla Model X er den åpenbare konkurrenten. Med en startpris på 900.000 har Hongqi en klar pris-fordel. Og spør du meg virker materialkvaliteten og finishen på E-HS9 bedre enn i en Tesla.

En litt annen type bil er nylanserte Maxus Euniq. Det er en mer klassisk MPV, med en startpris på 400.000, og uten at jeg har verken sett eller kjørt den er jeg rimelig sikker på at den oppleves som en langt rimeligere bil enn Hongqien på de fleste måter.

Passasjeren kan kose seg med en egen multimedie-skjerm i topputgaven av E-HS9.

Skjerm-bonanza
Den hvite bilen på bildene her er en Comfort-utgave, og selv den føles ganske luksuriøs.

To skjermer på 16,5 tommer sørger for instrumentering og multimediestyring, mens en 9-tommers skjerm foran girvelgeren tar seg av klimaanlegget og setejusteringene (ja, massasje er tilgjengelig!).

I toppmodellen er Hongqi like godt kastet inn ytterligere en skjerm, rett foran passasjeren, som kan brukes til å vise film (den har begrenset synsvinkel, slik at føreren ikke skal forstyrres) eller annen underholdning.

Føreren kan på sin side glede seg over et head-up display, som med såkalt AR-teknologi (utvidet virkelighet på norsk) kan legge grafikk over kjørefelter og veibaner for enklere navigering i ukjente strøk.

Hongqi lover også siste skrik i selvkjøringsteknologi, og naturligvis en app som kan fjernstyre klimaanlegg, deling av nøkler og ladekontroll.

Et svært hull nå – men her kommer en spesialtilpasset bagasjebrønn, utviklet i Norge.

Hengerfeste og bagasjebrønn
Men vi nordmenn gleder oss minst like mye over de enkle ting. Og her har vi faktisk fått lov å bli med å bestemme spesifikasjoner og utstyr.

Ta for eksempel hengerfeste. Det var ikke noe kineserne hadde tenkt på. Hvem i alle dager trenger trekke henger bak en diger luksus-limo? Jo, vi gjør det.

Vårt ord ble deres lov: Vips, så kan bilen trekke 1.500 kilo på kroken!

Og hva med bagasjerom under panseret? Skal vi tro diverse kommentarfelt og diskusjonsforum så er ikke en elbil en «ekte elbil» uten bagasjerom under panseret!

Joda, her er det plass, så bagasjebrønn skal designes i Norge og kommer på plass før bilen formelt lanseres.

Og når er det, spør du?

Importøren planlegger å ha biler ute hos forhandlerne i løpet av sensommeren, mens de første kundene får biler levert i løpet av høsten neste år.

Hvem som blir forhandlere er ikke helt spikret, men Motor Gruppen, som importerer Hongqi, har et stort forhandlernett av hovedsakelig Mitsubishi- og Renault-forhandlere. De aller fleste av disse ligger an til å bli Hongqi-forhandler også.

Jeg introduserte Hongqi med å si at navnet betyr «rødt flagg».

Da er det ikke lang vei til å trekke konklusjonen at Hongqi E-HS9 betyr «rødt flaggskip».

 

Data:

Hongqi E-HS9 Comfort Premium Exclusive
Pris 620.000 kr 700.000 kr 780.000 kr
Motor To el-motorer, en på hver aksel
Effekt 160 kW + 160 kW 160 + 245 kW
Dreiemoment 670 Nm
0-100 km/t 6,5 sek. 4,9 sek.
Toppfart 200 km/t
Batteristørrelse 85 kWt 99 kWt
Rekkevidde* 400 km 450 km
Ladeeffekt CCS 120 kW
Ombordlader 11 kW
Lengde 5,21 m
Bredde 2,01 m (med innfelte speil)
Vekt Ca 2,6 tonn (avhengig av batteri og utstyr)
Hengervekt 1.500 kg
*: Rekkevidden er foreløpig bare estimert WLTP-rekkevidde, siden bilen ikke er ferdig typegodkjent.