Jeep Gladiator er jo i utgangspunktet en temmelig tøff sak, og når gjengen på Jeep Performance Parts graver litt i verktøykassa ender man med noe som passer godt i Las Vegas!

Årets SEMA-utstilling er som så mye annet rammet av COVID-19 og blir arrangert på nett. Jeep utnytter likevel alt SEMA står for: Specialty Equipment Market Association.

Lastet med 20 komponenter fra Jeep Performance Parts (JPP), er nemlig Jeep Gladiator Top Dog blitt en bil for den svært engasjerte – og antar vi – likvide terrengsyklist.

Lakkert i K-9 blå, er Top Dog noe av det mest praktiske Jeep trolig har levert noen gang. Det har de fått til med å utstyre den med en spesialkonstruert laste og oppbevaringssystem.

På passasjersiden har oppbevaringssystemet flere skuffer som sørger for plass til verktøy og utstyr som en terrengsyklist kan trenge ute på tur. I tillegg har du enkel tilgang til lysbrytere og strømuttak som du trenger for verktøyene dine.

På førersiden finner du et batteridrevet kjøleskap, en elektrisk pølsegrill slik at du alltid kan sørge for påfyll av energi for syklistene også.

Oppe på taket finner du to stativer som sørger for ekstra lagringsplass for verktøy og utstyr. Store eksteriørlys er montert på hver side, og skulle du kjøre deg fast – har du også tilgang på et par store redningsmatter – enten det er bil – sykkel – eller syklist som må reddes.

I tillegg er det selvsagt også plass til to sykler på toppen.

For at du aldri skal være bekymret for fremkommelighet – har folkene på JPP montert et kit som løfter bilen med to tommer og FOX-dempere sørger sammen med 37-tommers BF Goodrich KM3 terrenghjul for ekstra høyde i alle hjørner.

Under panseret finner du den kjente 3.6-liters Pentastar V-6-motoren med 285 hester og 353Nm moment, som sendes til hjulene via en TorqueFlite åttetrinns automatkasse.

For å beskytte deg i fronten har Jeep Top Dog Concept en JPP Rubicon-støtfanger og en beskyttelse som vi kjenner igjen fra J6-konsepet til Jeep. Trenger å hjelpe noen andre, er den utstyrt med en vinsj som trekker drøye 3,5-tonn.

For å være på den helt sikre siden har Jeep også montert en ekstra vinsj bak på bilen – sånn i tilfelle liksom…

For å sikre at du ser veien – også sent på kvelden – har man plukket frem et sett med femtommers offroadlamper som sitter montert nederst på A-stolpen.

Inne i bilen har man tatt med seg fargen fra utsiden av bilen – både i instrumentpaneler og i sømmene i seter, ratt og på håndbrekket.

Selv om dette selvsagt er et konsept – er det bare å grave seg ned i utstyrskatalogen fra JPP – den består av drøyt 500 ulike komponenter…