Maseratis første superbil på lenge er også den første nye modellen helt uten Ferrari-link. Og den starter et kommende skred av nyheter de neste årene.

Av David K Andersen

Maserati, som historisk sett har mye å vise til både i racing og hva heftige sportsbiler angår, har de siste tiårene konsentrert seg om GT-biler fremfor superbiler. Unntaket er MC12 fra 2004, som delte mye teknologi med Ferrari Enzo.

Helt frem til i dag, har Maserati nytt godt av å være en del av samme gruppe som Ferrari, men FCA solgte ut i 2016, så nå er det Maserati som er flaggskipet i selskapet som også har merkene Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Jeep, Dodge, Chrysler og RAM.

FCA fusjonerer for tiden dessuten med franska PSA (Peugeot, DS, Citroën og Opel), og i den sammenhengen er også Maserati en sentral del. Dette er merket som skal konkurrere med de tyske premium-produsentene fra Stellantis, som den nye grupperingen skal hete.

For å klare det, kommer Maserati med hele 13 nye modeller innen utgangen av 2024. De består av en lillebror til Levante, som heter Grecale og bygger på Alfa Stelvio-plattformen, og fortsetter med ny GranTurismo og GranCabrio. Alle tre klare neste år, og ikke minst kommer de to sistnevnte GTene som elbiler i 2022.

Samme år kommer en ny modell som skal hete Folgore og som er elektrisk. For her blir nemlig alt elektrifisert også. En plattform med to elmotorer bak og én foran, skal brukes, og den vil ha 800 Volt-system som Porsche Taycan, sånn at hurtiglading kan skje med effekt på opp til 300 kW.

Men ok, dette skulle handle om MC20, som altså er den første ut av mange.

MC20

For øvrig kommer også denne som elbil i 2022, men i første omgang er det snakk om vanlig motorisering.

Siden linken til Ferrari er borte, har Maserati for første gang på veldig lenge utviklet en helt egen motor. Nettuno heter den, og er en 3-liters V6 med to turboer, 630 hestekrefter og 750 Nm. Den har allerede en internasjonal patent for Twin Combustion-systemet.

Bilen veier under 1500 kg, og sender kreftene til bakhjulene via en 8-trinns dobbeltclutch automat. 0-100 km/t klares på svært respektable 2,9 sekunder og topphastigheten er 325 km/t.

MC20 er designet ved Maseratis hovedkontor i Modena, og spiller tydelig på arven fra MC12. Det viktigste har imidlertid vært aerodynamikk, mer 2 000 timer har gått med i Dallaras vindtunnel. Målet har vært å skape riktig trykk uten å bruke for mange spoilere, diffusorer og winglets som kludrer til designen. En liten bakspoiler for downforce, er eneste eksterne virkemiddel.

På innsiden er designen minimalistisk for å fokusere maksimalt på kjøringen. Du har 10-tommers digital instrumentering rett foran deg, og en like stor infotainmentskjerm i midten.

Midtkonsollen i karbonfiber huser bare kjøreprogramvelgeren, hvor du har Wet, GT, Sport, Corsa, og ESC off å plukke fra. Alle primære funksjoner sitter i rattet, med blant annet egen startknapp og knapp for launch control.

MC20 har 100 liters bagasjerom, pluss 50 liter ekstra foran.

Bilen settes i produksjon mot slutten av året, og har pris oppunder to millioner kroner før norske avgifter. I Norge er det Autoxo Sport som forhandler og server Maserati offisielt.

Galleri: