Lamborghini har hatt eventyrlig suksess de siste årene, og mye av æren tilfaller SUVen Urus. Salget har vært formidabelt og 10 000 har til nå forlatt samlebåndet. Likevel er det superbiler og hyperbiler som kler oksen best, og nå kommer det en ny Lamborghini i hyperbilfamilien. 

Essenza SCV12 har den kraftigste selvpustende V12eren som Lamborghini har levert, og som seg hør og bør, kommer den i sterkt begrenset opplag. Den er bygget for banekjøring, og eierne blir en del av en eksklusiv klubb som får tilgang til forskjellige unike eventer hvor bil og fører kan tøye grenser.

Motoren er som nevnt en V12er på 6,5-liter uten turbo som yter over 830 hestekrefter. Det er 60 mer enn i Aventador SVJ, og rundt 10 mer enn i spesialmodellen Sian.

En slik sugemotor har behov for luft for å prestere, og de bruker et så kalt Ram Air-system eller aerodynamisk supercharging som Lamborghini kaller det. Luft går via kanaler over motoren, til et takmontert luftinntak for så og bli kraftig komprimert for å avslutte sin ferd i manifolden. I bakenden forsvinner luft i eksosform ut av et spesialtilpasset eksosanlegg fra tyske Capristo.

For å spare vekt, leverer motoren kraft til bare bakhjulene via en X-trac 6-trinns girkasse. Pirelli leverer dekkene som sitter på 19- og 20″ magnesium-felger.

Ettersom Essenza ikke registreres for gatekjøring, kan man benytte seg av ekstreme vinger og aerodynamiske løsninger som gir et veigrep bedre enn GT3-racere.

Et slikt kunstverk er selvfølgelig utviklet av Lamborghini Squadra Corse og designet av Lamborghini Sentro Stile, et kvalitetstegn for de kresne og motorfrelste.

40 eksemplarer skal bygges og kundene er nok allerede valgt ut. Pris blir derfor helt uinteressant, men regn med at det dukker opp et og annet eksemplar på noen av de eksklusive bilauksjonene i tiden som kommer.